15 گام آسان برای برنامه‌ریزی سفر
نویسنده: جواد عابد خراسانی
استفاده از مطالب زیر برای مقاصد تجاری ممنوع می‌باشد.
نشر و انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.


وقتی تصمیم گرفتم اولین سفر خودم را شروع کنم، اصلا نمیدانستم باید چه کارهایی انجام بدهم. آن موقع هنوز مثل الان سفر بین مردم رایج نشده و تعداد کمی بودند که به تنهایی سفر می‌کردند و یا اگر هم کسانی بودند، به دلیل این‌ که شبکه‌های اجتماعی مثل الان وجود نداشت، کمتر شناخته شده بودند. به طور اتفاقی وارد یک کتاب‌فروشی شده و کتاب لانلی پلنت در خصوص جنوب شرق آسیا را دیدم و بلافاصله خریدم. این کتاب باعث شد که اولین گام من به سوی سفر طولانی مدت واقعی‌تر و ملموس‌تر به نظر برسد. این باعث شد که همه چیز ممکن به نظر برسد.
با این که اطلاعات این کتاب دقیق بود اما من را برای برنامه‌ریزی سفر طولانی مدت آماده نکرد. وبلاگ‌های مسافرتی و وبسایت‌های اشتراک‌گذاری و برنامه‌هایی مانند امروز وجود نداشت. با این که بسیار مصمم و هیجان زده بودم، اما نمی‌دانستم باید از کجا شروع کنم. خیلی سرگردان شده و به عبارتی در خودم گم شده بودم. اما من تصمیم گرفته بودم و باید آن را کشف می‌کردم. برنامه‌ریزی برای سفر می‌تواند دلهره‌آور باشد. از کجا باید شروع کرد؟ مرحله اول چیست؟ مرحله دوم چیست؟ مرحله سوم چیست؟ سردرگمی و قاطی کردن خیلی طبیعی است به ویژه اگر قبلا چنین کاری انجام نداده باشید. آن زمان برنامه‌ریزی برای سفر یک چالش بزرگ بود. اکنون بعد از یک دهه سفر به مقاصد مختلف درس‌های زیادی آموختم. توانستم یک چک لیست کارآمد ایجاد کنم که تضمین می‌کند در طول فرایند برنامه‌ریزی سفر هیچ چیز مهمی را از دست نمی‌دهم. خیلی‌ها از من سوال می‌کنند که: جواد، چگونه می‌توانم یک سفر را برنامه‌ریزی کنم؟ اینجا تلاش می‌کنم یک راهنمای گام به گام را با هم بررسی کنیم و بفهمیم چگونه برنامه‌ریزی یک سفر را انجام دهیم. این لیست برای هر سفری کار می‎کند. اصلا مهم نیست که مدت زمان سفر شما چقدر است. این چک لیست را دنبال کن و مطمئن باش که در طول سفر چیزی را از دست نخواهی داد.

مرحله اول: تصمیم بگیرید کجا می‌خواهید بروید.
اولین و مهم‌ترین گام برای شروع برنامه‌ریزی سفر این است که مقصد خود را مشخص نماییم. خیلی از آدم‌ها به طور مبهم در مورد سفر و مسیر خود صحبت می‌کنند. انتخاب یک مقصد بسیار مهم است زیرا به شما یک هدف مشخص ارائه می‌دهد. اینکه شما بگویید من تابستان سال آینده به ترکیه می‌روم تا اینکه بگویید من تابستان سال آینده به قونیه می‌روم، خیلی متفاوت است و وقتی مقصد کاملا مشخص باشد، برنامه‌ریزی برای آن مقصد بسیار مشخص‌تر و آسان‌تر خواهد شد. جزییات سفر را می‌توانید جمع‌آوری و هدف خود را متمرکزتر کنید. هر چه هدف مشخص‌تر و متمرکزتر باشد، رسیدن به آن آسان‌تر می‌شود. در این‌جا مطلبی در خصوص آشنایی با سه مقصد برتر اکوتوریسم هند وجود دارد که ممکن است به کار شما بیاید.


مرحله دوم: مدت سفر خود را تعیین کنید.
بعد از اینکه مقصد سفر را کاملا مشخص کردیم، باید به این سوال پاسخ دهید. چه مدت می‌خواهید به سفر بروید؟ یک هفته؟ یک ماه؟ یک سال؟ این سوالی است که باید به آن پاسخ بدهید تا بتوانید برنامه ریزی را شروع کنید. پاسخ به این سوال باعث می‌شود که جواب یک سوال اساسی‌تر بدست بیاید. این که هزینه سفر چقدر می‌شود؟
به عبارتی پاسخ به این سوال که هزینه سفر چقدر است؟ به این بستگی دارد که چه مدت می‌خواهیم سفر برویم. بله. برای اینکه بفهمید چقدر باید پس انداز کنید، باید بدانید که سفر شما چقدر طول خواهد کشید. طول سفر یک عامل بزرگ در تعیین میزان و اندازه نیاز به پول است.
به عنوان مثال وقتی گفتید، من تابستان سال آینده برای 10 روز به قونیه می‌روم، پس شما می‌توانید برآورد کنید که برای 10 روز سفر به قونیه به چه مقدار پول نیاز دارید. چقدر موجودی دارید و چقدر باید پس‌انداز کنید. سفری که می‌توانید آن را از هم اکنون برنامه‌ریزی کنید، یک هدفی است که قابل دستیابی است.


مرحله سوم: هزینه‌های مقصد خود را بررسی و تحقیق کنید.
حالا که می‌دانید به کجا می‌خواهید بروید و چه مدت قرار است در آنجا بمانید، باید هزینه‌های مقصد خود را بررسی و تحقیق کنید. ما قرار است بعد از این بررسی به این نتیجه برسیم که برای سفر چقدر پول نیاز است. لازم است قبل از اینکه به بررسی هزینه‌های مقصد بپردازیم، ابتدا سبک سفر خود را مشخص کنیم. سبک سفر یک آیتم بسیار تاثیر گذار در پول مورد نیاز برای سفر است. بنابراین ابتدا سوالات زیر را پاسخ بدهید.
آیا می‌خواهید با کوله‌پشتی سفر داشته باشید و در هاستل اقامت داشته باشید یا ترجیح می‌دهید در هتل‌های لوکس بمانید؟ خوابگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و جاذبه‌ها چقدر در برنامه شما حضور دارند؟ دانستن جواب این دو سوال به شما اجازه می‌دهد تا تخمین بزنید که چه مقدار پول برای سفر خود نیاز دارید.
اکنون تنها کاری که لازم است انجام بدهید این است که پای کامپیوتر و یا لب تاپ خود بنشینید و مقصد خود را سرچ کنید. لیستی از اماکن تفریحی، تاریخی و سایت‌های باستانی منطقه را یادداشت کرده و قیمت‌های آن‌ها را استخراج کنید. اطلاعات زیادی خواهید گرفت. زیاد خودتان را درگیر اطلاعات اضافی نکنید چون ممکن است در حجم اطاعاتی که گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد گم شوید. در مثال ما حالا شما می‌دانید که برای 10 روز اقامت در شهر قونیه شما به روزی 30 دلار هزینه نیاز دارید. یعنی شما باید 300 دلار برای این سفر پس‌انداز کنید. 


مرحله چهارم: شروع به پس‌انداز و صرفه جویی در هزینه‌ها بکنید.
قبل از اینکه بتوانید شروع به پس‌انداز کنید، باید بدانید که چقدر درآمد دارید و چقدر هزینه می‌کنید. تمام هزینه‌های فعلی خود را بنویسید تا بتوانید مشخص کنید، پول‌های خود را کجا خرج می‌کنید و چگونه می‌توانید آن را کاهش دهید. آدم‌ها هر روز پول زیادی را از طریق خرید‌های کوچک هزینه می‌کنند. یک قهوه در این کافی‌شاپ، یک ساندویچ بین وعده، یک دونات در مسیر اداره و محل کار، یک آبمیوه هنگام برگشت و...
برای تغییر در این عادت خرج کردن کوچک که اتفاقا اصلا به چشم هم نمی‌آید، ابتدا باید آن‌ها را شناسایی کرد. ایجاد یک لیست دقیق همین کار را انجام خواهد داد. برای سفر 10 روزه به قونیه شما کافیست فقط مصرف قهوه روزانه خود را حذف کنید. بعد از یک سال پول لازم برای اجرای این سفر و حتی بیشتر از آن را خواهید داشت.
اگر می‌خواهید برای پس‌انداز پول و جلوگیری از هزینه‌های خود برنامه‌ریزی کنید، در اینجا 16 پیشنهاد برای کاهش هزینه‌های خود و پس‌انداز بیشتر برای سفر وجود دارد که به شما برای شروع کمک خواهد کرد.


مرحله 5: متمرکز و الهام بخش باشید.
اگر برنامه‌ریزی سفر شما برای ماه‌های آینده باشد، ممکن است که تمایل خود را از دست بدهید و یا دلسرد شوید. باید اطمینان حاصل کنید که اعتماد به نفس خود را از دست نخواهید داد. به لطف جامعه شگفت‌انگیز و ارتباطات بی‌شمار اجتماعی، راه‌های زیادی برای متمرکز ماندن و حفظ روحیه خود وجود دارد. در این جا 7 راه برای حفظ انگیزه سفر وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. ما نیز در این مسیر همواره در کنار شما خواهیم بود. همیشه می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی نوشته شده در وبسایت نازنیوز با ما طرح مسئله کرده و ما تلاش خواهیم کرد شما را راهنمایی کنیم.


مرحله ششم: پیشنهادات لحظه آخری را مرتب بررسی کنید.
اگر در خبرنامه‌های شرکت‌های هوایی و شرکت‌های مسافرتی ثبت‌نام کرده باشید، پیشنهادات لحظه آخری را در صندوق ایمیل خود دریافت می‌کنید. این روزها همیشه پیشنهادات بسیار خوبی ارائه می‌شود. ممکن است در زمانی که شما قصد سفر 10 روزه به قونیه دارید، یک پیشنهاد خیلی خوب از استانبول یا آنتالیا و یا یک مقصد دیگر دریافت کنید. بهتر است همیشه پیشنهادات لحظه آخری را مرتب چک کنید. اگر پیشنهاد هیجان انگیزی برای روسیه یا مالزی یا تایلند یا هر مقصد دیگری دریافت کردید، فرصت دارید برای یک برنامه جدید برنامه‌ریزی و فکر کنید. شما هنوز بلیط پرواز تهیه نکردید و می‌توانید به یک گزینه جدید فکر کنید. نگران نباشید، چیزی را از دست نخواهید داد.


مرحله هفتم: برای ویزای خود اقدام کنید.
ما می‌توانیم با پاسپورت کشور خود به بعضی از کشورها بدون ویزا سفر کنیم. بعضی ازکشورها در فرودگاه و در هنگام ورود به ما ویزای فرودگاهی می‌دهند. بعضی از کشورها امکان دریافت ویزای آنلاین را برای ما فراهم کرده‌اند و بعضی از کشورها نیز نیاز به تشریفات خاصی برای اخذ ویزا دارد. مقصد خود را در خصوص نوع درخواست ویزا بررسی و اگر نیاز به انجام تشریفات اداری خاصی است، نسبت به اخذ آن اقدام نمایید. در اینجا مطلبی برای رتبه بندی جهانی شاخص پاسپورت بر مبنای سایت هنلی وجود دارد که می‌تواند به شما در این خصوص کمک کند. هنلی اصلی‌ترین و معتبرترین سایتی است که رتبه بندی تمام پاسپورت‌های جهان مشتمل بر 199 پاسپورت را بر اساس تعداد 227 مقصدی که دارندگان آنها می‌توانند بدون ویزای قبلی به آن دسترسی داشته باشند، معرفی و مشخص می‌کند. این رتبه‌بندی به کاربران این امکان را می‌دهد که گسترده‌ترین و قابل اعتمادترین اطلاعات در مورد دسترسی جهانی را در دسترس داشته باشند. این داده‌ها به طور مرتب به روز شده و تجزیه و تحیل می‌شوند.
لازم است بدانید که برای اخذ ویزای بعضی از کشورها، نیاز هست که شما بلیط پرواز رفت و برگشت خود را ابتدا رزرو کنید.


مرحله هشتم: پرواز خود را رزرو کنید.
هنگامی که در حال رزرو پرواز هستید، بهتر است مقاصد نزدیک به فرودگاه مورد نظر خود را نیز چک کنید. گاهی اوقات نرخ پرواز مناسب این است که به فرودگاه‌های نزدیک به مقصد نهایی پرواز کرده و از آنجا با قطار یا اتوبوس به جایی که می‌خواهید، بروید. بدانید که پرواز مستقیم همیشه ارزان‌ترین پرواز نیست. موتورهای جستجوی پرواز زیادی هستند که می‎توانند به شما کمک کنند.
گوگل فلایت یکی از بهترین موتورهای جستجوی پرواز است. این موتور جستجو به شما این امکان را می‌دهد که وارد فرودگاه مبدا خود شده و پروازهای سراسر جهان را در نقشه ببینید. همچنین این موتور جستجو، لیست کاملی از امکان دیدنی مقصد را در اختیار شما گذاشته و امکانات و اطلاعات بی‌نظیری برای برنامه ریزی سفر در اختیار شما قرار می‌دهد. بهتر است پرواز خود را دو یا سه ماه زودتر رزرو کرد. معمولا قیمت‌های مناسب‌تری ارائه می‌شود.

 

 

مرحله نهم: محل اقامت خود را رزرو کنید.
اگر برنامه یک سفر طولانی مدت دارید، فقط چند روز اول برنامه را رزرو کنید. اولا یک احساس آرامش دارید، از اینکه می‌دانید در بدو ورود به مقصد، بدون جا نیستید. دوم اینکه می‌توانید با استفاده از مشاوره کارکنان هتل، هاستل یا خوابگاه خود برای روزهای آینده برنامه‌ریزی بهتری انجام دهید. علاوه بر این‌ها شما می‌توانید از مسافران دیگر خوابگاه یا هاستل خود، اطلاعات به روز و دقیقی از اقامتگاه‌ها و هاستل‌های شهرهای بعدی خود بدست بیاورید. انعطاف پذیر باشید و با آرامش کامل روزهای سفر خود را پیش‌ببرید. از سایت‌های هاستل وود، بوکینگ دات کام و آگودا برای پیدا کردن یک اقامتگاه مناسب و خوب بهره ببرید. به عنوان یک تجربه شخصی می‌توانم بگویم که رزرو کردن محل اقامت با گوشی موبایل بعضی مواقع اختلاف معناداری با رزرو از روی کامپیوتر دارد. رزروهای خود را در بوکینگ با موبایل انجام دهید. اگر هم بودجه کمی دارید و یا می‌خواهید در طول سفرهای خود با افراد محلی بیشتری ارتباط برقرار کنید، از سایت‌های کوچ سرفینگ و بی ول کام استفاده کنید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا به صورت رایگان با مردم محلی ارتباط گرفته و از منزل یا محل اقامت‌ آن‌ها به صورت رایگان استفاده کنید.


مرحله دهم: فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را به ترتیب اولویت لیست کنید.
بازدیدها و فعالیت‌هایی که برای سفر خود در نظر گرفته‌اید را به ترتیب اولویت لیست کنید. این کار چندین مزیت دارد. اولا برنامه شما مبتنی بر یک نظم خاصی خواهد شد که به ترتیب آن‌ها را پیش خواهید برد. دوم این که هزینه‌های آن‌ها را مجدد بررسی کرده و از اینکه بودجه کافی برای سفر دارید، مطمئن خواهید شد. سوم این که می‌توانید برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که نیاز به رزرو دارند را انجام دهید. برخی از کشورها برای رزرو زودتر و یا رزرو آنلاین تخفیف می‌گذارند. و در آخر این که قبل از سفر یک ایده کلی و تقریبی از فعالیت‌های خود دارید و اطمینان حاصل می‌کنید که اگر زمان و یا پول شما تمام شود،  برنامه‌های خود را به ترتیب اولویت انجام داده‌اید.


مرحله یازدهم: تعطیلات و یا موانع احتمالی را بررسی کنید. واکسن یادتان نرود
به عنوان کسی که بیش از پانزده سال است در حال اجرای برنامه‌های سفرهای گروهی جاده ابریشم و تاجیکستان هستم، واقعا جای تعجب است که چطور بعضی از شرکت‌های گردشگری برای ایام نوروز در حالی که دقیقا همزمان با ماه مبارک رمضان است، تور اجرا می‌کنند. درست است که نوروز در کشورهای آسیای میانه خصوصا نوروز جشن‌های باشکوهی برگزار می‌شود، اما به دلیل این که اکثریت مردم این کشورها مسلمان بوده و دارای اعتقادات عمیق مذهبی نسبت به ماه مبارک رمضان هستند، این برنامه‌ها کاملا تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت.
شما نیز قبل از سفر اطمینان حاصل کنید که هیچ تعطیلات یا موانع دیگری وجود ندارد که مانع از اجرای برنامه‌های شما شود. اگر دقیق بررسی کردید، باز هم یک بار دیگر بررسی کنید. بعضی از کشورها هنوز در خصوص بیماری کوید-19 دستورالعمل‌های خاصی را پیگیری می‌کنند. آن‌ها را بررسی کنید.


مرحله دوازدهم: صورتحساب‌های خود را خودکار کنید.
پرداخت‌های آنلاین تمامی صورتحساب‌های خود را فعال کنید. مطمئن باشید در زمانی که نیستید، همه قبوض شما و حتی اقساط شما به صورت آنلاین و منظم پرداخت خواهد شد. اگر برنامه سفر شما کوتاه مدت است و برای یک یا دو هفته به سفر می‌روید، اصلا نیازی نیست نگران آن باشید. بیایید از این مرحله عبور کنید.
اگر ایمیل‌های خاصی دارید که نیاز به پاسخگویی منظم دارد، آنها را به یک دوست و یا یکی از اعضای خانواده خود دایورت کنید تا آن‌ها در مدتی که احیانا شما به اینترنت دسترسی ندارید، بتوانند پاسخگوی ایمیل‌های شما باشند.


مرحله سیزدهم: بسته‌بندی کوله پشتی و لوازم
وقتی یک کوله‌پشتی یا چمدان بزرگ دارید، تلاش می‌کنید، آن را با چیزهای اضافی پرکنید. هنگام برداشتن وسایل در منزل خوشحال هستید، امّا بعدا پشیمان می‌شوید. هنگامی که یک کوله‌پشتی کوچک یا یک چمدان کوچک دارید، از حمل وسایل زیادی خودداری می‌کنید. مجبور هستید وسایل زائد را حذف کنید و سبک سفر کنید. این واقعاَ یک آیتم مهم برای لذّت بردن از سفر است.
در سفر اشکالی ندارد که شما چند روز پشت سر هم یک تی‌شرت یا یک لباس را بپوشید. یک بار تمام لباس‌هایی که فکر می‌کنید به آن نیاز دارید را جدا کنید. حالا نصف لباس‌هایی که فکر می‌کنید به آن نیاز دارید را حذف کنید. مطمئن باشید، آنقدر که فکر می‌کنید به آن‌ها نیاز نخواهید داشت. فهرستی از موارد ضروری تهیه کرده و سپس آنها را از وسط نصف کنید. به همین راحتی. به هر حال شما یک کوله پشتی کوچک دارید و جای زیادی برای چیزهای اضافی نخواهید داشت.
البته اگر شما قصد رفتن به آب و هوای مختلف و نیاز به تجهیزات زمستانی دارید، مسئله کمی فرق خواهد کرد. در غیر اینصورت شما به یک کوله‌پشتی هفتاد لیتری نیاز ندارید. یادتان باشد، شما بعضی از وسایل را می‌توانید در جاده خریداری کنید. حوله مسافرتی را فراموش نکنید. در اینجا پنج دلیل برای اینکه باید یک حوله مسافرتی همراه خود داشته باشید وجود دارد. در نهایت داروهای خود را فراموش نکنید. مطمئن شوید به اندازه‎ای که در سفر هستید، همراه خود داروهای مورد نیازتان را برداشته‌اید. حتما یک نسخه از داروهایی که مصرف می‌کنید از دکتر گرفته و همراه خود داشته باشید تا چنانچه لازم شد، بتواند آن‌ها را در خارج از کشور تهیه کنید.


مرحله چهاردهم: بیمه مسافرتی خود را بخرید.
بسیاری از مردم فکر می‌کنند چون سالم هستند، پس نیازی به بیمه مسافری ندارند. با خود می‌گویند من بیمار نخواهم شد. بیمه مسافرتی خیلی بیشتر از یک حفاظت پزشکی است. بیمه خدمات گسترده‌ای به شما می‌دهد که می‌توان به اختصار موارد زیر را اشاره کرد.
هزینه‌های پزشکی و بستری در بیمارستان در خارج از کشور، جابجایی یا بازگرداندن بیمه شده به کشور در طول مدت سفر در صورت بروز بیماری یا وقوع حادثه، پرداخت هزینه فوریت‌های دندانپزشکی، بازگشت اعضای بلافصل خانواده همراه بیمه شده به کشور، سفر اضطراری یکی از اعضای بلافصل خانواده، بازگرداندن جسد متوفی، مساعدت حقوقی، سرقت و یا مفقود شدن گذرنامه، گواهینامه رانندگی و شناسنامه در خارج از کشور، بازگرداندن کودکانی که بی‌سرپرست مانده‌اند، ارسال پیام‌ها و اطلاعات مراجع درمانی در مواقع اضطراری، بازگشت اضطراری به کشور به دلیل فوت یکی از اعضای نزدیک خانواده‌، جبران خسارت تأخیر در رسیدن چمدان‌ها، جبران خسارت مفقود شدن چمدان‌های تحویل شده، امداد رسانی، دریافت و ارسال بار و ملزومات شخصی، پوشش تاخیر در حرکت و...
درست است!!! پولی که پرداخت می‌شود یک هزینه اضافی است. اما همیشه بهتر است در امان باشیم تا این‌ که متاسف باشیم. هرگز خانه را بدون بیمه ترک نکنید.
متاسفانه اتفاقات بد، دقیقا هنگامی که شما در حال سفر هستید اتفاق می‌افتد. اگر آمادگی برای پرداخت صدها دلار هزینه برای موارد مختلف از جیب خود نیستید، بیمه مسافرتی بخرید. بیمه مسافرتی مهم‌ترین چیزی است که برای یک سفر هزینه می‌کنید ولی هرگز مایل نیستید از آن استفاده کنید. من نمی‌توانم پرداخت بیمه بعد از یک خسارت جدی در یک سفر خارجی را تایید کنم، چون تا به حال هیچ‌گاه درگیر آن نشده‌ام و امیدوارم که هیچوقت، هیچ‌کس نیازی به استفاده از آن را پیدا نکند. با این وجود یادتان باشد که حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند. در حال حاضر اکثر شرکت‌های بیمه امکان خرید آنلاین بیمه مسافرتی را فراهم کرده‌اند. قبل از سفر بیمه را دریافت کنید. بدون داشتن یک بیمه مسافرتی خوب، سفر را شروع نکنید.


مرحله پانزدهم: از سفر خود لذت ببرید.
حالا همه چیز برای یک سفر خوب مهیا شده است. وقت آن است که سفر خود را آغاز کرده و از آن لذت ببرید. به فرودگاه رفته و سوار هواپیما شوید. البته گذرنامه خود را فراموش نکنید. کاملا طبیعی است که اندکی عصبی باشید و یا استرس داشته باشید. شما در حال شروع یک ماجراجویی شگفت انگیز هستید و این احساس شما کاملا طبیعی است. این یک تغییر بزرگ برای شماست و هر مسافری آن را تجربه می‌کند. اما به برنامه‌ریزی خودتان اعتماد کنید. غرایز خود را دنبال کنید و از سفرتان لذت ببرید. این را تضمین می‌کنم. مهم نیست سفر شما چه مدت طول بکشید. شما توانستید آن را برنامه‌ریزی و اجرا کنید.