یکی از جاذبه‌های تاریخی استان البرز کاخ سلیمانیه کرج است. مجموعه‌ای که از دوران قاجار به یادگار مانده و با شمارۀ 370 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاخ سلیمانیه کرج در سال 1227 بنا شده است. روایت‌های مختلفی در رابطه با علت ساخت این بنا و وجه تسمیۀ آن وجود دارد که در نوع خود جالب و شنیدنی است. برخی از اسناد و نوشته‌های تاریخی حاکی از آن است که فتحعلی‌شاه قاجار به مناسبت تولد 34مین پسرش که سلیمان میرزا نام داشت این کاخ را به‎عنوان اقامتگاه تابستانی خویش برپا کرد و نام نوزاد را بر این کاخ نهاد تا از وی به یادگار بماند. 

برخی دیگر می‌گویند چون محمدعلی میرزا دولتشاه، پسر بزرگ فتحعلی شاه، از تصمیم پدر برای ولیعهدی برادرش عباس میرزا ناخشنود بود، برای این که خودی نشان دهد سلیمان پاشا والی بغداد را به جنگ طلبید و شکست سختی بر وی وارد کرد. او غنمیت بزرگی را که از این جنگ عایدش شد به پدر تقدیم کرد و فتحعلی شاه با این پول و برای یادبود پیروزی پسرش بر سلیمان کاخ سلیمانیه را در کرج بنا کرد و آن را این‌گونه نام نهاد. کاخ یک ساختمان آجری است که تزیینات ویژه‌ای ندارد. 

خصلت‌های این بنا از سبک کلی معماری قاجاری تبیعت می‌کند و شاید بتوان گفت تنها عنصر نوآورانه ساخت بنا روی یک پیلوت است. بنا شکلی متقارن دارد و به نسبت 5 به 1 با یک سقف شیروانی برافراشته شده است. از جمله ویژگی‌های جذاب این بنای قاجاری می‌توان به تالارها، ارسی‌ها، آیینه‌کاری‌ها، قوس‌های نیم‌دایرۀ نما، تناسبات، نقشه، و دوطبقه بودن آن اشاره کرد. در مجاورت کاخ نیز یک برج چهارطبقه وجود دارد که از دوران صفوی برجای مانده است. بنا در باغ بزرگی ساخته شده است که در آن یک مجموعۀ اقامتگاهی کوچک و بسیار مفرح وجود دارد. در جنب کاخ اصلی نیز تعدادی کاخ‌های کوچک و مجموعه بناهایی برای خدم و حشم شاه و درباریان آماده‌سازی شده بود. گفته می‌شود معمار این بنا فردی به نام محمدحسین خان صدراعظم اصفهانی بوده که ساخت بنا را در 1225 آغاز کرده بود. 

در تالار بار عام فتحعلی شاه دو نقاشی دیواری وجود دارد که در اولی آقامحمدخان و در دومی فتحعلی شاه با ملازمینش تصویر شده‌اند. خالق این تصاویر نیز فردی به نام عبدلله خان نقاشباشی بوده است.  کاخ سلیمانۀ کرج در محدودۀ مرکزی شهر قدیم کرج، در حد فاصل بلوار شهید چمران و امامزاده حسن واقع شده و کابری امروزی آن دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه تهران است.