موقعیت مکانی و قدمت
خانه قدیری رشت در محله‌ی ساغریسازان رشت، در خیابان طالقانی، کوچه‌ی انصاری واقع شده است. این خانه که به "خانه‌ی وکیل" نیز معروف است، در سال 1280 هجری شمسی (1897 میلادی) در دوره قاجار توسط حاج محمدحسن قدیری، از ثروتمندان و تجار بنام رشت، بنا شده است.

مشخصات معماری
خانه قدیری رشت از نظر معماری، نمونه‌ای کامل از معماری قاجار در شمال ایران است. این خانه در زمینی به مساحت 700 متر مربع و با زیربنای 400 متر مربع احداث شده است.

نمای بیرونی
نمای بیرونی خانه قدیری از آجر و به صورت دو طبقه بنا شده است. در طبقه اول، پنجره‌ها و درها به صورت قوس‌دار و با تزئینات آجری هستند. در طبقه دوم، بالکن‌هایی با نرده‌های چوبی وجود دارد که به زیبایی نمای خانه افزوده است.

ورودی
ورودی خانه قدیری از طریق یک هشتی و دالان به حیاط اصلی خانه منتهی می‌شود. هشتی دارای سقف گنبدی و تزئینات آجری و کاشی‌کاری است.

حیاط
حیاط اصلی خانه قدیری فضایی وسیع و دلنشین است. در وسط حیاط، حوضی بزرگ با فواره‌ای زیبا قرار دارد. در اطراف حیاط، باغچه‌ها و درختان تنومند وجود دارد که فضایی خنک و سایه‌دار ایجاد کرده است.

اتاق‌ها
خانه قدیری دارای چندین اتاق در دو طبقه است. اتاق‌ها دارای سقف‌های بلند و گچ‌بری‌های精美的 هستند. درهای اتاق‌ها از چوب ساخته شده و با نقوش و طرح‌های اسلیمی تزئین شده‌اند.

تزئینات
خانه قدیری از نظر تزئینات، بسیار چشمگیر است. در این خانه از انواع تزئینات مانند آجرکاری، کاشی‌کاری، گچ‌بری، نقاشی، و شیشه‌های رنگی استفاده شده است.

کاربرد فعلی
خانه قدیری در حال حاضر به عنوان موزه میراث رشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این موزه، اشیاء و لوازم مربوط به دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است.

جاذبه‌های گردشگری
علاوه بر خود خانه قدیری، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز در نزدیکی آن وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به مسجد صفی، بازار سنتی رشت، و میدان شهرداری اشاره کرد.

اطلاعات تکمیلی:

  • آدرس: رشت، خیابان طالقانی، کوچه‌ی انصاری
  • ساعات بازدید: 9 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط: 3000 تومان
  • شماره تماس: 01333333333