در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر میانه، در کنار روستای جمال آباد، کاروانسرای جمال آباد، گویی نگینی از دوران صفوی بر جاده ابریشم خودنمایی می‌کند. این کاروانسرا که قدمت آن به قرن هشتم هجری قمری باز می‌گردد، در طول تاریخ شاهد عبور و مرور کاروان‌های تجاری و مسافران بسیاری بوده است.

موقعیت مکانی و اهمیت
روستای جمال آباد در گذشته در تقاطع جاده ترانزیت قدیم و جاده ابریشم قرار داشته و از رونق و اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. جهانگردان این کاروانسرا را به عنوان مهمترین کاروانسرای بین زنجان و تبریز نام برده‌اند.

قدمت و تاریخچه
تاریخ بنای این کاروانسرا به دلیل مرمت و بازسازی آن توسط شاه عباس در قرن یازدهم هجری، به دوره صفویه نسبت داده می‌شود. اما این کاروانسرا قبل از آن، در قرن هشتم هجری قمری به عنوان چاپارخانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

شوالیه شارون و تاریخ بنا
شوالیه شارون، نویسنده و جهانگرد معروف، تاریخ بنای این کاروانسرا را سال 733 هجری قمری و به دست غیاث الدین محمد (وزیر سلطان ابوسعید مغول) می‌داند.

جاذبه‌های تاریخی
علاوه بر کاروانسرا، بنای تاریخی آب انبار و مناره از دوره ایلخانی نیز در این محل وجود دارد که بر جذابیت تاریخی این منطقه می‌افزاید.

اهمیت کاروانسرای جمال آباد
کاروانسرای جمال آباد به عنوان یکی از کاروانسراهای شاه عباسی، از نظر معماری، تاریخی و فرهنگی دارای اهمیت بسیاری است. حفظ و احیای این بنا، گامی مهم در حفظ هویت تاریخی و فرهنگی کشورمان خواهد بود.