باغ عفیف آباد که در خیابانی به همین نام در یکی از مناطق گران‎قیمت شیراز واقع شده است در سال 1242 شمسی بنا شده است. مجموعه باغ عفیف‎آباد شامل یک باغ ایرانی، کاخی سلطنتی در مرکز آن، موزه عبرت و همین‎طور موزه سلاح‌های قدیمی می‌شود.

وسعت باغ عفیف‎آباد یا باغ گلشن حدود 127 هزار متر مربع است. پیشینه این باغ به دوره حکومت صفویان باز می‎گردد که در آن هنگام مورد استفاده سلاطین قرار داشت. اما بعدها دردوره حکومت قاجار، «میرزا علی خان قوام الملک» این باغ را خرید و به بازسازی آن پرداخت.

اما نام عفیف‌آباد از کجا آمده است و چرا باغ به این نام معروف شده است؟

دلیل نام‎گذاری باغ به اواخر دوران قاجار مربوط است. یعنی همان زمان که باغ، به تملک فردی به نام «عفیفه خانم» درمی‎آید. البته یک بار دیگر در دوره پهلوی این باغ به یک خانم پیشکش می‎شود که او کسی نیست جز «فرح پهلوی».

در سال ۱۳۴۰ خورشیدی، ارتش در جریان یک مزایده این باغ را خریداری می‌کند. در سال‌های بعد از انقلاب و هم‌زمان با روز ارتش در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۳۷۰، باغ عفیف آباد به عنوان یک موزه نظامی کار خود را آغاز می‎کند و هم اکنون تبدیل به «موزه‌ سلاح خاورمیانه» شده است.

ساختار باغ فرم ساده‎ای دارد. با ورود به باغ، سردری چهارستون به چشم می‎خورد که شکل سرستون‎های آن از سرستون‎های تخت جمشید الهام گرفته شده است. دو شیر بر سردر باغ دیده می‎شوند به طوری‎که گویی در را میان پنجه‎های خود گرفته‎اند. با گذر از ورودی، دالانی وجود دارد که به فضای داخلی باغ راه دارد.

ساختمان کاخ که در دل باغ قرار دارد، دارای دو طبقه است و در مجموعه ۳۰ اتاق در آن وجود دارد. طبقه پایین این عمارت تبدیل به موزه نظامی شده ‌است و وجود یک آب‌نما از ویژگی‎های آن است. سه پلکان این طبقه را به طبقه دوم راه می‌یابد. طبقه دوم راهروی بلندی دارد که در دو سوی آن اتاق‌های تو در تو قرار گرفته است.

در مرکز این طبقه تالاری بزرگ و باشکوه وجود دارد. سقف تالار چوبی است و به به نقش‌های گل و بوته، شکارگاه و بزم و شادی آراسته شده‌است. دورتادور دیوارها گچ‌بری و مُقَرنَس‌کاری شده و درها و پنجره‌ها با شیشه‌های رنگی تزئین شده‌اند. «موزه عبرت» در این طبقه قرار دارد که اتاق‌های همایش، رخت‌کن، نشیمن، مطالعه، پذیرایی و قمارخانه را در خود جای داده است.

جدا از ساختمان و بناهای مجموعه، باغ عفیف‌آباد طبیعتی زیبا و فرح‌بخش را در دل شهر شیراز ایجاد کرده است که به خصوص در بهار و پاییز بسیار دیدنی است.