سریلانکا


چرا باید به سریلانکا سفر کنیم؟

چرا باید به سریلانکا سفر کنیم؟

سریلانکا، کشور سواحل بی‌انتها، آثار  تاریخی متعدد، مردم مهمان‌ نواز و غذاهای لذیذ و ارزان است. کشورهای بسیار  کمی در دنیا هستند که به‌ اندازه‌ سریلانکا، جاذبه‌ها و آثاری دارند که در  فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده باشد. فرهنگ بیش از ۲۰۰۰ ساله‌  سریلانکا را می‌توانید در بقایای آثار تاریخی تماشا کنید. جایی که در آن  صومعه‌های افسانه‌ای با زیباترین جزییات تزیین شده‌اند. در سریلانکا  می‌توانید حیات وحش را از نزدیک لمس کنید. تورهای سافاری شما را به تماشای  فیل‌ها، بوفالوها ، پلنگ‌ها و هزاران پرنده‌ رنگارنگ و زیبا می‌برد.  فاصله‌ها در سریلانکا بسیار نزدیک است. در این کشور دیدنی می‌توانید انواع  جاذبه‌های گردشگری را یک‌ جا تجربه کنید. در سواحل زیبا آفتاب بگیرید، در  معابد هزار ساله مراقبه کنید، در دهکده‌های آرام گردش کنید، پرنده‌ها و  گل‌های وحشی را تماشا کنید، غذاهای محلی را امتحان کنید و از بقایای دوران  استعمار و جاذبه‌های زیبای مرتبط با آن دیدن کنید.

غذا در سریلانکا

غذا در سریلانکا

عوامل متعدد اجتماعی، فرهنگی و تاریخی دست به دست هم داده‌اند تا آشپزی سریلانکا شکل بگیرد. تاثیر دوران استعمار هلند را نمی‌توان بر آشپزی این  منطقه نادیده گرفت، ضمن اینکه آشپزی اندونزی و جنوب هند هم بر سریلانکا تاثیر  گذاشته است. امروزه برنج، نارگیل و ادویه‌های متعدد از اصلی‌ترین  مواد تشکیل‌دهنده‌ غذاهای سریلانکایی هستند. مهم‌ترین ویژگی رژیم غذایی در سریلانکا، استفاده از برنج آب‌پز یا بخارپز است که با انواع خوراک، کاری ماهی، مرغ، گوشت گوساله یا گوسفند سرو می‌شود. انواع دیگری از خوراک هم  وجود دارند که با سبزیجات و حبوبات تهیه می‌شوند و در کنار برنج سرو می‌شوند. همراه با غذا، انواع ترشی میوه و سبزیجات، چتنی و نوعی سس استفاده می‌کنند که از پودر نارگیل، فلفل و آبلیمو تهیه می‌شود.

قله‌ آدم (Adam's Peak)

قله‌ آدم (Adam's Peak)

این قله در زبان محلی سری پادا (Sri Pada) یا Samanalakanda نامیده می‌شود  که به‌معنای کوه پروانه است. این کوه مخروطی ۲۲۴۳ متری در نواحی مرکزی  سریلانکا قرار دارد. این قله را سری پادا  یعنی جای پای مقدس نامیده‌اند  چون در نزدیکی قله، تخته سنگی مسطحی قرار دارد که بودایی‌ها معتقدند جای  پای بودا است. پیروان آیین هندو اعتقاد دارند که این مکان، قدمگاه شیوا است  و مسیحیان و مسلمانان منطقه معتقدند که این صخره، جای پای حضرت آدم (ع) یا  سنت توماس است.

پارک ملی Udawalawe

پارک ملی Udawalawe

این پارک ملی در مرز میان استان‌های  Sabaragamuwa و Uva قرار دارد. این  پارک به‌منظور حفاظت از حیوانات وحشی ساخته شده است. این مجموعه‌ حفاظت‌  شده، مساحتی در حدود ۳۰ هزار هکتار را در بر می‌گیرد. این منطقه پیش از  اینکه به‌عنوان پارک ملی و پناهگاه حیات وحش انتخاب شود، برای کشاورزی  تناوبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این  پارک در ۱۶۵ کیلومتری کلمبو  قرار دارد و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان آبی و فیل‌های سریلانکایی  است. این پارک سومین پارک پربازدید سریلانکاست و به یکی از جاذبه‌های  گردشگری محبوب این کشور تبدیل شده است به‌ خصوص برای کسانی که به جاذبه‌های  طبیعی و حیات وحش علاقه دارند.

پارک ملی یالا (Yala)

پارک ملی یالا (Yala)

پارک ملی یالا، پربازدیدترین و دومین پارک ملی بزرگ سریلانکا است. این پارک  به پنج قسمت تقسیم شده که در حال حاضر دو قسمت از آن برای بازدید عموم باز  است. هرکدام از این بخش‌ها نام جداگانه‌ای دارند. بخش اول پارک ملی روهونا  (Ruhuna) و بخش دوم پارک ملی کومانا (Kumana) یا یالای شرقی نام دارد. این  مجموعه در نواحی جنوب شرقی این کشور واقع شده و در استان جنوبی و استان   اووا (Uva) قرار گرفته است. این پارک وسعتی معادل ۹۷۹ کیلومتر مربع دارد و  در ۳۰۰ کیلومتری کلمبو واقع شده است. این پارک در سال ۱۹۰۰ به‌عنوان  منطقه‌  حفاظت‌ شده‌ حیات وحش انتخاب شده است و به خاطر تنوع حیوانات وحشی  شهرت دارد.

پرورشگاه فیل پیناوالا (Pinnawala)

پرورشگاه فیل پیناوالا (Pinnawala)

این پرورشگاه فیل محلی برای نگهداری و  حفاظت از فیل‌های آسیایی است که در  دهکده‌ پیناوالا در ۱۳ کیلومتری شهر  Kegalle در استان Sabaragamuwa قرار  دارد. در سال ۲۰۱۱، ۸۸ فیل شامل ۳۹ فیل  نر و ۴۹ فیل ماده از ۳ نسل در این  مجموعه زندگی می‌کردند. این پرورشگاه به‌منظور حفاظت و مراقبت از فیل‌هایی  پایه‌گذاری شد که بدون غذا، از پدر و مادر خود دور افتاده بودند و در  جنگل‌های سریلانکا رها شده  بودند. این مجموعه در سال ۱۹۷۵ توسط دپارتمان  حفاظت از حیات وحش سریلانکا، ساخته شده است. این مجموعه ابتدا در پارک ملی  Wilpattu قرار داشت و بعدها  بعد از چند بار جابه‌جایی به مکان جدید منتقل  شد.

معبد طلایی دامبولا (Dambulla)

معبد طلایی دامبولا (Dambulla)

غارمعبد دامبولا که با نام معبد طلایی دامبولا هم شناخته می‌شود، در نواحی  مرکزی سریلانکا واقع شده است. این مجموعه در ۱۴۸ کیلومتری شرق کلمبو  (Colombo) و ۷۲ کیلومتری شمال کاندی واقع شده است. معبد طلایی دامبولا در  سال ۱۹۹۱، در فهرست میراث جهانی یونسکو  جای گرفت.

اثر جهانی معبد دندان مقدس

اثر جهانی معبد دندان مقدس

سری دالادا مالیگاوا (Sri Dalada  Maligawa) یا معبد دندان مقدس، یک معبد  بودایی در شهر کاندی (Kandy) است. این معبد در یک مجموعه‌ کاخ پادشاهی قرار  گرفته که متعلق به امپراتوری کاندی بوده است. این معبد محل نگهداری دندان  بودا است. از زمان‌های قدیم، این دندان مقدس نقش مهمی در سیاست این منطقه  داشته است چرا که اهالی اعتقاد دارند هر کسی این یادگار مذهبی را در اختیار  داشته باشد، حکومت کشور را به دست می‌گیرد. کاندی آخرین پایتخت پادشاهان  سریلانکا بود و امروزه به خاطر این معبد، به‌عنوان یکی از آثار میراث جهانی  یونسکو ثبت شده است.

اثر جهانی سیگیریا در سریلانکا

اثر جهانی سیگیریا در سریلانکا

سیگیریا یک منطقه‌ باستانی و باروی صخره‌ای است که در شمال منطقه‌ متاله  (Matale) در نزدیکی شهر دامبولا در  استان مرکزی سریلانکا واقع شده است. یک ستون صخره‌‌ای عظیم به ارتفاع ۲۰۰ متر مشرف به تعدادی بنای باستانی قرار  گرفته که از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد این منطقه‌ تاریخی است. پادشاه کاسیاپا  (Kasyapa) این منطقه را بین سال‌های ۴۷۷ تا ۴۹۵ به‌عنوان پایتخت جدید خود برگزیده است. او کاخ خود را بر فراز  این صخره بنا نهاده و فضای داخلی آن  را با نقاشی‌های دیواری رنگین تزیین کرده است.

لیست نایت کلاب‌های شهر کلبمو در سریلانکا

لیست نایت کلاب‌های شهر کلبمو در سریلانکا

زندگی شبانه در شهر پر جنب و جوش کلمبو واقعا در حال وقوع است!  تعداد  زیادی کافه و کلوب عالی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید تا با  جمعیتی همفکر همراه شوید و از اوقات خوشی تا آخر سحر لذت ببرید. صحنه  مهمانی در شهر به خصوص در تعطیلات آخر هفته و شب‌های جمعه کاملاً فعال است. لیست نایت کلاب‌های شهر کلمبو را ببینید.

راهنمای سفر به سریلانکا

راهنمای سفر به سریلانکا

سریلانکا، کشور سواحل بی‌انتها، آثار تاریخی متعدد، مردم مهمان‌نواز و غذاهای لذیذ و ارزان است. کشورهای بسیار کمی در دنیا هستند که به‌اندازه‌ سریلانکا، جاذبه‌ها و آثاری دارند که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده باشد. فرهنگ بیش از ۲۰۰۰ ساله‌ سریلانکا را می‌توانید در بقایای آثار تاریخی تماشا کنید. جایی که در آن صومعه‌های افسانه‌ای با زیباترین جزییات تزیین شده‌اند.

سفر گروهی به سریلانکا - آبان ماه 1403

سفر گروهی به سریلانکا - آبان ماه 1403

سریلانکا، کشور سواحل بی‌انتها، آثار تاریخی متعدد، مردم مهمان‌نواز و غذاهای لذیذ و ارزان است. کشورهای بسیار کمی در دنیا هستند که به‌اندازه‌ سریلانکا، جاذبه‌ها و آثاری دارند که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده باشد. فرهنگ بیش از ۲۰۰۰ ساله‌ سریلانکا را می‌توانید در بقایای آثار تاریخی تماشا کنید. جایی که در آن صومعه‌های افسانه‌ای با زیباترین جزییات تزیین شده‌اند.در سریلانکا می‌توانید حیات وحش را از نزدیک لمس کنید. تورهای سافاری شما را به تماشای فیل‌ها، بوفالوها ، پلنگ‌ها و هزاران پرنده‌ رنگارنگ و زیبا می‌برد.

"جاش کاهیل" هشت دلیل برای سفر به سریلانکا می‌آورد

"جاش کاهیل" هشت دلیل برای سفر به سریلانکا می‌آورد

«جاش کاهیل» (Josh Cahil) یک وبلاگ نویس سفر و گردشگر است. او در رابطه با خطوط هوایی یا سفرهای پیاده‌اش به کشورهای شرقی همچون افعانستان و ایران می‌نویسد. او در پکن چین زندگی می‌کند و وبلاگش، یکی از پر خواننده ترین‌ها است. آنچه در ادامه می‌خوانید و عکس‌هایی که می‌بینید، از نویسنده است: با هشت دلیل و از قاب هشت سلفی به شما ثابت می‌کنم که باید به سریلانکا سفر کنید!

قبل از سفر به سریلانکا بخوانید

قبل از سفر به سریلانکا بخوانید

قبل از سفر به هر کشوری لازم است اطلاعاتی درباره آن کسب کنیم. حالا که تصمیم گرفته‌اید در تور سریلانکا با نازنیوز همسفر شوید، خوب است درمورد ارز، اختلاف ساعت این کشور با ایران و بسیاری نکات دیگر مثل مسائل مربوط به حمل و نقل اطلاعاتی داشته باشید. بخش مورد علاقه بسیاری از گردشگران، برآورد هزینه‌های روزانه در سفر به سریلانکاست. دوست دارید بدانید با هر بودجه‌ای که دارید چطور می‌توانید به سریلانکا سفر کنید؟ در این مطلب این نکات را به شما می‌گوییم.

پاشو بیا بریم سفر...

سلام. من خراسانی هستم. بیش از 15 ساله که سفرهایی با عنوان "سفرهای گروهی جاده ابریشم" از مبدا ایران برگزار می‌کنم. سفرهایی به مقصد کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان برای بازدید از شهرهای تاریخی سمرقند و بخارا و خیوه. سفرهای خاص دیگری مثل: سفر به تبت سرزمین ممنوعه، سفر با قطار ترنس سیبری از شرق به غرب روسیه و یا سفر ماجراجویی به هیمالیای پاکستان و بیس کمپ نانگاپاربات رو هم برگزار می‌کنم. در نازنیوز تلاش دارم تا تجربیات سال‌ها سفر به مقاصد مختلف رو با شما به اشتراک بذارم. به شما کمک کنم ارزان‌تر، سبک‌تر و طولانی‌تر سفر کنید. من کمکت می‌کنم که در سفر بعدیت کمتر خرج کنی.
اخذ ویزای آنلاین و خدمات گردشگری




اطلاعات بیش‌تر
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...

گزارش تصویری سفرها...

تصاویر تعدادی از برنامه‌های اجرا شده توسط سفرهای گردشگری نازنیوز