تی تی کاروانسرای بالارود در روستای بالارود، در ۱۰ کیلومتری جاده سیاهکل به دیلمان قرار دارد. این روستا در محل اتصال دو شاخه رودخانه شیمرود، در کنار تپه‌ای بلند و سبز واقع شده است.
قبلاً، راه اصلی کاروان‌رو از لاهیجان به دیلمان و طالقان از این مسیر عبور می‌کرد. این کاروانسرا متعلق به دوره کیائیان و همزمان با سلسله صفویه است. دیوارهای این کاروانسرا از قلوه سنگ و ملات ساروج ساخته شده و سقف آن با گنبدهای زیبای آجری پوشیده شده است. در گذشته، مردم این روستا از آن به عنوان اصطبل و حیاط آن را به عنوان باغچه استفاده می‌کردند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان در سال‌های گذشته به منظور حفظ و احیای این بنا اقداماتی انجام داده است، از جمله: پاکسازی و گیاه‌زدایی بام و محوطه‌های داخلی و حیاط بنا، خرید زمینی که بنا در آن قرار دارد، مستندسازی و تهیه مدارک فنی، نقشه‌برداری توپوگرافی، خاکبرداری و آزادسازی محوطه‌های شرقی و جنوبی بنا برای هدایت آب‌های سطحی و کنترل رطوبت، مرمت دیوارهای سنگی داخل حیاط و خارج بنا، تهیه و تجهیز مصالح کارگاهی مانند آجرهای سنتی چهارگوش و سنگ رودخانه‌ای و شن و ماسه.


سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان به منظور اجرای ماده ۸۸ قانون برنامه سوم توسعه، پروژه مهم تی تی کاروانسرا را برای واگذاری به بخش غیردولتی انتخاب کرده است. برای این پروژه، طرح مرمت و احیاء تهیه و تصویب شده است و درخواست‌هایی نیز از بخش خصوصی برای دریافت واگذاری دریافت شده است که پس از انجام مراحل قانونی، واگذاری آن انجام خواهد شد.