در قلب کویر، رازهای باستانی نهفته است

دخمه زرتشتیان یزد، بنایی کهن و گویی راوی داستانی از دل تاریخ است، در جنوب شرقی شهر یزد و بر فراز تپه ای رسوبی در منطقه صفائیه خودنمایی می کند. این مجموعه شامل دو عمارت سنگی به نام های مانکجی هاتریا (منسوب به یک زرتشتی هندی الاصل) و گلستان است که دخمه مانکجی با قدمتی بیشتر، به دوران قبل از قاجار و دخمه گلستان به دوران قاجار تعلق دارد. گنبدهای مدور و معماری خاص این دخمه ها، گویی رازهای ناگفته ای را در دل خود نهفته دارند.

آیینی دیرینه در گذر زمان

پس از اسلام، زرتشتیان به عنوان اقلیتی مذهبی در ایران به حیات خود ادامه دادند و بسیاری از آداب و رسوم خود را حفظ نمودند. یکی از این آداب و رسوم، آیین تدفین یا "دخمه گذاری" بود که در دخمه هایی مانند دخمه یزد و کرمان انجام می شد. اما از سال 1320 به دلایل مختلف، شیوه دفن مردگان زرتشتی به روشی مشابه مسلمانان تغییر یافت.

راز دخمه ها: نبردی با مرگ و احترام به طبیعت

در آیین زرتشت، دفن کردن مردگان گناهی بزرگ محسوب می شد. زرتشتیان معتقد بودند که جسد و هرچه با آن در تماس باشد، ناپاک است و خاک را آلوده می کند. از این رو، دخمه ها به عنوان محلی برای رها کردن اجساد و احترام به عناصر اربعه (خاک، آب، آتش و باد) در نظر گرفته شدند.

سیر در دخمه ها: سفری به دنیای اسرار

پس از فوت هر فرد، جسد او در دخمه ها قرار داده می شد تا توسط حیوانات و پرندگان گوشتخوار تجزیه شده و سپس استخوان ها در بخش میانی دخمه به نام "استودان" جمع آوری شوند. دخمه ها به سه بخش زنانه، مردانه و بچه گانه تقسیم می شدند و در گذشته، برای جلوگیری از آلودگی، در فاصله ای دور از شهر ساخته می شدند.

بهترین زمان سفر و جاذبه های اطراف

بهترین زمان سفر به یزد و بازدید از دخمه ها، فصل بهار و اوایل پاییز است. اما اگر به دنبال تجربه ی شب های سرد کویر هستید، می توانید در فصل پاییز و زمستان نیز به این منطقه سفر کنید.

علاوه بر دخمه ها، جاذبه های دیدنی دیگری نیز در اطراف آن وجود دارد، از جمله باغ دولت آباد، بازار خان، مسجد جامع، زیارتگاه چک چک، بافت تاریخی یزد، آب انبار گیو، میدان وقت الساعت، میدان امیر چخماق، خانه لاری ها، تنها آب انبار شش بادگیر جهان، زندان اسکندر، نخل امیر چخماق، آتشکده ورهام، بقعه دوازده امام، موزه آب یزد، عمارت بوستان ناجی، عمارت قصر آینه، خانه تهرانی ها، خانه ملک التجار، میدان مارکار، کویر کاراکال، کویر سیاه کوه، کویر هفت سنگ، کویر ریگ زرین، کویر بافق و برج و باروی قدیم شهر.

برچسب ها: #دخمه_زرتشتیان #یزد #تاریخ #آداب_و_رسوم #کویر #ایران #سفر #جاذبه_گردشگری