انارک شهری کویری تاریخی است که در 230 کیلومتری شمال شرق اصفهان در شهرستان نائین قرار دارد، شهری با قلعه و حصارهایی که قدمتش به دوران صفویه بر می‎گردد، زمان شاه عباس اول صفوی. انارک را به سبب وجود باغ‎های انار به انارک می‏خوانند علاوه بر برج و باروهایی که قسمت زیادی از آن از بین رفته این شهر دارای حمام، حسینیه، مسجد جامع و بادگیرهای ریز و درشتی است که هنوز زیبای و قدمتش را حفظ کرده است.

یکی از آثار تاریخی انارک که در محله قدیمی شهر-محله رباط- در فاصله 10 کیلومتری از جاده اصلی قرار دارد و قدمتش به دوره قاجار می‎رسد، کاروانسرای انارک است. کاروانسراها بناهایی بوده‎اند که بین راه‎های مراسلاتی احداث می‎شده است تا محل استراحت کاروانیان و مسافران باشد. این کاروانسرا  نیز در حاشیه‌ مسیر ترانزیتی – زیارتی اصفهان –مشهد قرار دارد. طبق کتیبه مرمر نصب شده در دیوار کاروانسرا، این بنا در سال 1310 ه.ق. توسط حاج محمد علی حاج حیدر انارکی ساخته شده است. از این سنگ مرمرین دیگر خبری نیست چرا که در بهمن سال 1378 خورشیدی به سرقت رفته است.

این بنای قاجاری که به کاروانسرای «مشجر» نیز معروف است مربع شکل و به سبک چهار ایوانی ساخته شده است. از در که وارد می‎شوید حیاط بزرگی که دورتادورش را اتاق یا همان حجره فرا گرفته و دو شاه‎نشینی که در سمت غرب و شرق قرار دارد، دیده می‎شود. ورودی این بنا دارای شش صفه با مال‎بندهایی است که محل بستن احشام و نشستن مالداران بوده است.

مصالح به کار رفته در این کاروانسرا از سنگ و خشت و آجر است که نمای داخلی و بیرونی آن آجری است. مساحت این بنا 1600 متر مربع و در سال 1385 ثبت ملی شده است. چند سالی است که مسئولین وقت به مرمت دیوارهای فرسوده و کاشی‎های فروریخته پرداختند و ورودی نمای اصلی و ایوان روبروی آن‎را مورد بازسازی قرار دادند. بعد از مرمت و بازسازی، این کاروانسرای زیبا محلی شده برای میزبانی مسافران و گردشگران؛ مسافرینی که قصد ماندن در کویر را دارند، یا می‎خواهند یک سفر طبیعت‏گردی را تجربه کنند می‏توانند در انارک هم کویر را ببینند و هم کوهستان‏های مجاورش را یا می‎توانند در این اقامتگاه روز و شب خاطره انگیزی را در یک فضای سنتی برای خود رقم بزنند. گردشگران در سفر به انارک و اقامت در این کاروانسرا می‎توانند اجرام آسمانی را مشاهده کنند و به رصد ستارگان نیز بپردازند، در کنارش شترسواری هم داشته باشند. اقامت در این کاروانسرای تاریخی می‎تواند یک سفر تاریخی طبیعی برای شما باشد.