منطقه چشمه علی دامغان در شمال شهر دامغان و حدود 30 کیلومتری این شهر و در بین روستای آستانه وشهر دیباج واقع گردیده است. چشمه علی از طرف شمال به دو استان شمالی گلستان و مازندران راه دارد.

رودخانه چشمه علی، تنها رودخانه دائمی دامغان است. آب این چشمه از کوههای شمالی سرچشمه می گیرد. این منطقه به خاطر سرسبزی و خوش آب وهوا بودنش، از زمانهای بسیاردور مورد توجه مسافرین بخصوص سلاطین قاجار بوده است. هم اکنون دو ساختمان از ساختمانهای بسیاری که در دوره قاجار در این محل ساخته شده بود باقی مانده است.

1-ساختمان آغا محمد خانی که در دوره حکومت آغا محمد خان قاجار ساخته شده است.

2- ساختمان فتحعلی شاهی که در دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

ساختمان آغا محمد خانی

در مقابل استخر دوم واقع و به صورت دو طبقه ساخته شده است. در این بنا طاقنماهای زیبای جناغی و تزئینات مقرنس کاری آجری به چشم می خورد0 بخشی از ایوانها و راهروهای آنها با گچ پوشیده شده است. مصالح بکار رفته در این ساختمان از خشت بوده که بعدها با آجر مرمت گردیده است.

ساختمان فتحعلی شاهی

در داخل استخری که آب چشمه علی پس از گذشتن از دل سنگ ها وارد آن می شود، ساختمان دو طبقه ای با پلان تقریبا" مستطیل و در دونما ساخته شده است که به آن ساختمان فتحعلی شاهی می گویند. نمای شمالی دارای دو ستون زیبا با پوشش چوب است. بنا دارای درها و پنجره های متعدد به خارج می باشد که به جهت متنعم شدن هر چه بیشتر از فضای دل انگیزبیرون ساخته شده است. به دلیل قرار گرفتن این بنا در داخل آب از ملات ساروج که از استحکام مناسبی برخوردار است استفاده شده است.