بناهای تاریخی و موزه‌های ملی به طور یکسان داستان بشریت را در طول اعصار روایت می‌کنند و بخش مهمی از جنبش حفاظت هستند. بناها «موزه‌های باز» هستند که منابع بنیادی، میراث فرهنگی، تاریخ و اکولوژی را حفظ و نگهداری می‌کنند. کنیا خانه‌ی بسیاری از این بناهای تاریخی است که با تور کنیا آگوست می‌توانید به آن سفر کنید. تاریخ دیرینه منطقه ساحلی کنیا جذاب و مسحور کننده است. مدت‌ها قبل از ورود پرتغالی‌ها، منطقه ساحلی دارای تاریخچه طولانی تجارت بود. تاریخ منطقه ساحلی پس از دوران پرتغال با بناهای تاریخی چشمگیر مشخص شده است که اگرچه کلیسایی تنها بخش کوچکی از ویرانه‌های باستانی و بناهای تاریخی ملی در امتداد ساحل را تشکیل می‌دهند. بیشتر در داخل، و خیلی بعدتر در تاریخ کنیا، میادین جنگ، کلیساها، غارهای مخفیگاه تاریخ جالبی از تاریخ کنیا را در دل خود دارند.
کنیا همچنین دارای دارایی‌های باستان شناسی قابل توجهی است و در کشف مکان‌های شگفت انگیز در پیش از تاریخ بشر، یک رهبر قدیمی در آفریقا است. مکان‌های باستان‌ شناسی متنوع در کنیا اگرچه کمتر شناخته شده‌اند، اطلاعات ضروری در مورد تکامل انسان دارند و میراثی بی‌نظیر هستند. در حالی که کنیا ممکن است بیشتر به خاطر جاذبه‌های طبیعی و حیات وحش  خیره‌کننده‌اش شناخته شود، اما مجموعه‌ای از بناهای دیدنی و بناهای تاریخی نیز برای کاوش وجود دارد. تاریخ غنی این کشور مکان‌هایی با اهمیت تاریخی و  فرهنگی را ارائه می‌دهد که امروزه نیز ارزش دیدن دارند که به شما پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت ویزای الکترونیکی کنیا اقدام کنید و فرصت این سفر شگفت انگیز را از دست ندهید.

بناهای تاریخی شهر مومباسا

1- موزه قلعه عیسی (Fort Jesus Museum) :

بناهای تاریخی کنیا

این قلعه باشکوه در شهر قدیمی مومباسا مشرف به ورودی بندر قدیمی مومباسا است. فورت ژسوس که توسط پرتغالی‌ها در پایان قرن شانزدهم پس از تعدادی یورش ترک‌ها ساخته شد، کمک کرد تا مومباسا به مرکز اصلی تجارت با پرتغال تبدیل شود. همانطور که در مورد قلعه‌های ساحلی آفریقا معمول است، قلعه عیسی در تاریخ طولانی خود توسط چندین مالک اشغال شده است. در حالی که این قلعه کاملا سالم نیست، بخش قابل سکونت قلعه اکنون دارای موزه ای است که سرامیک‌ها و گلدان‌های معامله شده را در خود جای داده است. فورت ژسوس به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های معماری نظامی پرتغال قرن شانزدهم باقی مانده است و به عنوان مرکز میراث جهانی یونسکو معتبر است.

2 – ویرانه‌های منارانی (Mnarani Ruins):

ویرانه‌های منارانی در منطقه کیلیفی در امتداد جاده مومباسا – مالیندی واقع شده است. این ویرانه‌ها بقایای دو مسجد، مقبره‌های کنده کاری شده و بقایای دیوار و دروازه شهر را نشان می‌دهد. اعتقاد بر این است که قدمت آن به قرن سیزدهم می‌رسد، زمانی که اعراب عمانی برای تجارت به سواحل آفریقای شرقی آمدند، این شهرک در اوایل قرن هفدهم در جریان حمله واگالا توسط گالاها ویران شد. امروزه این سایت دارای موزه و پارک مارها و چندین درخت ضخیم بائوباب است.

3- ویرانه‌های گدی (Gedi Ruins) :

ویرانه‌های Gede که در سال 1927 به‌ عنوان یک بنای یادبود ملی شناخته شد، بقایای یک شهر سواحیلی است و دارای کاخ‌ها، مساجد و خانه‌های ویران‌شده است. قدمت این مکان تاریخی و باستان شناسی معروف در حدود 120 کیلومتری مومباسا به قرن 12 باز می‌گردد و زمانی شهری شلوغ بوده است. ویرانه‌ها توسط باستان شناس و طبیعت‌شناس معروف لوئیس لیکی کشف شد. این سایت بین سال‌های 1948 و 1958 حفاری شد، زمانی که بسیاری از ساختمان‌ها و آثار باستانی کشف شد و امروزه توسط موزه‌های ملی کنیا اداره می‌شود. پروژه پروانه Kipepeo در ورودی خرابه‌ها قرار دارد و این منطقه دارای جنگل‌های بومی زیبا، تمرهندی و بائوباب است. از دیگر بناهای تاریخی شهر مومباسا می‌توان به برج ناقوس کیساونی، شهر قدیمی مومباسا، برج‌های دیده‌بان قدیمی، کشتی غرق شده Sante de Tanna ،  مسجد راس منتاندا ، هتل قلعه، کلیسای جامع روح القدس و کلیسای سنت امانوئل، کلیسای جامع انگلیکن و … اشاره کرد.


بناهای تاریخی شهر نایروبی

1- بوماس کنیا (Bomas Of Kenya) :

بوماس کنیا در 10 کیلومتری نایروبی در لانگاتا واقع شده است و قدمت آن به دهه 1970 باز می‌گردد و هدف آن ترویج فرهنگ کنیا است. این سایت دارای نمونه‌هایی از خانه‌های سنتی از 23 گروه قومی است و برای حفظ ارزش‌های فرهنگی غنی و متنوع گروه‌های قومی کنیایی ایجاد شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند یک تور با راهنما در خانه‌ها داشته باشند تا بینشی از فرهنگ کنیا به دست آورند و شاهد رقص‌ها و آهنگ‌های سنتی باشند که هر روز در یک تئاتر دایره‌ای بزرگ اجرا می‌شوند. بوماس کنیا یکی از بهترین مکان‌هایی است که می‌توانید برای آشنایی بیشتر با سبک زندگی، موسیقی، هنر و  فرهنگ قبایل کنیا از آن دیدن کنید.

2- مقبره جومو کنیاتا (Jomo Kenyatta Mausoleum) :

مقبره جومو کنیاتا که در ساختمان‌های پارلمان در نایروبی قرار دارد، یکی از معدود شاهکارهای معماری است که در سال‌های اخیر به روی عموم باز شده است. مقبره آخرین محل استراحت جومو کنیاتا است. کنیاتا در سال 1963 نخست وزیر کنیا بود. در سال 1964، کنیا به جمهوری تبدیل شد و کنیاتا اولین رئیس جمهور آن بود. این سایت بیشتر سران کشورها و مقامات عالی رتبه را که برای ادای احترام به رئیس جمهور سابق آمده اند، جذب می‌کند.

3- موزه کارن بلیکسن (Karen Blixen Museum) :

موزه کارن بلیکسن که در حومه آرام نایروبی قرار دارد، نه تنها جامع‌ترین بینش را در مورد شخصیت کارن بلیکسن ارائه می‌کند، بلکه فضایی خارق‌العاده برای انعکاس شخصی در مسیر طبیعت ما، در مقابل تپه‌های دوست داشتنی کارن، نگونگ، ارائه می‌کند. موزه کارن بلیکسن زمانی مرکز مزرعه‌ای در پای تپه‌های نگونگ بود که متعلق به نویسنده دانمارکی کارن و همسر سوئدی او، بارون برور بلیکسن-فینکه بود. این موزه که در 10 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد، متعلق به دوره زمانی متفاوتی در تاریخ کنیا است و بعداً با اکران فیلم «خارج از آفریقا»- فیلمی برنده اسکار بر اساس زندگینامه کارن با همین عنوان شهرت بین‌المللی به دست آورد تا اینکه نهایتا در سال 1964 توسط دولت دانمارک خریداری شد و به عنوان هدیه استقلال به دولت کنیا داده شد. در سال 1985 فیلمبرداری فیلم بر اساس زندگینامه کارن آغاز شد و موزه‌های ملی کنیا علاقه‌مندی خود را برای تصاحب این خانه به منظور تأسیس موزه اعلام کردند. این موزه در سال 1986 افتتاح شد.

4- باغ اوهورو (Uhuru Gardens) :

بزرگترین پارک یادبود شهری کنیا، باغ اوهورو است که پس از استقلال این کشور از استعمار بریتانیا ساخته شد. اوهورو، واژه ای سواحیلی به معنای «آزادی» است، از مزارع سرسبز و چمن‌زار با سه مکان دیدنی بزرگ تشکیل شده است و خانواده‌های محلی که دوست دارند آخر هفته‌ها در آنجا پیک‌نیک کنند، رفت و آمد می‌کنند. یکی از نشانه‌های تاریخی مهم در باغ‌ها، درخت موگومو است که ظاهراً  دقیقاً در محلی کاشته شد که اولین پرچم کنیا در سال 1963 برافراشته شد و رسماً به زادگاه این کشور اشاره کرد. همچنین یک بنای یادبود رسمی وجود دارد. ستونی به ارتفاع 78 فوت (ارتفاع 24 متر) که بالای آن دسته‌ای از دستان کبوتر صلح در دست گرفته شده است که استقلال کشور و همچنین مراسم تحلیف اولین رئیس جمهور کنیا، جومو کنیاتا را جشن می‌گیرد.

5- موزه ملی نایروبی (Nairobi National Museum) :

موزه ملی نایروبی تنها 20 دقیقه با منطقه تجاری مرکزی فاصله دارد. موزه میزبان گالری‌های موقت و دائمی است که زبان آموزان و گردشگران را به طور یکسان جذب می‌کند. گالری‌های موزه شامل گالری گهواره نوع بشر (ابزار انسان اولیه و عصر حجر)، داستان پستانداران (تکامل، حرکت، سازگاری با تغذیه پستانداران)، تاریخ کنیا (منشاء جوامع و گروه‌های زبانی مختلف کنیا و همچنین دوران قبل و بعد استعمار کنیا)، گالری چرخه‌های زندگی(تعاملات مختلف اجتماعی و فعالیت‌های فرهنگی در طول مراحل زندگی انسان)، نمایشگاه سکه شناسی و گالری نمایشگاه میراث آفریقایی آسیایی می‌شود. موزه ملی نایروبی از دوشنبه تا یکشنبه: 8:30 صبح تا 5:30 بعد از ظهر در  تمام طول سال از جمله تعطیلات رسمی و تعطیلات آخر هفته به روی عموم بازدیدکنندگان باز است. از دیگر مکان‌های تاریخی نایروبی می‌توان به کلیسای جامع، مسجد جامع، گالری نایروبی، مجسمه یادبود تام امبویا، خانه میراث آفریقا، موزه راه آهن، مجسمه ددان کیماثی و بنای یادبود نیایو اشاره کرد.


بناهای تاریخی شهر لامو

شهر قدیمی لامو در جزیره لامو در مجمع‌الجزایر ساحل شمالی قرار دارد که یک میراث جهانی و یکی از زیباترین و آرام‌ترین مکان‌های قاره آفریقا است.

1- موزه لامو (Lamu Museum) :

موزه‌های لامو به پنج موزه موضوعی واقع در شهر قدیمی لامو تقسیم می‌شود. موزه لامو گل سرسبد پنج موزه و مرکز منابع در شهر قدیمی لامو است. موزه لامو که در دهه 1960 تأسیس شد، یکی از بزرگترین و معتبرترین مجموعه‌های قوم نگاری سواحیلی در سواحل آفریقای شرقی است که توسط محققان و علاقه‌مندان متعدد از اوایل دهه 1900 جمع آوری شده است. این مصنوعات جنبه‌های مختلف میراث فرهنگی سواحیلی را نشان می‌دهند و  شامل اقلامی از لباس، جواهرات، مبلمان، دست‌ نوشته‌ها، طلسم، آلات موسیقی، مواد دریایی و کشتی‌های دریایی، یافته‌های باستان‌شناسی، در میان طیف وسیعی از ابزارها و ادوات خانگی و فنی هستند. بخش‌های دیگر موزه به گالری آثار هنری و منبت‌کاری روی چوب از هنرمندان  برجسته کنیایی، گالری درب‌های کمیاب و قدیمی، گالری باستان شناسی و …  اختصاص داده شده است.

2- قلعه لامو (Lamu Fort) :

قلعه لامو قلعه‌ای در شهر لامو در شمال شرقی کنیا است. این قلعه که در اصل در ساحل واقع شده است، امروزه در موقعیت مرکزی شهر، حدود 70 متر (230 فوت) از اسکله اصلی در ساحل واقع شده است. این قلعه قبلاً یک زندان بین سال‌های 1910-1984 بود که در سال 1984 توسط موزه‌های ملی کنیا بازسازی شد و در سال 1986 به طور رسمی به روی عموم باز شد. امروزه موزه و کتابخانه محیطی در آن قرار دارد و اغلب برای رویدادهای اجتماعی استفاده می‌شود. کتابخانه Lamu Fort یک کتابخانه تحقیقاتی است و به جمعیتی حدود 80000 نفر خدمات ارائه می‌دهد. این کتابخانه نقش یک کتابخانه عمومی را در شهرستان لامو ایفا می‌کند، زیرا تنها کتابخانه‌ای است که در  شهرستان لامو برای عموم آزاد است.

3- موزه خانه سواحیلی (Swahili House Museum):

موزه خانه سواحیلی به عنوان نمونه‌ای از خانه سواحیلی قرن هجدهم نگهداری می‌شد و به بینندگان اجازه می‌داد تا قسمتی از فضای داخل یک خانه سنتی سواحیلی را تجربه کنند. شهر قدیمی لامو یکی از میراث جهانی یونسکو است. این خانه سواحیلی حفاظت‌شده قرن شانزدهمی، در کنار مهمان‌ خانه یومبه، در حیاطی آرام با چاه قرار دارد. توجیه هزینه ورودی برای تماشای دو گالری خواب و آشپزخانه طبقه بالا بسیار دشوار است، به خصوص که نیمی از هتل‌های  لامو به خوبی حفظ شده‌اند.

4 – خرابه‌های تاکوا (Takwa Ruins) :


خرابه های تاکوا در گوشه جنوب شرقی جزیره ماندا منطقه لامو در استان ساحلی واقع شده است بهمراه 30 دقیقه قایق سواری از شهر لامو. خرابه‌های تاکوا بقایای یک شهر تجاری پررونق قرن 15 و 16 سواحیلی قبل از متروکه شدن آن در قرن هفدهم است. این نه تنها به دلیل دوره اشغال آن، بلکه به دلیل استقرار متراکم و بقایای نسبتاً خوب حفظ شده آن اهمیت دارد. مسجد جمعه منحصر به فرد با ستون بزرگ بالای دیوار قبله از برجسته‌ترین ویژگی‌های آن است. اعتقاد بر این است که این ستون نماد دفن یک شیخ در پایین دیوار است. این خرابه‌ها در سال 1982 در اطلاعیه روزنامه شماره 1514 به عنوان یک بنای یادبود ملی درج شد. در حال حاضر، تکوا همه روزه برای عموم باز است. این یک مکان بسیار دلپذیر برای یک بازدید معمولی است که می‌تواند با یک پیک‌نیک و کمپینگ شبانه همراه شود.

سایر بناهای تاریخی کنیا

ستون واسکو داگاما(vasco da gama pillar)، مالیندی :

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ستون واسکو داگاما در مالیندی کنیا قرار دارد. این ستون مرجانی توسط کاشف پرتغالی واسکو داگاما به عنوان کمک ناوبری در سال 1498 ساخته شد و بالای آن یک صلیب ساخته شده از سنگ لیسبون قرار دارد که تقریباً به طور قطع مربوط به زمان کاشف است. مناظر خوبی از اینجا به سمت پایین ساحل و اقیانوس وجود دارد. واسکو داگاما برای اولین بار از 15 تا 24 آوریل 1498 از مالیندی دیدن کرد. سلطان مالیندی از او به خوبی استقبال کرد و غذا، آب شیرین و خلبانی در اختیار او قرار داد تا ناوگان را از اقیانوس هند به ‘کالیکات’ ( کوژیکود  امروزی) ببرد. در طول سفر، کاوشگر مجاز به برپایی پادرائو بود که شامل یک صلیب ساخته شده از سنگ آهک پرتغالی با نشان ملی پرتغال بود. نشان ملی پرتغال هنوز به صورت کمرنگ قابل مشاهده است، اما متأسفانه این نماد مسیحی باعث نارضایتی شدید جامعه مسلمانان شد و به زودی از بین رفت.

موزه کیتال (kitale museum) ، ترانس نزویا :

موزه کیتال در غرب کنیا در شهرستان ترانس نزویا واقع شده است. دقیقاً در 380 کیلومتری شمال غربی پایتخت کشور، نایروبی قرار دارد. این موزه در 1 کیلومتری غرب مرکز شهر در حومه کیتال قرار دارد. اکثر مجموعه‌های موجود در موزه اقلامی هستند که از قبایل مختلف کنیا گردآوری شده‌اند . این موزه خانه‌های سنتی کنیایی، سلاح، ظروف و آلات موسیقی بومی آنها را به نمایش می‌گذارد. این موزه همچنین شامل یک مسیر طبیعی است که در سال 1977 ایجاد شد و در سمت پشت موزه قرار دارد. این مسیر طبیعت از گیاهان و حیوانات کمیاب مختلف محافظت می‌کند. این یک جنگل بارانی موقت و آرام است که به بازدیدکنندگان موزه اجازه می‌دهد تا تجربه کنند که در یک جنگل بارانی واقعی کنیا چه حسی دارد. این موزه همچنین حیواناتی مانند کروکودیل نیل، لاک پشت پلنگی و مارهای سمی مختلف مانند پفک، پیتون سنگی، افعی گابونی و افعی کرگدن را در خود جای داده است. موزه کیتال اولین موزه داخلی است که در کنیا افتتاح شد. در ابتدا به عنوان موزه استونهام شناخته می‌شد، که به افتخار سرهنگ هیو استونهام که تا زمان مرگش در سال 1966 یکی از مشارکت‌کنندگان و جمع‌آورنده آثار باستانی در موزه بود، نامگذاری شد. بعداً با تاسیس آن توسط موزه‌های ملی کنیا در سال 1974 به موزه کیتال تغییر نام داد.

موزه هیراکس هیل (Hyrax Hill Museum) ، ناکورو :
موزه هیراکس هیل در 4 کیلومتری منطقه تجاری مرکزی شهر ناکورو و 152 کیلومتری شهر نایروبی، تقریباً 400 متر از بزرگراه نایروبی – ناکورو واقع شده است. این یک موج صخره‌ای باریک از گدازه است که در لبه شرقی شهر ناکورو با قله‌ای تا ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار دارد. در 50 متری بالای دشت‌های چمنزار اطراف قرار دارد. به دلیل تعداد زیاد هیراکس‌ها (Proscenia capensis) که در صخره‌ها زندگی می‌کنند، به طور محلی به عنوان تپه هیراکس شناخته می‌شود. در حال حاضر  تنها تعداد کمی از این حیوانات باقی مانده‌اند و گهگاه می‌توان آنها را در اطراف قله مشاهده کرد. این محوطه 59 هکتار مساحت دارد که بیشتر آن را تپه پوشانده است.

تیملیچ اوهینگا (Thimlich Ohinga)، شهر میگوری :

این مکان در 46 کیلومتری شمال غربی شهر میگوری، در منطقه دریاچه ویکتوریا، یک سکونتگاه با دیوارهای خشک سنگی است که در قرن 16 میلادی ساخته شده است. به نظر می‌رسد که اوهینگا (یعنی سکونتگاه) به عنوان قلعه‌ای برای جوامع و دام‌ها عمل کرده است، اما موجودات اجتماعی و روابط مرتبط با اصل و نسب را نیز تعریف می‌کند. تیملیچ اوهینگا بزرگترین و بهترین بنای حفاظت شده از محوطه‌های سنتی است که در منطقه دریاچه ویکتوریا یافت می‌شود. همچنین نمونه‌ای استثنایی از سنت محوطه‌های دیواری عظیم با سنگ خشک است که نمونه‌ای از اولین جوامع  شبانی در حوضه دریاچه است که از قرن شانزدهم تا اواسط قرن بیستم ادامه داشت.