در قبرستان قدیمی روستای کبودگنبد، واقع در بخش خاروانا، گنبد الله الله، گویی نگینی فیروزه‌ای بر تار و پود تاریخ می‌درخشد. این بنای باشکوه که قدمت آن به اواخر دوره ایلخانان مغول تا صفویه می‌رسد، با معماری منحصر به فرد و تزئینات خیره‌کننده، هر ساله نظر بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ را به خود جلب می‌کند.

مشخصات معماری
گنبد الله الله دارای پلان دایره‌ای با قطر 75.4 متر است. این بنا شامل دو طبقه، سردابه و طبقه اول، بوده است. گنبدهای طبقه فوقانی در گذر زمان فرو ریخته‌اند. ازاره بنا با سنگ و ساقه آن با آجرهای چهارگوش قرمز ساخته شده است. کلمات الله الله با آجرهای کاشی فیروزه‌ای بر روی ساقه بنا نقش بسته و زیبایی خیره‌کننده‌ای به آن بخشیده‌اند. کتیبه‌ها و اسلیمی‌های حاشیه درب‌های چهار طرف طبقه اول نیز با کاشی معرق تزئین شده‌اند.

تاریخ بنا و تزئینات
با توجه به رج‌های آجری و تزیینات اسماءالله، می‌توان تاریخ بنای برج را به اواخر دوره ایلخانان مغول تا صفویه نسبت داد. برج مقبره، عنصر بارز این بناست که متأسفانه کتیبه‌ای از تاریخ ساخت آن بر جای نمانده است. ترکیب آجر و کاشی فیروزه‌ای در ساقه بنا، که سبب شهرت آن به کبودگنبد شده است، زیبایی منحصر به فردی به این بنای تاریخی بخشیده است. متن کلمات روی بدنه بنا، الله و محمد می‌باشد.

اهمیت و ثبت ملی
گنبد الله الله به عنوان یکی از آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی ایران، در تاریخ 1 آذر 1378 با شماره ثبت 2515 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.