یکی از روستاهای ییلاقی که در متون قرون سوم و چهارم هجری با نام «ارا» و «ارابه» یاد شده است و مردم خور به آن «ایرا» می‌گویند. ایراج دارای قلعه‌ای قدیمی است که روی ارتفاعی در روستا واقع شده و در سال 1327 قمری در درگیری بین قوای دولتی با رمضان خان باصری  از آن آسیب دید. از دیگر آثار تاریخی ایراج می‌توان به سرو کهن اشاره کرد که دارای ارتفاعی بیش از 50 متر و عمری حدود یک هزار سال است.  

بافت تاریخی روستای ایراج به شماره 33489 مورخ 10/8/1400 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سرو کهن ايراج :

يکي ازنمادهاي طبيعي ايراج درخت سرو آن است که درضلع شرقي قلعه ايراج قراردارد. قدمت اين سرو تنومند رابيش از هزار سال مي دانند . اين سرو زيبا بيش از70متر ارتفاع دارد وقطر پايين تنه آن حدود دومتريابيشتر مي باشد .پس ازپيروزي انقلاب اسلامي پرچم جمهوري اسلامي ايران بر نوک آن برافراشته شد وازآن پس هراز چندگاهي پرچم نوجايگزين مي کنند.

قلعه ایراج

ایراج یکی از از روستاهای ییلاقی خور و بیابانک است . این روستا در دامنه کوهی کم ارتفاع قرار گرفته، بالای کوه قلعه ای کوچک ساخته شده که قدمت بسیاری ندارد و مصالح آن کاملا با قلعه های بیاذه و جندق متفاوت است. که در سال 1327 ه.ق در جریان درگیری قوای دولتی با رمضان خان باصری به صورت ویرانه ای در آمده است.  

قلعه ایراج به شماره 33490 در تاریخ 10/8/1400 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده