ملایر شهر خانه های تاریخی است در این شهر   حدود 120 خانه تاریخی از زمان قاجار شناسایی شده است که هر کدام دارای  ویژگی‌های منحصر به فردی  هستند. خانه و موزه لطفعلیان بنای آجری دو  طبقه‌ای است که در خیابان شهید مصطفی خمینی ملایر قرار دارد. این خانه را  با زیربنایی در حدود 1200 متر در زمان فتحعلیشاه قاجار ساخته‌اند که مالک  اولیه آن شخصی به نام محسن مصدقی معروف به مصدق الممالک بود

قدمت  موزه متعلق به دوره قاجار(سده 12و13ه.ق/18و19م) برمي‌گردد.سارنده و مالك  اوليه آن مرحوم محسن مصدقي معروف به مصدق الممالك بوده و در عصر فتحعلي شاه  قاجار به واسطه خويشاوندي با بهره گيري از معماران زبده اقدام به ساخت اين  مجموعه در سه بخش اندروني،حسينيه و اصطبل خانه كرد.خانه ي كنوني حسينيه  اين مجموعه بوده كه بعدها توسط مرتضي خان لطفعليان خريداري شده و كاربري  مسكوني يافته است.اين منزل در دو طبقه ساخته شده سقف طبقه همكف پوشيده از  طاق هاي آجري زيباست و پوشش طبقه فوقاني آن بصورت مسطح با تير چوبي است.  زيباترين بخش بناحوض خانه است كه با طاق نماهاي زيباي آجري به شيوه ي چهار  بخشي پوشيده شده است.

خانه و موزه  لطفعلیان دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی و شاه‌نشین زیبایی با در و  پنجره‌های اُرسی و شیشه‌های رنگی دارد. ویژگی متفاوت خانه و موزه لطفعلیان  زیرزمینی است که به حوض خانه نامیده می‌شود و با وجود حوض سنگی و جریان آب  قنات در تابستان مکان مناسبی برای گذران روزهای گرم سال خواهد بود. در سال  1383 ه.ش پس از انجام مرمت‌های لازم این خانه به موزه فرهنگ و تاریخ ملایر  تغییر کاربری داد. اشیایی از دوران تاریخی و اسلامی در موزه لطفعلیان ملایر  به نمایش گذاشته است که با مشاهده آن‌ها می‌توان با فرهنگ و هنر مردمان  این دیار آشنا شد. در حال حاضر اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  شهرستان ملایر در خانه و موزه لطفعلیان به فعالیت مشغول است.