میرزا کوچک خان، از بزرگترین شخصیت های تاریخ ایران و افتخارات گیلان زمین، جان خود را در راه رفاه مردم ایران فدا کرد. آرامگاه این مبارز والامقام در گورستان سلیمان داراب رشت قرار دارد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دفتر فنی حفاظت آثار باستانی گیلان با همکاری هیئت امنا و مردم، طرح بنای یادبودی برای ایشان را تهیه و اجرا کرد.

این بنا با الهام از معماری اسلامی و سنتی ایران، به صورت یک هشت ضلع منظم از اشکال هندسی رایج در معماری ایرانی ساخته شده است. مساحت بنا 40 متر مربع و ارتفاع آن 9 متر است. آجر، کاشی، سفال و چوب، مصالح اصلی این بنا هستند که همگی از مصالح بومی منطقه به شمار می آیند. فضای سبز و درختان کهنسال اطراف بنا، یادآور جنگل و متناسب با روحیات آزادمنشانه این مبارز بزرگ است.

سقف بنا با سفال پوشیده شده و در سه ردیف، سر شیر دارد. نمای بنا با کاشی و آجر تزیین شده و سقف داخلی آن با چوب گره چینی شده است. همچنین، بر بالای دیوارها، یک ردیف آیه قرآنی نوشته شده است.

آسیب های وارده به این بنا، عمدتاً ناشی از عوامل طبیعی مانند اقلیم و زلزله بوده است. در سال 1382، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، سربندی ورودی آرامگاه که بر اثر فشار بار بیش از حد و عریض بودن آن شکسته شده بود، مرمت کرد.