شهرستان طبس یکی از زیباترین شهرستان‌های استان خراسان جنوبی است که تنوع جاذبه‌های گردشگری آن بسیار قابل توجه است؛ از بافت تاریخی روستاهای این شهرستان تا کویر و تنگه و کوهستان! روستای اَزمیغان شهرستان طبس در این میان نمونه‌ای کم‌نظیر است. جایی که شالیزارهای برنج و نخل‌های خرمای کویر به هم می‌رسند. 

مردم روستای ازمیغان انواع مختلفی از محصولات کشاورزی را در روستای خود کشت می‌کنند. از محصولات جالیزی و مرکبات گرفته تا خرما و برنج. ترکیب شالیزار و برنج در این روستا بسیار قابل توجه است و در کمتر منطقه‌ای می‌توان مشابه آن را دید. رودخانه‌ای دائمی نیز در روستای ازمیغان جاری است که تاثیر زیادی در تنوع محصولات کشاورزی این روستا داشته است. 

بافت روستای ازمیغان مشابه دیگر روستاهای کویر است و بیشتر خانه‌ها با خشت، گل، خاک و چوب ساخته شده‌اند. 

مزار سید محمد بن جعفر طیار در روستای ازمیغان جای گرفته و از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستاست. این بنای مذهبی بر فراز کوه قرار گرفته است و از این مکان می‌توان نمای زیبایی از روستای ازمیغان را نظاره کرد. آرامگاه سید محمد بن جعفر طیار در طول تاریخ بارها از بین رفته و بازسازی شده است. آخرین بار و بر اثر زلزله‌ی مهیبی که در سال ۱۳۵۷ طبس را لرزاند، این بنا تخریب و سپس بازسازی شد.

البته قدمت اصلی آرامگاه محمد بن جعفر طیار به دوران صدر اسلام بازمی‌گردد. بر اساس برخی منابع تاریخ مرگ محمد جعفر طیار حدودا در زمان فتح خراسان به دست مسلمانان بوده است. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که قدمت اصلی آرامگاه به سال ۲۹ یا ۳۰ هجری قمری بازمی‌گردد. 

تخت عروس یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای ازمیغان است. دلیل نام‌گذاری این منطقه طبیعی سنگ سفید بزرگی است که در کف دره‌ای قرار گرفته است. دره‌‌ای که رودخانه نیز از میان آن عبور می‌کند.

دو خط‌نوشته شبیه به عربی نیز در این روستا وجود دارد که برخی احتمال می‌دهند که از زمان محمد بن جعفر طیار به یادگار مانده باشند.
در نزدیکی ازمیغان یکی از زیباترین دره‌های شرق ایران واقع شده است. دره‌ای با نام کال جنی که حاصل فرسایش سالیان سال است. برای پیمایش دره حتما نیاز به راهنمای محلی دارید و در غیر اینصورت می‌توانید دره را از بالا تماشا کنید.
ازمیغان در هر فصلی زیباست. طبیعت روستا در فصل بهار دیدنی است و از سوی دیگر در تابستان شالیزارها به بهترین حالت خود می‌رسند. در فصل‌های پاییز و زمستان نیز آب و هوایی نسبتا معتدل در این منطقه حکم‌فرماست.

روستای ازمیغان در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر طبس واقع شده است.