کاروانسرای مرنجاب جهت رفاه حال مسافران جاده­ی ابریشم و به­دستور شاه ­عباس اول در قرن ۱۷ میلادی ساخته شد. مرنجاب از دهات کویری شهرستان آران و بیدگل واقع در استان اصفهان است و در ۵۰ کیلومتری این شهرستان  قرار دارد. این کاروانسرا نشان می­دهد کویر در قرن­ها پیش خیلی بیشتر از امروز مورد توجه بوده است. جاده­ی آران و بیدگل به مرنجاب و دستکن یکی از راههای ارتباطی بوده که اصفهان را به شهرهای کاشان، یزد، مشهد و تهران متصل می­کرد. در زمان صفویان مسیر اصفهان به مشهد که در آن زمان پایتخت ایران به­شمار می­رفت از اهمیت خاصی برخوردار بود. در­حقیقت مسیر مرنجاب، اصفهان را به مشهد متصل می­ساخت. 

 کویر مرنجاب امروزه به­ واسطه­ی بازسازی کاروانسرای مرنجاب و قابل سکونت شدن آن هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است و آن را به­ یکی از مقاصد اصلی کویردوستان تبدیل کرده است. این کاروانسرا دارای ۲۹ اتاق است و گردشگرانی که تمایل دارند شب را در کاروانسرا سپری کنند می­توانند یکی از اتاق­های آن را رزرو کنند. ظرفیت اتاق­ها ۱۰ و ۱۵ نفره است و هر یک از اتاق­ها حمام و توالت اختصاصی دارد. از دیگر ویژگی­های مثبت این کاروانسرا دایر بودن سفره­خانه سنتی و داشتن یک چاه آب شیرین آن هم در قلب کویر و در محاصره­ی دریاچه­های نمک است.

 در این منطقه انسان می­تواند جالب­ترین پدیده­ های کویر، مانند تپه­های متحرک و ثابت ماسه­ای، صخره­ های رسوبی و کویرهای نمکی و رسی را به ­وفور تماشا کند. دریاچه­ ی قم که با نام­های حوض سلطان، دریاچه ساوه و دریاچه نمک نیز شناخته می­شود در نزدیکی این منطقه است. این دریاچه از دور همانند دریایی سفید و بیکران است و سال‌های سال است که در این منطقه نمک برداشت می­شود. کاروانسرا و کویر مرنجاب  از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه­های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می­شود.

 امنیت، تنوع جاذبه ­های گردشگری، تنوع گونه­های گیاهی و جانوری فضای بکر و مناسبی جهت گردشگری فراهم کرده است. این کویر یکی از زیباترین نقاط کویری ایران به­ شمار می­رود. تپه­ های شنی بلند و جنگل­های تاغ جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است. از سایر جاذبه­هایی که در نزدیکی کاروانسرای مرنجاب است می­توان به پیست رالی، ماراتن صحرا، بالن­سواری، دوچرخه­سواری، شتر­سواری، چاه دستکن، تپه­های شنی و ریگزار و جزیره سرگردان اشاره کرد. علاوه بر این برخی از گردشگران با نیت شن­ درمانی، روان درمانی، پوست درمانی و برخی دیگر با هدف فعالیت­های نجومی، زمین­شناسی، جانورشناسی و یا گیاه­شناسی به این منطقه سفر می­کنند.

 بر طبق اطلاعات هواشناسی در این منطقه انسان ۶ ماه از سال یعنی از اواسط مهر تا اوایل بهار شب­ها احساس سرما و از اواسط خرداد تا اوایل شهریور احساس گرما می­کند. در نتیجه، بهترین زمان برای بازدید از این مکان از لحاظ اعتدال هوا از اواخر فروردین تا اوایل خرداد است.