شاید به روشنی نتوان گفت که کدام عنصر در معماری کویر تا به این اندازه مسحور کننده و چشم‌نواز است که می‌تواند حس خوب را به بیننده منتقل کند اما با اطمینان می‌توان گفت همه‌ی این بناها بی‌تردید در یک ویژگی مشترک‌اند: حیرت‌انگیز بودن! حیرتی که صرف‌نظر از تکنیک‌های معماری، چون روحی مسافر در میان دیوارها، سقف‌ها، آجرها و نقش‌های بنا جریان دارد و چشمان هر بیننده‌ای را از خود سرشار می‌کند.

نمونه این بناهای حیرت‌انگیز در شهر تاریخی کاشان اندک نیستند اما خانه‌ی عباسی‌ها با آن فضای سرشار از آرامش و زیبایی، ترکیبی از ذوق، هنر، عشق، سرگشتگی، اشتیاق و الهام را با خود دارد.

گوشه گوشه‌ی فضاهای داخلی خانه به نقش‌هایی آراسته‌ است که بی‌هیچ تکلف تو را یک‌راست به جان بنا رهنمون می‌شوند و بعد بی آن که خودخواسته کوششی کرده باشی، همچون ذره‌ای شناور در حرکت آب به مقصود خالق این نقش‌ها پی می‌بری. پنداری دستی آشنا تو را به هر گوشه پرواز داده و داستان هر نقش را به شیرینی برایت باز گفته باشد. همه چیز این بنا در نهایت تناسب و تقارن طراحی شده است. وسعت اتاق‌ها و تعدد پنجره‌ها و نورگیرها انگار رویای زندگی پررونق و به دور از نگرانی انسان کویرنشین را به تصویر می‌کشد. رویایی که در آن هیچ دغدغه‌ای بر امساک و بخل طبیعت برای ساکنان کویر وجود ندارد.

هفت هزار مترمربع از این فضا را بخش‌های مسقف خانه تشکیل داده‌اند که در پنج طبقه با اتاق‌های متعدد و شاه‌نشین‌ها و ایوان‌ها، فضاهایی جداگانه برای زندگی ساکنان و پذیرایی از مهمان در فصل‌های مختلف سال پدید آورده‌اند.

پنج حیاط خانه با حوض‌هایی که از آب قنات انباشته می‌شدند، باغچه‌هایی قرینه، گل‌ها و گیاهان کویری و ایوان‌هایی خوش‌نقش، چشم‌اندازی با طراوت و زیبا به همه‌ی اتاق‌های خانه بخشیده‌اند.

تمام فضاهای داخلی متقارن، محکم و دقیق طراحی شده است و شاهکارهای گچ‌بری، نگارگری‌، طاق‌ها و مقرنس‌های طبقاتی به همراه پنجره‌هایی هزار رنگ در همه‌جای خانه، زبان هر بیننده‌ای را به تحسین و شگفتی این بنا باز می‌کند.

روح مستور معماری اسلامی، سازندگان را به ساخت فضاهایی پوشیده و محجوب سوق داده است. از هنگام ورود، با وجود دو کوبه‌ی زنانه و مردانه بر در ورودی بنا، به سادگی می‌توان به این ویژگی پی برد. در فضاهای داخلی نیز وجود دو بخش اندرونی و بیرونی و اتاق‌های تو در تو که محل سکونت زنان و مردان را جدا می‌کرده‌اند و دیواره‌های گرداگرد بام که فضای داخلی را از دید بیرونی محافظت می‌کنند، همه و همه معماری ایرانی، اسلامی قاجاریه را به تصویر می‌کشند.

خانه عباسی‌های کاشان در قرن سیزدهم هجری به درخواست یکی از تاجران شهر به نام «حاج محمد ابراهیم» بنا شده و در سال ۱۳۷۷ پس از انجام مرمت در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

این خانه در محله سلطان اميراحمد کاشان واقع شده است و رستوران سنتی و فضای آرام‌بخش و زیبای آن می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی برای هر بیننده و گردشگر خوش‌ذوقی بر جای بگذارد.