میرزا احمد نیریزی (۱۰۸۷-۱۱۵۵ هجری قمری)، مشهور به سلطان، از نامدارترین خوشنویسان ایرانی در خط نسخ و کتابت قرآن مجید است. او در اواخر حکومت صفوی به اوج شهرت رسید و بنیانگذار شیوه نوینی در خط نسخ در ایران شد.

استادی در خطوط مختلف:

میرزا احمد نه تنها در خط نسخ به مقام استادی رسید، بلکه در خطوط نستعلیق و شکسته نیز آثار فاخر و ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت.

آغاز کار و آثار:

او در شهر نیریز فارس متولد شد و نخستین اثرش، صحیفه سجادیه‌ای است که در سال ۱۰۸۷ هجری قمری نگاشته شده است.

حضور در دربار صفوی:

در سال ۱۱۰۰ هجری قمری، به دلیل آثار فاخر و شهرت فراوان، شاه سلطان حسین صفوی او را به دربار فراخواند و از آن پس میرزا احمد در دربار اقامت گزید.

میراث ماندگار:

از این استاد خوشنویس، ۹۹ مجلد قرآن، ۷۷ مجلد صحیفه و بسیاری ادعیه و مرقعات دیگر به خط او در موزه‌های بزرگ ایران و جهان موجود است.

شاهکار بی‌نظیر:

بزرگترین اثر نیریزی، قرآن وزیری اوست که جلد آن توسط عبدالوهاب مذهب باشی در سال ۱۲۹۲ تذهیب شده است. این کتاب نفیس که متعلق به کتابخانه مجلس شورای ملی بود، در سال ۱۳۳۲ به ملک مسعود، پادشاه عربستان هدیه شد.

قرآنی نفیس:

از دیگر آثار برجسته استاد، قرآنی نفیس به خط اوست که در سال ۱۱۲۸ هجری قمری به پایان رسیده و به مدت ۳۰ سال توسط استادان هنر تذهیب، نقش و نگار یافته است.

آرامگاه و موزه:

میرزا احمد نیریزی در شهر نیریز فارس به خاک سپرده شده است. آرامگاه او با معماری آجری زیبا، محلی برای بازدید علاقه‌مندان و هنر دوستان است. در کنار آرامگاه، از سال ۱۳۹۴ موزه‌ای به منظور نگهداری از آثار این استاد بزرگ خوشنویسی احداث شده است.

میرزا احمد نیریزی، گنجینه‌ای از هنر و خلاقیت، در تاریخ خوشنویسی ایران درخششی بی‌نظیر دارد.

نکاتی برای بازدید:

  • برای بازدید از آرامگاه و موزه میرزا احمد نیریزی به شهر نیریز در استان فارس سفر کنید.
  • آرامگاه در مرکز شهر نیریز واقع شده است.
  • ساعات بازدید از آرامگاه همه روزه از ۸ صبح تا ۸ شب است.
  • بازدید از آرامگاه رایگان است.
  • برای بازدید از موزه باید بلیط تهیه کنید.

امیدواریم از بازدید آرامگاه و موزه میرزا احمد نیریزی و آشنایی با آثار این استاد بزرگ لذت ببرید.