در بیشتر شهرهای تاریخی و بزرگ ایران می‌توان سراغ بازارهای قدیمی را گرفت که در طول قرن‌ها، محلی برای تجارت و داد و ستد بوده‌اند. شهر سنندج نیز از این قاعده مستثنی نیست و بازار تاریخی و سرپوشیده سنندج از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر است.

بازار سنندج را می‌توان مهم‌ترین بازار سنتی استان کردستان دانست. تاریخ ساخت بازار سنندج به حدود چهارصد سال پیش بازمی‌گردد. این بازار سرپوشیده در سال ۱۰۴۶ هجری قمری و در دوران صفویه ساخته شده است؛ زمانی که سنندج مرکز حکومت اردلان‌ها بوده است. در آن زمان سلیمان‌خان اردلان بنا به حکم پادشاه صفوی، والی کردستان بوده است. سنندج در آن دوران مرکز ایالت کردستان بود که البته وسعتی بیشتر از کردستان کنونی داشته است.

سال‌ها بعد و بر اثر ایجاد معابر و خیابان‌های جدید در ابتدای دوران پهلوی، بازار سنندج به دو بخش جداگانه تقسیم شد. امروزه بخش جنوبی بازار به آصف و بخش شمالی آن به سنندجی معروف است.

نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی بازار سنندج شیوه طراحی آن است. این بازار به شکل یک مستطیل بزرگ طراحی شده که به نظر الهام گرفته از میدان نقش جهان اصفهان است. چندین سرا در میان این مستطیل بزرگ جا گرفته‌اند.

بازار سنندج در گذشته چهار دروازه داشته که در حال حاضر سه دروازه ورودی از آن باقی مانده است. این بازار سرپوشیده در مرکز این شهر و در دو سمت خیابان انقلاب (سیروس سابق) قرار دارد.

با وجود ساخت مراکز خرید جدید بازار تاریخی سنندج کماکان موقعیت خود را در تجارت این شهر حفظ کرده است و کماکان مورد استفاده‌ی مردم قرار می‌گیرد. کالاها و خدمات مختلف و متنوعی در این بازار عرضه می‌شوند و بسیاری از مردم شهر سنندج کماکان ملزومات زندگی خود را از این بازار تامین می‌کنند. نکته‌ای که به جذابیت این بازار قدیمی می‌افزاید حضور مغازه‌هایی مربوط به مشاغل سنتی هم‌چون آهنگری، زرگری و سمساری است.

در سفر به کردستان و سنندج، فرصت گشت و گذار در این بازار را نباید از دست داد چرا که جدا از امکان خرید مایحتاج و سوغات، می‌توان با فرهنگ و آداب و رسوم قوم بزرگ کرد آشنا شد.

بازار قدیمی سنندج در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.