کاخ موزه گرگان که از مراکز فرهنگی شهر گرگان، مرکز استان گلستان، به ­شمار می رود تاريخ و فرهنگ اين منطقه باستاني را روايت مي­كند. کاخ موزه در محوطه­ ی پارک شهر (کتابخانه‌ی سابق) واقع در مرکز شهر گرگان، یکی از ۱۲ کاخ خانواده پهلوی در کشور و محل اقامت این خانواده در منطقه شمال کشور در كنار مجموعه­ ای از ساختمان­های اداری از جمله شهرداری، ثبت احوال، مدرسه ايرانشهر و اداره­ ی پست گرگان بنا شد.

كاخ اختصاصي گرگان در فروردين سال 1336 به ­دست مهدی ميردانش از كارشناسان وقت مركز باستان­ شناسي ايران بررسی شد و سرانجام در همان سال به شماره 1538 از سوی مركز مطالعات و هماهنگي شورای عالي فرهنگ و هنر در فهرست آثار ملي به ثبت رسید. کاخ ‌موزه ­ی گرگان در سال 1317 خورشیدی با مساحت ۲۵۰ متر مربع، در دو طبقه و سقف شیروانی با ویژگی­های معماری دوران پهلوی که از معماری اروپایی متأثر شده است، بر روی فونداسیون ساختمانی متعلق به دوره­ ی صفوی در دوران پهلوی اول و شبيه به كاخ "ميان پشته" واقع در بندرانزلي احداث و پس از مرمت در سال 1388 به کاخ موزه­ ی گرگان تبدیل شده است. این کاخ موزه اولین موزه ­ی شمال کشور وچهارمین موزه­ ی تخصصی باستان­ شناسی محسوب می‌شود.

کاخ موزه ­ی گرگان شامل دو بخش همکف و بالا است، بخش اصلی موزه واقع در طبقه­ ی همکف، به معرفی مشاهیر اختصاص یافته است که 30 تندیس از شخصیت­های برجسته­ ی‌ استان از جمله علما، دانشمندان و فرهیختگان استان گلستان از قرن سوم تا دوره ­ی پهلوی را شامل می­شود. همچنین در طبقه­ی بالا صد قلم از لوازم و اشیاء دوران پهلوی و استراحتگاه خانواده­ی پهلوی به نمایش عموم گذاشته شده است. همچنین در بخشی دیگر از موزه، فضایی تحت عنوان نمایشگاه موقت قرار دارد که به نمایش موضوعات مختلف تاریخی و هنری پرداخته است. در حیاط موزه سنگ قبرهایی از قرن ۸ تا ۱۴ هجری قمری به نمایش گذاشته شده است. در سالن باستان‌شناسی آن نیز زوایایی از تاریخ سرزمین باستانی گرگان از ۵۰۰۰ سال پیش تا اواخر دوره ­ی قاجاریه به نمایش درآمده است. به طور کلی موزه شامل ۱۵۲ قلم آثار و اشیاء تاریخی و فرهنگی از هزاره­ ی پنجم قبل از میلاد تا اوایل دوره­ ی اسلامی است.