در قلب شهر تاریخی قزوین، مجموعه بازار قزوین، گویی نگینی درخشان از معماری و تاریخ ایران زمین را به نمایش گذاشته است. این مجموعه باارزش که قدمت آن به دوره صفوی باز می‌گردد، در گذر زمان شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده و امروزه به عنوان یکی از مهم‌ترین میراث فرهنگی کشورمان شناخته می‌شود.

بازاری با ویژگی‌های منحصر به فرد
مجموعه بازار قزوین با ویژگی‌های خاص خود، از دیگر بازارهای ایران متمایز می‌شود. این مجموعه در گذشته شامل مراکز تجاري مانند سراها، مراكز فرهنگي- مذهبي مانند مدارس و مساجد و فضاهاي خدماتي مانند گرمابه و آب انبار بوده است که بخشي از اين فضاها امروزه از بين رفته­اند.

طرحی شطرنجی و فضاهای متنوع
پلان بازار قزوین که طرحی شطرنجي دارد، آن را به یک پلان طراحي شده شبيه مي­سازد. این نظم و انسجام در ساختار بازار، گشت و گذار در آن را آسان و لذت‌بخش کرده است.

از مسجدالنبی تا راسته قيصريه
از مهمترين فضاهاي بازار قزوين مي­توان به مسجدالنبي (مسجد شاه)، سراي سعدالسلطنه، سراي وزير، سراي حاج رضا، سراي رضوي (سراي شاه)، تيمچه­هاي روباز و سرپوشيده و راسته قيصريه اشاره نمود. هر کدام از این بخش‌ها، داستان‌ها و رازهای خاص خود را در دل دارند و گویی هر قدم در این بازار، سفری به عمق تاریخ است.

آثار تاریخی پیرامون بازار
علاوه بر بناهای داخل مجموعه بازار، آثاری مانند مدرسه التفاتيه، مسجد و مدرسه صالحيه نیز در پیرامون آن قرار دارند که درحال حاضر ارتباط مستقيم آنها با بازار بر اثر احداث خيابان قطع گرديده است.

مجموعه بازار قزوین، میراثی ارزشمند
مجموعه بازار قزوین با قدمت، زیبایی و تنوع فضاها، گنجینه‌ای ارزشمند برای ایران است. حفظ و احیای این مجموعه، گامی مهم در حفظ هویت تاریخی و فرهنگی کشورمان خواهد بود.