«آرامگاه بایزید بسطامی» در شهر بسطام در استان سمنان و در 6 کیلومتری شهرستان شاهرود قرار گرفته است. این مجموعه آرامگاهی شامل یک مسجد و چند آرامگاه است. «ابویزید طیفور بن عیسی بن آدم بن سروشان بسطامی» معروف به « بایزید بسطامی» که در عالم فرهنگ و ادب به  «سلطان العارفین» مشخور است، از جمله نام‎ دارترین عارفان قرن سوم هجری قمری در ایران به شمار می‎رود.

مهم‎ترین آثار بایزید در چند کتاب گرد آمده‎اند که از جمله آن‎ها می‎توان به «النور من کلمات ابی طیفور» اشاره کرد که شخصی به نام «عبدالرحمن بدوی» در کتاب «شطحات الصوفیه» خود آن را منتشر کرده ‌است. همچنین کتاب‎هایی از جمله «رساله احکام القضا و القدر» و «مسائل الرهبان» نیز متعلق به بایزید است.

آرامگاه بایزید بسطامی تزئینات پر تجمل و خیره‎ کننده ندارد و نمای بسیار ساده آن، حکایت از وجود آرامگاه عارفی در زیر آن دارد که دارای یک پنجره آهنی هم هست.

در زیر گنبد آرامگاه، قبر بایزید به چشم می‎خورد. بر روی قبر سنگ مرمرینی قرار دارد که با عباراتی از جمله مناجات مزین شده است.

ناگفته نماند که جهانگردان و سفرنامه ‎نویسان بسیاری از جمله ناصرخسرو و حمدالله مستوفی در سفرنامه‎ هایشان به توصیف مقبره بایزید بسطامی در نزدیکی شاهرود پرداخته‎اند.

در فاصله کمی از آرامگاه بایزید، مزاری با گنبد مخروطی و رُک وجود دارد که گفته می‎شود مزار امامزاده محمد، از فرزندان امام جعفر صادق در زیر آن قرار دارد. نقل است که امام او را به همراه بایزید برای هدایت مردم به بسطام فرستاده بود.

از جمله مهم‎ترین و قدیمی‎ترین آثار مجموعه آرامگاهی بایزید بسطامی، می‎توان به مسجد و مناره کناری آن اشاره کرد. همچنین این مسجد دارای دو شبستان است. شبستان بزرگ‎ تر مختص مردان و شبستان کوچک ‎تر زنانه است. ساخت شبستان کوچک ‎تر به دوره ایلخانی منسوب است.

برای دیدار از مقبره این عارف نامی، باید در شهر بسطام، سراغ خیابان مهدیه را گرفت.