قلعه اژدها پیکر، دژی با شکوه از دوران ساسانیان، بر فراز تپه‌ای در شمال شهر لار استان فارس، خودنمایی می‌کند. این قلعه عظیم با طول ۷۰۰ و عرض ۱۷۰ متر، بر بلندای تاریخ ایستاده و گویی رازهای ناگفته‌ای از دلِ قرون گذشته را در خود جای داده است.

قدمتی دیرینه و معماری شگفت‌انگیز:

قلعه اژدها پیکر، یادگاری از دوران پیش از اسلام است و تا یک قرن پیش، مسکونی بوده است. استحکامات و تاسیسات داخلی این قلعه چنان محکم و نفوذناپذیر بود که در قدیم آن را "طلسم کیانی" می‌نامیدند.

راز نامگذاری و افسانه‌های پُرشمار:

درباره پیشینه این قلعه، اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما افسانه‌ها و داستان‌های بسیاری پیرامون آن وجود دارد. برخی نامگذاری آن را به اژدها پیکر، به دلیل شباهت ظاهری قلعه به اژدها می‌دانند.

سه لایه دفاعی و عظمت قلعه:

قلعه اژدها پیکر از سه بخش مجزا تشکیل شده است:

  • دیواره حفاظتی سنگی: با برج و باروهای متعدد که اولین خط دفاعی قلعه را تشکیل می‌دادند.
  • قلعه بالایی: در مرتفع‌ترین قسمت قلعه قرار داشت و محل زندگی حاکمان و افراد بلندپایه بود.
  • قلعه میانی: بین قلعه بالایی و دیواره حفاظتی قرار داشت و محل سکونت سربازان و خدمه بود.

جاذبه‌های پیرامون قلعه:

در نزدیکی قلعه اژدها پیکر، بنای خشتی و چهارگوشی با گنبد ساده‌ای وجود دارد که به مزار مادر نادر شاه مشهور است. مردم لار برای در امان ماندن از پرداخت خراج به نادر شاه، این مقبره را ساختند تا مورد توجه او قرار بگیرند.

آثار مرمت و بازسازی:

کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهند که قلعه اژدها پیکر در دوره ایلخانی مرمت شده است. اما بازسازی اساسی آن در دوره صفویه انجام گرفته است.

چاه دولاب لار، رازِ دیگر قلعه:

در نزدیکی قلعه، چاه مشهوری به نام چاه دولاب لار قرار دارد که افسانه‌های بسیاری پیرامون آن وجود دارد. این چاه در برخی کتب تاریخی نیز ذکر شده است.

قلعه اژدها پیکر، مقصدی جذاب برای تاریخ‌دوستان:

این قلعه با معماری شگفت‌انگیز، قدمت دیرینه و افسانه‌های پُرشمار، مقصدی جذاب برای گردشگران و تاریخ‌دوستان است. بازدید از این قلعه، سفری به اعماق تاریخ و رمز و رازهای آن خواهد بود.