تَبّت یک ناحیه جغرافیایی در غرب چین است که در قدیم کشوری مستقل بود. ناحیه تبت از سال ۵۱-۱۹۵۰ به کشور چین ضمیمه شده‌است. ناحیه تبت بر روی فلاتی بلند به نام فلات تبت قرار گرفته که میانگین ارتفاع آن ۴۹۰۰ متر بالاتر از سطح دریاست و مرتفع‌ترین فلات جهان به شمار می‌آید. سفر به این نقطه از زمین همواره آرزوی بسیاری از علاقمندان به طبیعت، کوه و کوهستان و مردان و زنان خاص و منحصر به فرد بوده است. اگر شما تصمیم دارید که به آرزوی خود جامه عمل بپوشانید برنامه ما را مطالعه و در صورت تمایل با ما همسفر شوید.

مکان:
چین و تبّت
تاریخ رفت:
 هفته اول تیرماه 1403
تاریخ برگشت:
هفده روز بعد از حرکت
هزینه سفر:
 1990دلار آمریکا + ویزا + هزینه بلیط پرواز
ظرفیت:
 12 نفر
نوع سفر:
 ترکیبی - 2 کشور (چین و منطقه خودمختار تبّت)
درجه بندی سختی سفر:
 2 از 5 متوسط - رویایی - هیجانی (نیاز به آمادگی جسمی ندارد).
حرکت:
 فرودگاه امام خمینی به شهر چنگدو در چین با پرواز قطریه
برگشت:
 فرودگاه چنگدو چین به امام خمینی تهران
تعداد روزها:
15 روز
مهلت ثبت نام:
 15 خرداد ماه 1403  

توضیحات ضروری: با این که این سفر بعضا در ارتفاعات بالای 5000 متر از سطح دریا برگزار می‌شود، اما نیاز به هیچگونه آمادگی جسمانی یا بدنی خاصی ندارد. برنامه طوری طراحی شده است که شما به مرور ارتفاع گرفته و با وضعیت هوایی منطقه (هم هوا) میشوید. در طول برنامه همواره اکسیژن در دسترس بوده و توسط یک تیم پزشکی کنترل خواهید شد. حتی برای اقامت در بیس کمپ شمالی اورست، اکسیژن در دسترس بوده و درصورت نیاز قابل استفاده خواهد بود.

تقویم سفر

توضیحات
روز اول:
پرواز به سمت شهر چنگدو در استان سیچوان با هواپیمایی قطریه یا پروازی مشابه از تهران. سفر ما از تهران تا شهر چنگدو نزدیک به 12 الی 13 ساعت به طول خواهد انجامید. از تهران به دوحه رفته و از آنجا به شهر چنگدو سفر خواهیم کرد.
روز دوم:
ساعت 2 الی 3 بعدازظهر به شهر چنگدو می رسیم. چنگدو در استان سیچوآن واقع شده است. کلانشهر چنگدو بیش از ۱۴ میلیون تن جمعیت دارد و خود شهر بیش از ۱۰ میلیون تن جمعیت دارد. چنگدو یک شهر مدرن است و زندگی شبانه در آن جریان دارد. چنگدو میزبان صنایع و بازارهای مهم و کلیدی در چین است. استان سیچوآن و شهر چنگدو از دیرباز پایتخت طب سنتی چینی بوده‌اند. این شهر همچنین به عنوان بنیانگذار صنایع الکترونیک و فناوری اطلاعات ملی در کشور شناخته می‌شود. شرکت‌های چندملیتی زیادی مانند اینتل، آی‌بی‌ام، نوکیا، آلکاتل، موتورولا، ساپ و مایکروسافت در این شهر مشغول به فعالیت هستند. به دلیل رونق کشاورزی چنگدو را «سرزمین شیر و عسل» نامیده‌اند. بعد از انجام تشریفات پرواز به هتل رفته و استراحت می کنیم. به دلیل پرواز طولانی و تغییرات زمانی نیاز به یک استراحت مطلق کاملا احساس خواهد شد.

روز سوم:
صبح بعد از صرف صبحانه بازدید از شهر چنگدو را خواهیم داشت. ابتدا به میدان تیانفو در مرکز شهر چنگدو خواهیم رفت. در این میدان تندیس بسیار بزرگی از مائو قرار داده شده است و آبفشان‌های آن هر شب نورافشانی می‌شوند. میدان تیانفو بزرگترین میدان شهر چنگدو می باشد و مراسمات خاص ملّی در این میدان برگزار می شود. بعد از صرف نهار از باغ‌ وحش چنگدو بازدید می‌کنیم. در این باغ وحش می‌توان از منحصر به فردترین خرس‌های روی کره زمین یعنی خرس پاندا بازدید کرد.

روز چهارم و پنجم:
امروز به سمت شهر لهاسا حرکت خواهیم کرد. سفر ما به سمت شهر لهاسا با قطار معروف و دیدنی تبّت انجام خواهد گرفت. این پروژه‌ در سال‌ ۲۰۰۷ رسما افتتاح‌ شد. برای‌ این‌ كه‌ سر بالایی‌های‌ پرشیب‌ به‌ راحتی‌ طی‌ شود سه‌ لوكوموتیو به‌ هم‌ متصل‌ شده‌ و واگن‌های‌ قطار را می‌كشند. در این‌ قطار وسایل‌ و امكاناتی‌ كه‌ در هواپیماها وجود دارد، تعبیه‌ شده است. به‌ ویژه‌ ماسك‌ اكسیژن‌ و دستگاه‌ تنظیم‌ فشار هوا، چرا كه‌ در این‌ ارتفاع‌، احتمال‌ مشكلات‌ تنفسی‌ برای‌ مسافران‌ وجود دارد. قطار  در مسیر حرکت به‌ تونل‌ (كن‌ لنشان‌) می‌رسد كه‌ در ارتفاع‌ بیش از ۵۰۰۰ متری‌ واقع‌  شده است‌. در این‌ ارتفاع‌ وارد تونل‌ شدن‌ به‌ خصوص‌ برای‌ افرادی‌ كه‌ بیماری‌های‌ تنفسی‌ دارند خطرناك‌ بوده‌ و حتما باید تجهیزات‌ لازم‌ در قطار وجود داشته‌ باشد. همچنین در ارتفاع 5072 متری به ایستگاه تانگولا می‌رسد که بالاترین ایستگاه قطار در روی کره زمین می باشد. (اطلاعات بیشتر) سفر با قطار تبت یکی از بی نظیرترین سفرهای شما در طول عمرتان خواهد بود. مسیر سفر ما  3360 کیلومتر بوده و 43 ساعت و 7 دقیقه طول میکشد. در طول اقامت دو روزه ما در قطار مناظری زیبا از کوه‌ها، دشت‌ها، ارتفاعات، پل‌ها، رودخانه‌ها و درّه‌های شگفت انگیز فلات تبت را تماشا خواهیم کرد. اقامت ما در کوپه های 4نفره همراه با تخت خواب راحت و امکانات استراحت کامل خواهد بود. با استفاده از این قطار شما تجربه 9 رکورد جهانی در خصوص راه آهن را خواهید داشت. حقایق راه آهن تبت را از اینجا بخوانید.

روز ششم:
ساعت 10 صبح به وقت محلی وارد ایستگاه لهاسا خواهیم شد. نمایندگان شرکت تبّت تراول در ایستگاه به استقبال ما خواهند آمد. از آنجایی که تبّت یک منطقه خودمختار و بسیار خاص در کشور چین می‌باشد، برای ورود به این منطقه نیاز به یک مجوز ویژه یا پرمیت خواهیم داشت. این مجوّز فقط از طریق شرکت‌های توریستی تبّتی قابل اخذ بوده و آنها مسئولیت ورود و خروج گروههای توریستی را بر عهده خواهند داشت. کلیه اقامت‌های ما در طول اقامت در تبّت در هتل‌های 3 ستاره و اتاق‌های استاندارد خواهد بود. بعد از انتقال به هتل و استراحت وقت در اختیار همسفران می باشد. فردا برنامه‌های بازدید از شهر لهاسا را خواهیم داشت.
* برای تازه واردان به تبت، به جهت سازگاری با ارتفاعات بالا داشتن یک خواب خوب در هتل گزینه خوبی است. برای بازدید از جاذبه‌های داخل شهر لهاسا عجله نکنید.

روز هفتم:
1- ابتدا به دیدار راز آلودترین، عجیب‌ترین و بلندترین کاخ بر روی کره زمین خواهیم رفت. قصر پاتالا. این کاخ از زمره آثار ثبت شده جهانی توسط یونسکو می‌باشد و باید میراث آن برای بشریت حفظ و نگهداری شود. این قصر در تپه سرخ در مرکز لهاسا قرار گرفته است. پوتالا بلندترین قصر تاریخی دنیا است و معادل  3767.19 متر ارتفاع دارد. این قصر در الهام از تپه‌ای در هند جنوبی که به زبان سانسکریت «بودای بخشنده» نام دارد، نامگذاری شده است.
2- بعد از دیدار از قصر پاتالا به دیدار معبد جوخانگ می رویم. معبد جوخانگ ( Temple Jokhang)  در سال ۶۴۷ پس از میلاد درست در مرکز لهاسا ساخته شد و گفته می شود فضا و مکان ساخت آن را همسر امپراتور “گامپو” تعیین کرده است. این بنا را صنعتکاران ماهر نپال، چین و تبت با معماری متفاوتی ساخته اند. این معبد، مرکز عرفان و مقصدی مقدس برای زائران بودایی، تبت به شمار  می آید. در این معبد میتوانیم نیایش‌ها و عبادت‌های بوداییان و آدب و رسوم آنها را از نزدیک مشاهده کنیم. خوابیدن بر روی شکم و حرکات خاص بوداییان در اینجا یکی از جاذبه‌های توریستی می‌باشد که بسیار دیدنی می‌باشد.
3- بعد از بازدید از معبد جوخانگ به دیدار خیابان برخوار می‌رویم. خیابان برخار یک منطقه از خیابان‌های باریک به همراه یک میدان عمومی است که در اطراف معبد جوخانگ در لهاسا قرار دارد. این خیابان یک مرکز محبوب مذهبی برای زائران، توریست ها و مردم محلی می باشد. مسیری یک کیلومتری برای پیاده روی که البته در اطراف آن معابد و صومعه های زیادی به همراه تعدادی از خانه‌های اشرافی وجود دارد. چهار مشعل بزرگ بخوردادن در چهارجهت اصلی نیز در این خیابان قرار دارد که یکی از جاذبه های مهم توریتسی محسوب می‌شود.
4- در ادامه از بازار قدیمی خیابان برخار نیز بازدید می‌کنیم. انواع فروشندگان محلّی در این بازار صنایع دستی، لباس‌های محلّی و جواهرات محلّی تبّت را عرضه میکنند.

روز هشتم:
صبح روز بعد از صرف صبحانه چند برنامه بازدید از شهر لهاسا خواهیم داشت. همچنین در این روز همزمان با صبحانه جلسه بررسی شش روز اولیه سفر را خواهیم داشت و ضمن کسب نظرات و پیشنهادات دوستان برای ادامه سفر و روزهای آینده برنامه‌ریزی مجدد خواهیم داشت. برنامه‌های بازدید ما در این روز به شرح زیر می‌باشد.
1- ابتدا به دیدار صعومعه دری پانگ خواهیم رفت. صومعه دری پانگ بزرگترین صعومه و یکی از دانشگاه‌های بودیسم تبّتی می‌باشد. مسافران به مانند یک زائر از سالن‌ها و کلیساهای داخل این صومعه بازدید می‌کنند. در درون صومعه میتوانیم صدای دعاهای راهبان را شنیده و از یکی از بزرگترین سالن‌های ملاقات دالایی لاما با راهبان دیدن خواهیم کرد. سالنی که ظرفیت پذیرش بیش از 2000 راهب را دارد.
 2- بعد از بازدید از صعومعه دری‌پانگ به دیدار منبّت کاران و مجسمه سازان بودایی خواهیم رفت. در این بازدید از نزدیک ساختن مجسمه‌های بودا و همچنین حکاکلی متون مقدس بودایی بر روی سنگ را خواهیم دید. این هنر از سنّت‌ها و مهارتهای ضروری فرهنگ تبتی می‌باشد و به عنوان میرات فلات تبّت شناخته می شود.
3- پس از اتمام بازدید از منبّت کاران و مجسمه سازان تبّتی به دیدار بازدید از صومعه سرا می رویم. این صومعه جزو سه صومعه بزرگ تبّت می‌باشد. این صومعه در 2 کیلومتری شمال لهاسا و 5 کیلومتری شمال معبد جوخانگ واقع شده است. در تعریفی به خاطر احاطه شدن این صومعه توسط رزهای وحشی به آن صومعه گل سرخ وحشی نیز میگویند. در این معبد می‌توانیم از نزدیک راهبان بودایی را مشاهده کنیم که در فضای باز و حیاط این صومعه در حال صحبت و مکاشفه با یکدیگر هستند. حرکات جسمی و روانی و چشمی آنها در صحبت با یکدیگر بسیار جالب توجه می‌باشد.

روز نهم:
امروز به سمت شهر شیگاتسه حرکت خواهیم کرد.ن خواهیم کرد. شهر شیگاتسه در مسیر بیس کمپ اورست قرار داشته و حدود 335 کیلومتر با لهاسا فاصله دارد. حرکت ما به سمت شگیاتسه با ماشین های راحت، تمیز و امن خواهد بود. به دلیل کوهستانی بودن مسیر تردد معمولا از ماشین های لندکروز شاستی بلند استفاده می‌شود. در داخل هر ماشین کپسول اکسیژن برای موارد اضطراری وجود خواهد داشت هر چند اقامت چند روزه ما در شهر لهاسا به هم هوایی ما برای صعود به ارتفاعات بالا کمک فراوانی کرده است، امّا ممکن است باز هم در مسیر راه و خصوصاَ در گردنه‌های بالای 4000 و 5000 متر مسیر برای دوستان مشکلات ارتفاع زدگی پیش بیاید.
1- بعد از حرکت ابتدا به گردنه گانگبالا در ارتفاع 4990 متری می رسیم. در این گردنه بسیار زیبا و شگفت انگیز نمایی زیبا از دریاچه یامادروک را خواهیم دید. یامادروک یکی از زیباترین دریاچه‌های تبت است. آب‌های این دریاچه آینه‌ای است که تصاویر زیبای کوه‌های اطراف خود را به وضوح نشان می‌دهد. نمای شگفت‌انگیز آب، کوه و آسمان گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشاند. در طول حرکت پیچ در پیچ جاده می توانیم گله‌های مختلف یاک و گاومیش و عشایر تبّتی را با یک پانارومای بسیار زیبا از دریاچه یامادروک ببینیم
2- بعد از بازدید دریاچه یامادروک به منطقه یخچال کارولا می رسیم. در هیچ کجا شما نمیتوانید به یک یخچال عظیم الجثه اینقدر نزدیک شوید. یخجالها معمولا یا در ارتفاعات و یا در مسیرهایی دور و غیرقابل دسترس قرار دارند. یخچال کارولا با ارتفاع 5560 متر در دسترس شماست.
3- در ادامه سفر به شهر شیگاتسه به گردنه کوه سی می لا /silils می رسیم. این گردنه مشرفه به دریاچه فیروزه ای رنگ مانلا  در ارتفاع 4200 متری می باشد. یکی از سنّت های مردم تبت در این ناحیه نصب پرچم های رنگی می باشد که با ذکر دعاها و رسوم خاصی انجام می‌شود. به همراه راهنمای تبّتی خود در این ناحیه مراسم نصب پرچمهای رنگ با آداب و رسوم کامل تبّتی را برگزار خواهیم کرد.
 4- در ادامه مسیر سفر به شهر قدیمی گیانتسه میرسیم. این شهر یک خیابان قدیمی صدساله دارد که دروازه تجارت به سوی غرب تبّت میباشد. در این شهر از صومعه قدیمی پوگودا و کوبوم نیز بازدید خواهیم کرد. در اینجا بیش از 100هزار مجسمه بودا وجود دارد. معماری این معبد با گنبد طلایی آن بسیار باشکوه می باشد.

روز دهم:
در این روز صبحانه را در هتل صرف کرده و برای ادامه سفر به سمت بیس کمپ اورست حرکت خواهیم کرد. امروز نیز مانند روز گذشته برنامه‌های متنوعی در طول مسیر خواهیم داشت.
1- ابتدا به دیدار صومعه تاشیلانپو می‌رویم. از خانه پانچان لاما (دالایی لامای بزرگ) دیدن کرده و از تالارهای طلایی و مراسمات و اگر خوش شانس باشیم از رقص‌های داخل صومعه دیدار خواهیم کرد.
2- از شهر شیگاتسه خارج شده و به سمت بیس کمپ اورست حرکت میکنیم. در مسیر راه به گردنه جیاولا می رسیم. این گردنه در ارتفاع 5180 متر از سطح دریا قرار دارد. در اینجا توقف کرده و از دور شکوه اورست را به تماشا خواهیم نشست. پانارومایی دیدنی از تمامی قله‌ها و رشته کوه بزرگ هیمالیا و همچنین اورست خواهیم دید. صحنه هایی تکرار نشدنی و رویایی پیش رویمان خواهد بود که شاید با هزاران فریم عکس نتوانیم حتی ذرّه ای از حال و هوای آن را منتقل نماییم. در این پانارومای زیبا قله اورست باارتفاع 8841 متر، قله چوآیو با ارتفاع 8201 متر، قله لوتسه با ارتفاع 8516 متر و قله ماکالو با ارتفاع 8463 متر در برابر چشمانمان قرار خواهند داشت.
3- بعد از دیدار از گردنه جیاولا به سمت بیس کمپ حرکت خواهیم کرد. ادامه راه ما در مسیر جاده جدید بیس کمپ در ارتفاعات ادامه دارد. اگر آب و هوا اجازه دهد غروب طلایی رنگ خورشید را بر روی قله اورست تماشا خواهیم کرد. شب را در اقامتگاه رانگ پوک در بیس کمپ اورست (ارتفاع 5100 متر) خواهیم بود. اگر شانس داشته باشیم طلوع خیره کننده آفتاب را نظاره گر خواهیم بود.

روز یازدهم:
امروز بعد از صرف صبحانه در اقامتگاه رانگ پوک یک پیاده روی سبک و دو ساعته خواهیم داشت به سمت بیس کمپ اصلی اورست. مسیر کاملا نرمال و بدون سختی می‌باشد. بعد از رسیدن به بیس کمپ و گرفتن عکس و نصب لوح یادبود به اقامتگاه برگشته و به سمت شیگاتسه برمی‌گردیم.

روز دوازدهم:
بعد از صرف صبحانه ادامه سفر ما به سمت شهر لهاسا خواهد بود. در مسیر از دیدن زیبایی‌های بی‌نظیر و باعظمت منطقه لذّت برده و بعد از رسیدن به لهاسا و اقامت در هتل استراحت خواهیم داشت. با توجه به برگشت ما به سمت چنگدو در روز آینده، همسفران فرصت خواهند داشت تا گشتی در شهر لهاسا زده و در صورت تمایل نسبت به خرید یادگاری و صنایع دستی منطقه اقدام نمایند.

روز سیزدهم و چهاردهم:
امروز با تبت زیبا و شهر لهاسای باشکوه خداحافظی کرده و با قطار به سمت چنگدو حرکت خواهیم کرد. بعد از دو روز به چنگدو وارد می‌شویم و غروب بعد از یک استراحت برنامه بازدید از کوآنژای خیانگزی را خواهیم داشت. مکانی پر از چایخانه، رستوران و غذای آماده فروشی. مکانی عالی برای استراحت، خیابان‌های قدیمی مربوط به دوران قینگ که البته نوسازی شده‌اند.
روز پانزدهم:
امروز روز آخر سفر جذاب و رویایی ما می باشد. تا ظهر در شهر چنگدو هستیم. بعد از ظهر به سمت فرودگاه حرکت کرده و با پرواز قطریه به دوحه و آز آنجا به ایران پرواز خواهیم کرد.


خدماتی که شامل سفر می شود:
- ویزای گروهی (کشور چین)
- کلیه مجوزهای ورود به منطقه تبّت و بیس کمپ اورست
- بلیط قطار از چنگدو به لهاسا و بالعکس (3360 کیلومتر)
- وسیله نقلیه و ترانسفر در تمام طول سفر (ماشین‌های راحت، تمیز و امن در کلیه مسیرها خصوصا مسیر بیس کمپ اورست)
- اقامت (هتل‌های چهارستاره، سه ستاره، دو ستاره و کمپ )
- صبحانه
- هزینه کلیه ورودی‌ها و اماکن بازدیدی در طول برنامه از قبیل موزه‌ها، صومعه‌ها و معابد و ...
- بیمه مسافرتی بین‌المللی

خدماتی که شامل سفر نمی شود:
- نهار و شام
- تهیه آب، نوشیدنی و ...
- هزینه‌های احتمالی اخذ مجوز برای عکسبرداری و یا فیلمبرداری در طول برنامه
- هزینه‌های ورودی اماکن تفریحی و تاریخی و .... خارج از برنامه
توضیح مهم: برگشت از لهاسا به چنگدو با قطار می‌باشد. چنانچه با موافقت همسفران قرار به استفاده از پرواز در مسیر فوق باشیم، مابه التفاوت نرخ قطار با هواپیما از سوی مسافر پرداخت خواهد شد.

 

 مدارک مورد نیاز برای ثبت نام:
1- ثبت نام اینترنتی از طریق سایت
2- اصل پاسپورت که حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد.
3 - 6 قطعه عکس 4*3 جدید رنگی پشت سفید
4- واریز مبلغ 50% مبلغ سفر

  • این سفر بصورت اختصاصی در تاریخ مورد نظر بصورت گروهی اجرا می‌شود.
  • امکان پرداخت معادل ریالی مبالغ فوق وجود ندارد.
  • مسئولیت کنترل اعتبار گذرنامه (حداقل ۶ ماه) و مسائل مربوط به ممنوع‌الخروج بودن به‌ عهده همسفران محترم است.
  • در این سفر از همراهی کودکان زیر 12 سال معذوریم.
  • کلیه شرکت کنندگان موظف به ارائه گواهی تندرستی از سوی پزشک معتمد خود می باشند.
  • با توجه به شرایط امکان همه نوع تغییرات در برنامه پیشنهادی به لحاظ حرکت و زمانبندی وجود دارد. اما در مجموعه کلیت برنامه تغییری و بازدید از امکان ذکر شده تغییری نخواهد کرد.

پیشنهاد می کنم لوازم ضروری زیر را همراه داشته باشید.
دارو و لوازم شخصی

کفش پیاده‌روی
کوله یک‌ روزه
لباس مناسب
پاسپورت (6 ماه اعتبار)
ملحفه
لباس گرم (در منطقه بیس کمپ اورست و مسیر ارتفاعات کاملا ضروری است.)

 

لوازم زیر هم جزو پیشنهادات مخصوص ما است.
دمپایی
دوربین عکاسی
کرم ضدآفتاب (بسیار ضروری)
قمقمه آب
عینک آفتابی
کلاه نقاب‌دار
حوله
لباس شنا
چراغ پیشانی


برای ثبت نام اینجا کلیک کنید