اصفهان جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که خیلی مشهورند و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب خود می‌کنند. در این میان، دیدنی‌های کمتر شناخته‌شده آن بازدیدکننده کمتری دارند. جاذبه‌ای مانند مقبره بابارکن‌الدین که اگر به آثار تاریخی و دینی علاقه‌مند باشید، محو تماشای آن خواهید شد.

بابا رکن الدین یکی از عارفان پرآوازه‌‌ی قرن هشتم بوده که آرامگاه آجری او هنوز در اصفهان پابرجاست. از میدان نقش جهان که شلوغ‌ترین مکان دیدنی نصف جهان است، تا مقبره بابا رکن‌ الدین حدود ۵ کیلومتر فاصله دارید. از خیابان فردوسی و بلوار آینه‌خانه که بگذرید به خیابان فیض می‌رسید. از انتهای خیابان فیض وارد خیابان آزادگان شوید تا به آرامگاه برسید.

نام اصلی بابا رکن الدین، مسعود بن عبدالله بیضاوی بوده که در بیضای استان فارس به‌دنیا آمده است. او سال‌ها در اصفهان زندگی کرد، یعنی در دورانی که ابوسعید پادشاه مغول حکمرانی می‌کرد. مردم برای این عارف بزرگ احترام زیادی قائل بودند. یکی از مهم‌ترین آثار او کتابی است که به زبان فارسی نوشته شده؛ نصوص الخصوص فی ترجمه الفصوص. این کتاب درواقع شرحی است بر کتاب فصوص‌الحکم ابن عربی. درواقع بابا رکن الدین عرفان نظری را که ابن عربی پایه‌گذاری کرد، توسعه و ادامه داد.

 او در محل همین آرامگاه همراه با دیگران چله‌نشینی می‌کرد و پیر معنوی عرفان به‌حساب می‌آمد. به همین دلیل لقب «بابا» را به او داده‌اند.

اما اگر با آثار یا شخصیت او آشنا نباشید، باز هم از سر زدن به آرامگاهش پشیمان نخواهید شد. چراکه این بنای تاریخی در دوره مغول ساخته شده و در زمان شاه عباس اول صفوی، آن را بازسازی و کاشی‌کاری کرده‌اند. صحن آرامگاه در همان زمان ساخته شد. در دوره‌ی شاه سلطان حسین صفوی بار دیگر بنا را مرمت و البته تزئین کردند.

پلان آرامگاه بابا رکن الدین پنج ضلعی است و گنبد آن دوازده ترک دارد. این عددها به پنج تن آل عبا و دوازده امام اشاره می‌کنند. در فضای زیر گنبد، پنج ایوان یک شکل ساخته شده که یکی از آن‌ها سنگ قبر را در خود جا داده است. این سنگ قبر، مرمری و بسیار بزرگ است. درواقع درازا و پهنای آن از ۲ متر در ۱ متر هم بیشتر است.

کتیبه سر در آرامگاه با خط محمد صالح اصفهانی در حدود سال ۱۰۰۸ خورشیدی نوشته شده است. روی سر در بیرونی آرامگاه کاشی‌کاری زیبایی دیده می‌شود.

این بقعه نزدیک تخت فولاد اصفهان قرار گرفته است که یکی از معروف‌ترین گورستان‌های مذهبی و تاریخی شهر است. تخت فولاد را در خیابان فیض و فاصله‌ی ۹۰۰ متری مقبره بابا رکن الدین می‌توانید ببینید.