همچنان مقصود من زين مثنوي        اي ضياالحق حسام الدين تويي                                 

  در پانصد متري جنوب غربي سلطانيه، بر سر راه سلطانيه – خدابنده اثر معروف بقعه چلبي اوغلي قرار گرفته است .مدرسه و خانقاه چلپي اوغلي كه از بناهاي دوران ايلخانان مي‌باشد منصوب به نوه مولاناست. در اين مدرسه علاوه بر آموزش شاگردان مقيم در مراحل مختلف سلوك كه يادآور سطوح تحصيلي فعلي است به كارهاي عام‌المنفعه نيز پرداخته مي‌شده است. بناي آرامگاهي اصلي در ضلع جنوبي مجموعه واقع شده و ارتفاعي معادل 16 متر دارد.  اين بنا از نوع مقابر برجی شکل قرون میانی اسلامی است و قابل مقایسه با مقبره امام زاده جعفر اصفهان می باشد . 

از جمله ویژگی های تزئینی این بنا طاق نماهای هشتگانه با عملکرد های چند جانبه ای است، که طرح های آجر چینی سطوح هر یک از طاق نماها زیبا و متفاوت با یکدیگر بوده همچنین محرابی هایی با تزئینات مقرنسی از نوع روی هم افتاده در نمای خارجی این خانقاه از دیگر جلوه های هنری آن می باشد.  مقبره ی شیخ براق یا چلبی اوغلو ،با نقشه ی هشت گوش ،در بخش جنوبی خانقاه و احتمالا"درون فضای محصوری قرار داشته است هر چند به نظر می رسد این دو بنا در یک زمان ساخته نشده است، امّا فاصله ی زمانی هم نداشته اند ارتفاع این بنا 17 متر ،طول هر ضلع از بیرون 16/4 و قطر بنا 6/7متر است .

برای ساخت بنا ابتدا سه ردیف سنگ سبز تراشیده شده، چیده شده است و سپس آجرچینی دیوارها با سبک زیبای آلت و لغت و کاربندی تا سطح 5/2 متری اجرا شده است. از این ارتفاع به بعد ،فرم آجرچینی ساده شده و تفاوتی اساسی با بخش تحتانی به وجود آورده است .هر ضلع خارجی مقبره ،با طاق نماهای زیبایی با قوس ها ی پنج و هفت کند نماسازی شده اند .بر بالای این طاق ها ،گنبدی آجری با ساقه ای نسبتا" بلند استوار شده است .این گنبد، ازدیوارها ی خارجی کمی عقب تر است و روی پایه ای شانزده ضلعی قرار گرفته است .