سراغ کاروانسراهای کوچک و بزرگ را می‌توان در گوشه و کنار ایران و به خصوص در مسیر جاده ابریشم گرفت. جاده‌ای که بخش مهمی از آن از استان سمنان می‌گذشته است. این استان اکنون میزبان کاروانسراهای پرتعدادی است که هر کدام ویژگی مخصوص به خود را دارد. کاروانسرای تاریخی عین‌الرشید یکی از کاروانسراهای استان سمنان است که در محدوده پارک ملی کویر واقع شده است.

کاروانسرای عین‌الرشید یکی از سه کاروانسرای حاشیه سیاه کوه است که فاصله‌ی کمی از کاروانسرای معروف قصر بهرام دارد.

در مجاورت این کاروانسرا چند آب‌انبار وجود داشته است که مخزن بزرگ‌ترین آن در کنار کاروانسرا دیده می‌شود. کمی دورتر و در نزدیکی تپه‌ای در مجاورت کاروانسرا، چشمه عین‌الرشید واقع شده که آبشخوری برای جانوران این منطقه از پارک ملی کویر است.

براساس نظر برخی از کارشناسان کاورانسرای عین‌الرشید جزء کاروانسراهایی است که در زمان صفویان و به دستور شاه عباس اول ساخته شده است و بر اساس نظر برخی دیگر، ساخت اولیه آن به دوران پیش از صفویه باز می‌گردد. متاسفانه با گذر زمان بخش‌های زیادی از کاروانسرای عین‌الرشید آسیب‌های فراوانی دیده و بیشتر سقف‌ها و پوشش‌های این کاروانسرا فرو ریخته است.

آلفونس گابریل، جهانگرد و پزشک اتریشی، که در یکی از سفرهای خود به ایران مسیر بین کویر مرکزی ایران به سوی خراسان را پیموده، در کتاب خود با عنوان «عبور از صحرای ایران» به کاروانسرای عین‌الرشید اشاره کرده و از آن با عنوان بنایی ارزشمند یاد نموده است.

با توجه به فاصله کم کاروانسرای عین الرشید از کاروانسرای قصر بهرام در سفر به این منطقه می‌توانید از هر دو کاروانسرا بازدید کنید. کاروانسرای قصر بهرام یکی از زیباترین کاروانسراهای ایران است که نسبت به کاروانسرای عین‌الرشید سالم‌تر و بزرگ‌تر است. جاده تاریخی سنگفرش و قصر حرمسرا از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند.

کاروانسرای عین‌الرشید در جنوب شهرستان گرمسار و در استان سمنان واقع شده است. این بنا در سال ۱۳۳۴ شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و برای بازدید از آن باید از اداره کل محیط زیست استان سمنان مجوز دریافت کنید. راه ساده‌‎تر، همراه شدن با یکی از تورهای ایران‌گردی است تا بدون دردسر بتوانید از این مجموعه تاریخی و طبیعی در دل کویر دیدن کنید.