در قلب بازار قدیمی اسدآباد، در جایی که به درب کاروانسرا معروف است، آب انبار عظیمی به نام شیخ علیخان خودنمایی می‌کند. این بنای باشکوه که یادگاری از دوره صفویه است، با قدمت چند صد ساله خود، گویی داستان‌های ناگفته بسیاری از تاریخ این شهر را در دل خود جای داده است.

مخزن آب انبار، با عظمت تمام، 25 متر طول، 20 متر عرض و 6 متر عمق دارد. طاق آب انبار هم سطح با کف بازار قدیمی است و 18 پله 4 متری، راه را برای برداشتن آب از محوطه چهارضلعی با طاق ضربی آن هموار می‌کنند. درازای پله‌ها از پایین به بالا از 4 متر تا 2.5 متر تغییر می‌کند و طاق جناغی آجری، زیبایی و استحکام را به پله‌ها هدیه می‌دهد.

در گذشته، کتیبه‌ای از سنگ مرمر یکپارچه بر دیوار سمت چپ راهروی آب انبار نصب بود که تاریخ تعمیر بنا توسط «قرامی غلام» در سال 1173 هجری قمری را نشان می‌داد.

این آب انبار، در مرکز محله‌ای به همین نام در اسدآباد قرار دارد. در واقع، این محل در گذشته مرکز شهر اسدآباد بوده و به "محله در کاروانسرا" معروفیت داشته است. دلیل این نام‌گذاری، وجود کاروانسرای قدیمی در نزدیکی آب انبار بوده که متأسفانه در گذر زمان تخریب شده است. در این مرکز محله، مسجد جامع، حمام و بازار نیز قرار داشته که از میان آنها، تنها حمام هنوز فرم و فضای تاریخی خود را حفظ کرده است. جالب است بدانید که در گذشته، تعداد قابل توجهی از یهودیان نیز در این محله و مرکز شهر اسدآباد سکونت داشته‌اند.

آب مورد نیاز مخزن این آب انبار از طریق یک رشته انشعاب قنات و آب جاری به نام "آب ده شهر آب" تأمین می‌شده است.

امروزه، آب انبار شیخ علیخان به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با وجود گذشت قرن‌ها، همچنان به عنوان نمادی از معماری و فرهنگ غنی ایران زمین، در قلب اسدآباد می‌تپد.

بازدید از این بنای تاریخی، تجربه‌ای منحصر به فرد از تاریخ و فرهنگ ایران را برای شما رقم خواهد زد.