تاشکند


تاشْکَنْد (نام‌های دیگر: تاشکنت، چاچ، چاچکند، شاش) (به ازبکی: Toshkent، سیریلیک: Ташке́нт) پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ازبکستان، همچنین پرجمعیت‌ترین شهر آسیای میانه، با جمعیت ۲٬۵۷۱٬۶۸۸ نفر در سال ۲۰۲۰ میلادی می‌باشد. تاشکند در شمال شرقی ازبکستان نزدیک به مرز قزاقستان واقع شده‌ است. پیش از اینکه دین اسلام در میانه‌های قرن هشتم میلادی به آسیای‌ میانه برسد، تاشکند دارای فرهنگ سغدی (ایرانی) بود. بعد از اینکه چنگیزخان آن را در ۱۲۱۹ میلادی از بن ویران نمود، به دلیل قرار گرفتن این شهر در مسیر جادهٔ ابریشم خیلی زود بازسازی‌شده و رشد کرد. پیش از اینکه تحت کنترل خانات خوقند بیاید، در قرن هجدهم و نوزدهم به دولت شهر تاشکند (تأسیس ۱۷۸۴) تبدیل گردید. امپراطوری روسیه تاشکند را در ۱۸۶۵ میلادی تصرف کرد و آن را پایتخت ترکستان روس نمود. در دوران تسلط شوروی شهر شاهد رشد سریع و ازدیاد جمعیت بسیاری بوده که چهارمین شهر بزرگ اتحاد شوروی، بعد از مسکو، لنین‌گراد و کیف بشمار می‌رفت. امروزه به عنوان پایتخت مستقل ازبکستان، تاشکند شهری با جمعیت چن دملیتی با اکثریت ازبک‌ها به‌ شمار می‌آید.


متروی شهر تاشکند

متروی شهر تاشکند

ازبکستان یک کشور پهناور با فرهنگ غنی است. اخیراً بازدید از ایستگاه‌های  متروی تاشکند در این کشور، که نمادی از هنر ایرانی، اسلامی و روسی است،  آزاد شده است. ازبکستان با مساحت ۴۴۷٬۴۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت نزدیک به ۲۶  میلیون نفر، یکی از بزرگترین کشورهای جهان از لحاظ وسعت و جمعیت است.  ازبکستان از نظر وسعت پنجمین و از نظر جمعیت سومین کشور در میان کشورهای  تازه استقلال یافته است. پایتخت این کشور تاشکند است و شهرهای سمرقند و  بخارا نیز از شهرهای مهم آن هستند. در غرب ازبکستان دشت‌های سرسبز وجود  دارد، در حالی که شرق این کشور بیشتر مناطق بیابانی است.

سالن تئاتر و باله به نام علیشیر نوایی در تاشکند

سالن تئاتر و باله به نام علیشیر نوایی در تاشکند

تئاتر بزرگ دولتی آکادمیک ازبکستان به نام علیشیر نوایی در ژوئن 1939 تاسیس  شد. این یکی از تئاترهای اپرا و باله پیشرو در ازبکستان است. این تئاتر  دارای تاریخ غنی پر از رویدادهای مهم است. اولین نمایش اپرای مردمی بوران  که در سال 1939 روی صحنه رفت، در میان تماشاگران و منتقدان با موفقیت همراه  بود. پس از آن اپراهای دیگری مانند "یوجین اونگین"، "گلسارا" و باله -  "کوپلیا"، "خشخاش سرخ"، "دن کیشوت"،  "رقصنده باله" و... در اینجا به روی  صحنه رفتند.

میدان استقلال تاشکند

میدان استقلال تاشکند

هرچند احتمالاً سکاهای ایرانی تبار اولین افرادی بوده‌اند که در سرزمین پهناور ازبکستان سکونت داشته‌اند و شهرهایی تاریخی و تمدنی عظیم ساختند، تمدنی که در دوران سامانیان در اوج خود بود. اما در دوران معاصر این اتحاد جماهیر شوروی بود که ازبکستان را تحت قیمومیت خود گرفت. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بسیاری از کشورها نظیر ازبکستان استقلال پیدا کردند. زمانی در محل فعلی میدان استقلال تاشکند، میدانی به نام میدان سرخ بود که آن را با نام میدان لنین نیز می‌شناختند، چرا که مجسمه‌ای از او که رهبر انقلاب کمونیستی اکتبر 1917 روسیه بود در وسط میدان قرار داشت.

بازار چارسو (چورسو بازار)

بازار چارسو (چورسو بازار)

بازار چارسو (چورسو بازار) در تاشکند را برخی بزرگترین و قدیمی‌ترین بازار آسیای میانه می‌دانند. بازاری که سنگ بنای ساختش به قرن نهم هجری باز می‌گردد و تا قرن 13 مدام در حال تکمیل بوده‌است. پس از فروپاشی شوروی نیز چندین فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ در چارسو، جا خوش کرده‌اند و چهره این مکان را تقریبا تغیییر داده‌اند.

بنای اقامتگاه شاهزاده رومانوف

بنای اقامتگاه شاهزاده رومانوف

بنای اقامتگاه شاهزاده رومانوف که در زمان حمله و سلطه روسها به تاشکند در این شهر سکونت داشته اکنون یکی از آثار تاریخی تاشکند است. این کاخ که در سبک مدرن و در سال 1891 ساخته شده، بنایی است زیبا که با برج های کوچک و پنجره های فراوان تزئین شده. از آنجا که صاحب کاخ علاقه زیادی به شکار داشته ورودی اقامتگاه خصوصی با چهره های برنزی گوزن و سگ شکاری تزئین شده است.

باغ گیاه شناسی تاشکند

باغ گیاه شناسی تاشکند

تاشکند پایتخت کشور ازبکستان دیدنی‌های بی‌شماری دارد، دیدنی‌هایی که بسیاری از سفردوستان را به تور ازبکستان فرا می‌خواند. باغ گیاه شناسی تاشکند از جمله دیدنی‌های تاشکند و بزرگترین باغ گیاه‌شناسی کشورهای آسیای میانه به شمار می‌آید. در این باغ بیش از 5 هزارگونه مختلف گیاهی را می‌توانید در کنار هم ببینید. باغ گیاه شناسی تاشکند 66 هکتار وسعت دارد که 40 هکتار آن مربوط به درختان از جمله درختان آمریکا، آسیا، اروپا و قفقاز است.

مجتمع حضرت امام تاشکند ازبکستان

مجتمع حضرت امام تاشکند ازبکستان

شهر 2200 ساله تاشکند پایتخت ازبکستان، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری  را در دل خود جای داده است. شهری مدرن و پیشرفته اما پر از بناهای تاریخی  متعدد. مجتمع حضرت امام یکی از دیدنی‎های ازبکستان است که در این شهر جای  گرفته است. این مجتمع در حقیقت اداره‌ای دینی برای مسلمانان ازبکستان به  شمار می‌آید و چندین مدرسه از جمله مدرسه قفال، براقخان و مدرسه موی مبارک و  همچنین مسجدی به نام مسجد حضرت امام را در خود جای داده است.

مدرسه باراک خان تاشکند در ازبکستان

مدرسه باراک خان تاشکند در ازبکستان

تاشکند پایتخت ازبکستان پر است از جاذبه‌های دیدنی و تماشایی. در کوچه پس  کوچه‌های تو در توی بخش قدیمی شهر که قدم بزنید آثار تاریخی زیادی خواهید  دید که بسیاری از آن‌ها به شکل مدرسه و مسجد ساخته شده‌اند. مدرسه  باراک‌خان یکی از تماشایی‌ترین دیدنی‌های ازبکستان است که یادگار قرن  شانزدهم میلادی و نوروز احمدخان، حاکم وقت تاشکند است.

موزه امیر تیمور تاشکند | Amir Timur Museum

موزه امیر تیمور تاشکند | Amir Timur Museum

در بین افراد بسیار اثر گذار بر تاریخ ازبکستان، به امیر تیمور می‌توان اشاره کرد که فردی جنگ سالار، سیاستمدار، طرفدار دانش، آموزش، تجارت، فرهنگ و هنر بود. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و اعلام استقلال ازبکستان، توجه وافری برای احیای میراث فرهنگی و معنوی غنی این کشور آسیای میانه شد، که به وسیله نیاکان و اجداد این سرزمین بنیان‌گذاری شده بود. این کشور  بعد از جدایی از اتحاد جماهیر کمونیستی، فرصت را غنیمت شمرد تا ورق‌هایی از تاریخ به فراموش سپرده خود را دوباره از نوع ورق بزند و نام افراد معروف و تاثیرگذاری که بر توسعه و پیشرفت این کشور و شاید تمدن دنیا نقش ویژه و حائز اهمیتی را ایفا کرده بودند، از صندوقچه تاریخ بیرون بیاورد.

میدان امیر تیمور تاشکند

میدان امیر تیمور تاشکند

میدان  امیر تیمور از جاذبه‌های گردشگری ازبکستان در مرکز شهر تاشکند قرار  گرفته  است. میدانی که در سال 1882 با عنوان میدان کنستانتین ساخته شده بود  و  بعدها به میدان کارل مارکس تغییر نام یافت. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر   شوروی مجسمه کارل مارکس را از این میدان برداشتند و مجسمه تیمور گورکانی  را  به جایش گذاشتند. مجسمه تیمور گورکانی از جنس برنز ساخته شده و او را  با  ردای پادشاهی در حالی که بر اسبی اصیل سوار شده نشان می‌دهد و امروزه   بسیاری از افرادی که با تور ازبکستان سفر می‌کنند از میدان امیر تیمور و   مجموعه‌های دیدنی اطرافش دیدن می‌کنند.

پاشو بیا بریم سفر...

سلام. من خراسانی هستم. بیش از 15 ساله که سفرهایی با عنوان "سفرهای گروهی جاده ابریشم" از مبدا ایران برگزار می‌کنم. سفرهایی به مقصد کشورهای ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان برای بازدید از شهرهای تاریخی سمرقند و بخارا و خیوه. سفرهای خاص دیگری مثل: سفر به تبت سرزمین ممنوعه، سفر با قطار ترنس سیبری از شرق به غرب روسیه و یا سفر ماجراجویی به هیمالیای پاکستان و بیس کمپ نانگاپاربات رو هم برگزار می‌کنم. در نازنیوز تلاش دارم تا تجربیات سال‌ها سفر به مقاصد مختلف رو با شما به اشتراک بذارم. به شما کمک کنم ارزان‌تر، سبک‌تر و طولانی‌تر سفر کنید. من کمکت می‌کنم که در سفر بعدیت کمتر خرج کنی.
اخذ ویزای آنلاین و خدمات گردشگری




اطلاعات بیش‌تر
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...

گزارش تصویری سفرها...

تصاویر تعدادی از برنامه‌های اجرا شده توسط سفرهای گردشگری نازنیوز