آرامگاه قیدار نبی (ع) یکی از بقعه‌های معتبر استان زنجان است که در جنوب غربی شهرستان قیدار (خدابنده) و در دامنه ارتفاعات با همین نام قرار دارد. این بنا متعلق به قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم (ع) از پیامبران الهی است. بنای آرامگاه به طور کلی دارای پلان مربع مستطیل است. طول آن 14.5 متر و عرض آن 8.3 متر است و از سه بخش تشکیل شده است:

  • بخش نخست به عنوان فضای مقدماتی ورودی تعبیه شده است.
  • دو فضای گنبددار پشت سر هم قرار گرفته‌اند.

بقعه ابتدا بر روی سه ردیف سنگ سبز تراشیده بنا شده و سپس تار و پود بنا را آجرهای ختایی تشکیل داده است.

گنبد این بنا در نوع خود بی‌نظیر و منحصر به فرد است و در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان آن را در ردیف گنبدهای ((رک)) طبقه‌بندی نمود. گنبد و بنا از نمای بیرونی فاقد تزئینات و کاشی‌کاری هستند.

تزئینات عمده بنا در قسمت داخلی است. ابتدا تا ارتفاع یک متری از کف، دور تا دور بنا با کاشی‌های شش‌گوش فیروزه‌ای، بنفش، سیاه و سفید پوشانده شده است. سقف شبستان گنبددار نیز با گچ‌بری‌های بسیار زیبایی تزئین شده است.

ترکیب کلی تزئینات از موتیفی به نام شمسه با کاربندی منشعب شده و خطوط آن به نوبه خود تصاویر را محدود می‌کند. گچ‌بری‌ها از گل و بوته، لچک و ترنج، تصویر خیالی ملائک، درخت زندگی همراه با پرندگان به طور بسیار زیبا طراحی و اجرا شده‌اند. کلیه تزئینات با دو رنگ آبی و طلایی قلم‌گیری شده‌اند.

کل این بقعه را زائرسرای بزرگی با پلان مستطیل محصور کرده است. این سبک تقلید ناقصی از صحن مساجد به روش چهار ایوانی است. به استثنای ضلع شرقی این محوطه که طاق‌نما است، در بقیه اضلاع حجراتی به عنوان محل سکونت زائرین احداث شده است. حجرات واقع در ضلع غربی دو طبقه بوده است.