بنای ارگ بم، بزرگ ترین مجموعه خشتی جهان، یک دژ بزرگ است که در قلب آن ارگ قلعه واقع شده است، اما به دلیل ظاهر باشکوه این ارگ، که مرتفع ترین قسمت مجموعه به شمار می آید، کل بنای دژ را ارگ بم می نامند. 

ارگ بم و شهر آن از جمله قلعه های نظامی ارزشمند و تاریخی است که در مجاورت جاده ابریشم قرار دارد. تاریخ ساخت این مجموعه، بنا به روایات متعدد، مربوط به دوران هخامنشی یا اشکانی است و تا اواخر دوره قاجار همچنان مسکونی بوده  است. مصالح اصلی بنا خشت خام و گِل رُس است و به ندرت سنگ، آجر و تنه خرما نیز در آن به کار رفته است.

 ارگ تاریخی بم از قسمت های متعددی تشکیل شده است که عبارتند از : خندق، دیوار حصار، برج و بارو، دروازه ها، مسجد، بازار، تکیه، آتشکده،کاروانسرا، مدرسه، حمام، زندان، زورخانه، محله های مسکونی با خانه های اعیان نشین یا عامه نشین (خانه های عمومی که متصل به هم ساخته شده و به یکدیگر راه دارند)، بخش حاکم ‍ نشین شامل سربازخانه، اصطبل، آسیاب، خانه فرمانده قشون، بخش اقامت حاکم شامل خانه حاکم و عمارت چهارفصل ( عمارتی سه طبقه که قصر حکومت بوده است)، برج دیده بانی و چاه آب (آب آشامیدنی ساکنان ارگ از چاه هایی در حیاط خانه هایشان تأمین می شده است).


 این بنای بی نظیر در زلزله دی ماه ۱۳۸۲ آسیب جدی دید و بسیاری از کشورها از جمله ژاپن، ایتالیا و فرانسه از ابتدای شروع بازسازی و مرمت مجموعه باستانی ارگ بم با ایران همکاری داشتند.