«کلیسای مریم مقدس» یا «زور زور» در 12 کیلومتری شامل غربی «قره کلیسا» و در نزدیکی روستای «بارون» در نزدکی دهانه­ دره­ای در استان «آذربایجان غربی» و در 20 کیلومتری «ماکو» قرار گرفته است. نام این کلیسا برگرفته از نام اسقفی به نام « هوانس یرزنقاتسی» مشهور به «زور زورتسی» است و تاریخ ساخت سازه به سده­ چهاردهم میلادی به دست «تادائوس مقدس» می­رسد.

تاریخ بنای زُر زُر بین سال‌های ۱۳۱4- ۱۳15 میلادی تخمین زده می‌شود و توسط اسقف اعظم کلیسای تادئوس مقدس، به نام زکریا از خاندان بزرگ و مالکین آن منطقه، ساخته شده و به صورت مدرسه تعلیمات دینی و فرهنگی و ادبی، زیر نظر اسقف، هوانس یرزنقاتسی که یکی از مشاهیر ادب و تعلیم و تربیت ارمنیان محسوب می‌شود اداره می‌شد؛ او در سال ۱۳۴۱ میلادی مقیم این کلیسا بود و به این سبب او را زور زورتسی نیز می‌نامند.

نمای سازه ساده و سنگی و چلیپا مانند و چهارگوش است، و بیشتر شبیه یک نمازخانه است. مساحت این کلیسا کم و بیش به طول 7 متر و عرض 5 متر می‎رسد. ارتفاع آن نیز بیش از 12 متر است و گنبدی با 16 ترک و 4 کنگره­ آفتاب­گیر در زیر گنید و 4 کنگره­ آفتاب­گیر دیگر در چهار دیوار پیرامون­‎اش دارد. 4 شیروانی بر 4 دیوار پیرامونی قرار گرفته و 4 تاق هم در درون سازه کارگذاری شده است.

این کلیسا در فضایی بسیار زیبا و محصور به دریاچه سد بارون واقع شده و چشم اندازی تماشایی را پیش روی شما قرار می دهد.  زور زور(زُر زُر) تنها بنای تاریخی ایران است که در جای اصلی خود قرار ندارد و یک بار جا به جا شده است. مدیریت اجرائی سازمان میراث فرهنگی کشور، با موافقت وزارت نیرو و متخصصین و معماران کشور ارمنستان در مدت ۲۵ روز، با رعایت نکات علمی، سنگ به سنگ، لایه‌های دیوار چینی شماره گذاری، پیاده و به محل دیگری با ارتفاع حدود ۱۱۰ متر و به فاصله ۶۰۰ متری آن نقطه منتقل و بر روی یک برآمدگی صخره‌ای، از نو بنا گردید.کلیسای زور زور در سال 1367 خورشیدی با آب گیری آب­بندِ «بارون» به زیر آب رفت، به یاری ارمنی­ها و نیز کارشناسان میراث فرهنگی ایران، از جای خود درآورده شد و بر جایگاه امروزین خود انتقال داده و دوباره سر هم شد. امروزه زیبایی دریاچه­ پشت سد بر چشم­انداز زیبای این سازه افزوده است.

ورودی کلیسا به سمت غرب قرار دارد، جنس آن فلزی با آرایه­ چلیپایی است. از تکنیک­های ساخت این کلیسا می­توان از چفت کردن سنگ­ها درون هم و پنهان شدن ملات دور از چشم بینندگان یاد کرد. روی سنگ­ها هم آرایه‎های­ چلیپایی تراشیده شده ‎اند.