دوران تیموری یکی از درخشان‌ترین دوره‌های تاریخی ازبکستان است. دوره‌ای که از آن آثار تاریخی زیادی بر جای مانده است و ازبک‌ها به آن افتخار می‌کنند. یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های ازبکستان مدرسه الغ بیگ است. الغ بیگ نوه تیمور که خود پادشاه بود به رشد علم و هنر توجهی ویژه داشت، در علم ستاره‌شناسی و ریاضی تبحر داشت و در عین اینکه اهل شاعری بود دقیق‌ترین تقویم اسلامی را در کتابش با نام زیج الغ بیگ تهیه کرده بود.
 او که به گسترش دانش علاقه‌ای ویژه داشت دستور ساخت سه مدرسه در شهرهای بخارا، سمرقند و غجدوان را داد. مدرسه الغ بیگ که یکی از این سه مدرسه به شمار می‌رود در سمرقند قرار گرفته است. معمار مدرسه الغ بیگ به نام اسماعیل بن طاهر بن محمود اصفهانی آن را بسیار ساده در دو طبقه به سبک معماری آذری طراحی کرد، به گونه‌ای که جهات ساختمان بر جهات اصلی منطبق باشد. اولین چیزی که در هنگام ورود به این مدرسه نظرتان را جلب می‌کند نمای ورودی آن است. راهروهایی در قسمت ورودی قرار گرفته که به اتاق‌هایی در سطح همکف راه دارند.
در هر گوشه از نما برج‌هایی دایره‌مانند ساخته شده که ارتفاعشان تنها تا طبقه فوقانی است. برج‌هایی که به علت ارتفاع اندکشان احتمالا برای کاربرد مناره ساخته نشده بودند. پس از گذشتن از ورودی به دهلیزی مربعی خواهید رسید. دهلیزی که به ایوانی رو به حیاط منتهی می‌شود و به اتاق‌های مجاور راه دارد. قسمت‌هایی به عنوان شاه‌نشین در این اتاق‌ها وجود دارد که احتمالا به عنوان محل استقرار طلاب مورد استفاده قرار می‌گرفتند. یک مسجد و یک تالار وعظ نیز در این مدرسه وجود دارد که با کاشی‌کاری و دیگر تزئینات جذاب مسافران تور ازبکستان را به خود جذب می‌کند.
مدرسه الغ بیگ در میدان ریگستان سمرقند و نزدیک به دو مدرسه تاریخی دیگر یعنی مدرسه شیردار و مدرسه طلاکاری واقع شده است که همگی امروزه به عنوان دیدنی‌های ازبکستان و شهر تاریخی سمرقند به شمار می‌آیند. اگر دوست دارید سری به کهن سرزمین ازبکستان، سرزمین خوارزم و سمرقند و بخارا داشته باشید با تور گروهی ازبکستان و تاجیکستان با عنوان جاده ابریشم همراه باشید.