64 نکته برای بهتر سفر کردن
نویسنده: جواد عابد خراسانی
استفاده از مطالب زیر برای مقاصد تجاری ممنوع می‌باشد.
نشر و انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

همه ما دوست داریم نسخه بهتری از خودمان باشیم. همه ما می‌خواهیم کسی باشیم که تصور می‌کنیم. البته در صورتی که شرایط مناسب باشد، حتما می‌توانیم باشیم. چرا که نه. همه دوست داریم، قهرمان داستان خودمان باشیم. دوست داریم زبان‌های بیشتری یاد بگیریم. می‌خواهیم بیشتر بخوانیم و بیشتر تمرین کنیم. می‌خواهیم در موقعیت‌های اجتماعی با تجربه‌تر عمل کنیم. می‌خواهیم مستقل‌تر باشیم و بیشتر سفر کنیم. این خواستن‌ها ادامه و ادامه دارد.
با اینکه گسترش وب‌سایت‌ها، پادکست‌ها، کانال‌های یوتیوب، شبکه‌های اجتماعی و کنفرانس‌های مختلف به ما آموزش می‌دهند چگونه «بهترین زندگی را برای خود داشته باشیم.» اما اغلب ما به اینکه واقعا به کجا می‌رویم، و زندگی را چگونه طی می‌کنیم، فکر نمی‌کنیم. یک روز تبدیل به یک روز دیگر می‌شود و تمام آن چیز‌هایی که مایل هستیم انجام دهیم و یا تبدیل به آنها شویم، معطل باقی می‌ماند. پشت سرمان را نگاه می‌کنیم و می‌بینیم که یک ماه، یک سال، یک دهه گذشت و ما همچنان به اهدافمان نزدیک نیستیم. برای اینکه تغییر کنیم، نیاز داریم که کار زیادی انجام دهیم. حتی برای یک تغییر نیاز به تلاش متمرکز و پشتکار فراوان داریم. ما مخلوقات عادت هستیم و به راحتی به عادت‌های قدیمی و بعضاَ بد خود بر می‌گردیم. حال تصور کنیم که قرار است چندین تغییر در یک زمان ایجاد کنیم. واقعا بعید به نظر می‌رسد، کسی انرژی ذهنی یا زمان لازم برای انجام این کار را داشته باشد. شاید به همین دلیل است که اکثر تصمیمات جدید ما شکست می‌خورند. ما برای خود فهرست بلند بالایی از تغییرات و یا کارهایی که باید به سرانجام برسانیم، ایجاد می‌کنیم. اما در نیمه راه دست از کار می‌کشیم.
اما من یک پیشنهاد ساده دارم. اگر می‌خواهید تمام راه‌هایی که برای بهبود زندگی خود در نظر گرفته‌اید به نتیجه مطلوب برسد، سفر کنید. سفر تعداد زیادی از اهداف خودسازی شما را در یک لحظه حل می‌کند.
این داستان را تصور کنید: شما یک پرواز به چین دارید. تنهایی به سفر می‌روید در حالیکه نمی‌توانید به چینی یا حتی انگلیسی صحبت کنید. در فرودگاه شانگهای فرود آمدید. اکنون باید تابلوهای راهنما را به زبان دیگری بخوانید. از افرادی که احتمالا نمی‌توانند به زبان فارسی صحبت کنند، می‌خواهید که مسیر را به شما نشان دهند.(شاید با پانتومیم و یا با نقشه‌هایی که دارید، میخواهید بگویید که قصد دارید به کجا بروید.) به هاستل یا اقامتگاه خود می‌روید. در طول اقامت خود به اطراف می‌روید و از دیدن مناظر شهر لذت می‌برید. زمانی که برمی‌گردید، شما یاد گرفته‌اید که چگونه ارتباط برقرار کنید، حتی زمانی که زبان بلد نیستید. یاد گرفته‌اید که چگونه در یک مکان ناشناخته و ناآشنا حرکت کنید. یاد گرفته‌اید که چگونه با غریبه‌ها دوست شوید. یاد گرفته‌اید که چگونه مشکلات را حل کرده و مستقل شوید. شما توانستید موقعیت‌های غیرمنتظره را مدیریت کنید. شما آموختید کهبرای موفقیت چه چیزی لازم است. اعتماد به نفس خودتان را بالا بردید و مسائلرا حل کردید. چرا؟ فقط یک دلیل ساده دارد. چون مجبور بودید. در حالیکه شما نمی‌دانستید دارید آن را انجام می‌دهید.
شاید شما هنوز درگیر بخش‌های قدیمی ذهن خود هستید. مثلا در یک مهمانی ترجیح می‌دهید با کسانی که می‌شناسید همصحبت شوید تا با کسی که او را نمی‌شناسید؟ بعد از اولین سفر خود، خواهید دید که صحبت کردن با افراد جدید برای شما بسیار آسان‌تر شده است. وقتی برای بار دوم به تنهایی به یک مقصد جدید سفر می‌کنید، کاملا تعجب می‌کنید از اینکه چرا در سفر اول اینقدر نگران بودید. مسافرت کردن شما را مجبور می‌کند که از روال عادی زندگی خود خارج شوید. به شما کمک می‌کند که مستقل شده و ریسک‌های بیشتری را بپذیرید. با تغییر موافق باشید. با مردم مهربان‌تر باشید. بیشتر بیاموزید و از همه مهم‌تر بیشتر کتاب بخوانید.
سفر این امکان را به شما می‌دهد که زندگی خود را بهبود بخشیده و کارهای جدید را بدون نگرانی انجام دهید. این تغییر در رفتارتان را کسانی متوجه خواهند شد که به شما نزدیک هستند. سفر بسیاری از اهداف توسعه شخصی شما را یکباره به شما می‌دهد. شما را مجبور می‌کند از منطقه راحتی خود خارج شده و شما را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که خودتان را بهتر بشناسید. البته سفر باعث نمی‌شود که مشکلات شما فورا حل شود. امّا تجربیات ارزشمندی در اختیار شما می‌گذارد.
تجربه در سفر فرآیندی است که نتیجه اشتباهات کوچک و بزرگ بی‌شماری است. پروازهای از دست رفته، جاماندن از قطار، نرسیدن به اتوبوس، رفتار ناشیانه و اشتباه، اشتباهات ناآگاهانه فرهنگی، فراموش کردن پاسپورت در پرواز، رزرو اشتباهی پرواز و هزاران اشتباه دیگر. امّا در نهایت روزی می‌رسد که شما شروع به حرکت می‌کنید. از این فرودگاه به آن فرودگاه. از این کشور به آن کشور. آنجاست که شما مانند یک ماهی در آب، خودتان را غرق در فرهنگ‎های جدید می‎کنید.
باور کنید، اگر در سفر اشتباه نکنید، به اندازه کافی به خودتان فشار نمی‌آورید. اشتباهات برای شما معمولا در مکان‌های ناآشنا، شکل می‌گیرد. کمی گم شدن در کوچه پس کوچه‌ها دقیقا همان چیزی است که من همیشه دنبالش هستم. حتی اگر این اشتباه به معنای واقعی ریسک کردن باشد. من معتقدم که اشتباهات باعث رشد شما می‌شود. اما نباید اجازه دهید که اشتباهات شما را کنترل کنند. سخت نگیرید و فقط از کنار آنها عبور کنید. این کار درستی است که شما باید انجام دهید. آدم‌های متخصص و انسان‌های بزرگ هم اشتباه می‌کنند. پس اگر در یک سفر پرواز اشتباهی رزرو کردید، با اتوبوس به یک مقصد اشتباهی رفتید یا چیزی را خراب کردید، یامدارک‌تان را گم کردید و... بدانید که تنها نیستید. بعضی اوقات متخصص‌ها، اشتباهات بسیار بدتری انجام می‌دهند.
یک نفس عمیق بکشید و به راه خود ادامه دهید. بدانید که قرار است در جاده‌ها، اشتباهات زیادی انجام دهیم، امّا اشکالی ندارد چون هیچ کس یک مسافر کامل نیست. اگر بخواهید یکی باشید، دائما به خودتان استرس وارد می‌کنید. یاد بگیریم که خودمان را ببخشیم. خطا کردن انسانی است امّا بخشیدن الهی است. امّا باید تلاش کنید تا حد امکان از این اشتباهات اجتناب کنید و من می‌خواهم به شما کمک کنم تا به این کار سرعت ببخشیم.
من جواد عابد خراسانی هستم و نکاتی که در اینجا می‌خوانید، نتیجه سال‌ها تجربه‌ من در سفرهای مختلف می‌باشد. این نکات برای سفر به شما کمک می‌کند. می‌توانید پول خود را پس‌انداز کنید، بهتر بخوابید، بیشتر با مردم محلی ملاقات کنید و... در یک کلام می‌توانید مسافر بهتری باشید. بیایید برای سال جدید و هنگام نوشتن لیست تصمیمات خود، فقط یکی را یادداشت کرده و آن را انجام دهید. بیشتر به تنهایی سفر کنید.

1. همیشه یک حوله کوچک مسافرتی همراه داشته باشید.
این کلید موفقیّت برای یک سفر است. هرگز نمی‌دانید چه زمانی به آن نیاز خواهید داشت. یک حوله کوچک وزن زیادی به چمدان یا کوله‌پشتی شما اضافه نمی‌کند، امّا ممکن است در ساحل، در هنگام بارندگی، در یک گردش نیم‌روزی و کوتاه به آن نیاز پیدا کنید. به این نکته هم توجه داشته باشید که هاستل‌ها در بسیاری از موارد، حوله در اختیار شما نمی‌گذارند. در اینجا به پنج دلیل برای اینکه باید حوله مسافرتی همراه داشته باشید، اشاره کرده‎ام.

2. یک کوله پشتی کوچک یا یک چمدان کوچک بخرید.
وقتی یک کوله پشتی یا چمدان بزرگ دارید، تلاش می‌کنید، آن را با چیزهای اضافی پرکنید. هنگام برداشتن وسایل در منزل خوشحال هستید، امّا بعدا پشیمان می‌شوید. هنگامی که یک کوله‌پشتی کوچک یا یک چمدان کوچک دارید، از حمل وسایل زیادی خودداری می‌کنید. مجبور هستید وسایل زائد را حذف کنید و سبک سفر کنید. این واقعاَ یک آیتم مهم برای لذّت بردن از سفر است.
در سفر اشکالی ندارد که شما چند روز پشت سر هم یک تی‌شرت یا یک لباس را بپوشید. یک بار تمام لباس‌هایی که فکر می‌کنید به آن نیاز دارید را جدا کنید. حالانصف لباس‌هایی که فکر می‌کنید به آن نیاز دارید را حذف کنید. مطمئن باشید، آنقدر که فکر می‌کنید به آن‌ها نیاز نخواهید داشت. فهرستی از موارد ضروری تهیه کرده و سپس آنها را از وسط نصف کنید. به همین راحتی. به هر حال شما یک کوله پشتی کوچک دارید و جای زیادی برای چیزهای اضافی نخواهید داشت.


در سفر اشکالی ندارد که شما چند روز پشت سر هم یک تی‌شرت یا یک لباس را بپوشید.

3. جوراب اضافی بردارید.
هیچ چیز بهتر از یک جفت جوراب تازه نیست.! یک جفت جوراب تمیز در داخل کوله پشتی بگذارید. بعدا متوجه خواهید شد، چقدر کاربردی و خوب است.

4. یک کارت بانکی یا کارت اعتباری اضافی همراه خود داشته باشید.
حادثه همیشه در کمین است. تجربه‌های شخصی و گروهی زیادی در زمینه گم شدن، سرقت و یا از بین رفتن پول‌ در سفر داریم. برای ما ایرانی‌ها که امکان استفاده از کارت اعتباری بین‌المللی مثل ویزاکارت یا مستر کارت نداریم، همیشه نگهداری پول نقد یک مشکل بزرگ است. در یک سفر داخلی می‌توان این مشکل را به راحتی حل کرد. امّا در یک سفر خارجی، این یک چالش بزرگ است. امروزه شرایط تهیه کارت اعتباری بین‌المللی مجازی برای ایرانی‌ها فراهم شده است. شما با آن می‌توانید خرید کنید. داشتن یک کارت مجازی 100 یا 200 دلاری مانند داشتن یک بمب هسته‌ای به شما نیرو می‌دهد. شاید در طول سفر هیچوقت به کار شما نیاید. امّا همیشه خوب است و به خاطر داشتن آن خوشحال خواهید بود.

5. حداقل یک بار خودتان به تنهایی سفر کنید.
این یک جمله کلیشه‌ای است، امّا حقیقت دارد. سفر انفرادی به شما می‌آموزد که چگونه از خود مراقبت کنید، چگونه با مردم صحبت کنید. چگونه موقعیت‌های چالشی و غیرآشنا را مدیریت کنید. چگونه با خودتان راحت باشید. چگونه توانایی‌هایتان را یاد بگیرید. چگونه خودخواه باشید و هر کاری را که دوست دارید، انجام دهید. چگونه خودتان را ناراحت کرده و چگونه خودتان را غافلگیر کنید. اگر قبلا این کار را انجام نداده‌اید، حداقل برای یک بار آن را تجربه کنید. وقتی به خودتان فشار می‌آورید، مهارت‌های ارزشمندی را یاد خواهید گرفت. مهارت‌های گرانقیمتی برای زندگی.
بر خلاف آنچه ممکن است شنیده باشد، سفر انفرادی ترسناک نیست. ممکن است در نهایت شما عاشق سفر انفرادی شوید. این به معنی آن نیست که سفر انفرادی همیشه آسان است. امّا با وجود خطرات، مشکلات و چالش‌ها، با افرادی آشنا می‌شوید که در حالت معمولی هیچگاه این امکان برای شما فراهم نخواهد شد. سفر تنهایی شما را از منطقه راحتی زندگی خارج می‌کند و به جای آن قدرت انطباق در موقعیت‌های زندگی را به شما ارزانی می‌کند.

نگران این نباشید که اگر با دوستانتان به سفر نروید، تنها هستید.

اگر بخواهید منتظر دیگران باشید، هرگز به جایی سفر نمی‌کنید. جاهای زیادی هستند که باید بروید. مردمان زیادی برای دیدن. تجربیاتی که باید داشته باشید و غذاهایی که باید امتحان کنید. اجازه ندهید دیگران شما را از تحقق رویاهایتان باز دارند. از صبر کردن خودداری کنید و آن را انجام دهید. فقط بروید. سفر به تنهایی می‌تواند ترسناک باشد، به خصوص زمانی که قبلا آن را انجام نداده‌اید. اما برای من پیر شدن بدون تجربه کردن آنچه از زندگی می‎خواهم، واقعا ترسناک‌تر است. اشتباه آن است که یک سفر را به تعویق انداخته‌اید، برای آنکه منتظر کسی بمانید تا با او بروید. به من اعتماد کنید. در این راه شما دوستان زیادی پیدا خواهید کرد. از مسافران تنهای زیادی مثل خودتان، تا افراد محلی که علاقمند هستند با افراد جدید مثل شما، آشنا شوند.
من متوجه شده‌ام که در سفر هرگز تنها نیستم. نگران این نباشید که اگر با دوستانتان به سفر نروید، تنها هستید. یا اینکه من هرگز هیچ دوستی پیدا نمی‌کنم. وقتی شروع می‌کنید، معلوم می‌شود که در جاده‌ها آنقدر زیاد می‎شوید، که برای تنها ماندن، باید از ادامه راه خود دست بردارید. در سفر شما به صورت دائم توسط دیگران احاطه می‌شوید در حالیکه شما به آزادی مطلق و نهایی رسیده‌اید. شما از خواب بیدار می‌شوید، در حالی که فقط شما هستید. آنچه می‌خواستید، جایی که می‌خواستید، زمانی که لازم دارید. در این آزادی و فضای نامتناهی، خودت را ملاقات می‌کنی. به آنچه دوست دارید و دوست ندارید، بدون محدودیت دسترسی پیدا می‌کنید. کسی نیست که شما را به سمتی بکشاند یا دلایل شما را نادیده بگیرد. می‌خواهید شنا کنید، خوب شنا کنید. می‌خواهید بروید، خب بروید. می‌خواهید رفتینگ را امتحان کنید، برو و امتحانش کن.


بر خلاف آنچه ممکن است شنیده باشد، سفر انفرادی ترسناک نیست. ممکن است در نهایت شما عاشق سفر انفرادی شوید

6. از نقشه استفاده کنید.
بعضی وقت‌ها بد نیست که مانند یک توریست شوید. بد نیست که در یک شهر بزرگ گم شوید و با استفاده از نقشه و مانند یک توریست راه را پیدا کنید. من همیشه از نقشه استفاده می‌کنم. نقشه کمک می‌کند به جایی که قصد دارید، برسید. از موبایل همراه خود بیشتر استفاده کنید. نقشه‌های آفلاین مناطق و شهرهای اطراف خود را دانلود کرده و در موبایل خود نگهداری کنید و یا از آن اسکرین‌شات تهیه کنید. اصلا نترسید. شما به راحتی مسیرتان را پیدا خواهید کرد.


7. از گم شدن هدفمند نترسید.
می‌دانید یکی از راه‌های خوب برای شناخت یک شهر جدید چیست؟ گم شدن یا به قول من، سرگردانی بی‌هدف. در سفرهایتان به شهرهای جدید، سعی کنید بی‌هدف سرگردان شوید. از مسیر اصلی دور شده و سرگردان شوید. از چیزهایی که پیدا می‌کنید، شگفت زده خواهید شد. برای اینکار باید گوگل مپ را خاموش کرده و بدون استفاده از نقشه راه را پیدا کنید. اینقدر در اطراف پرسه بزنید تا در آخر به مقصد برسید. کسانی که به جزیره زنگبار رفته‌اند، می‌دانند که گم شدن در کوچه پس کوچه‌های محلّه سنگی چقدر لذت بخش است. 

می‌دانید یکی از راه‌های خوب برای شناخت یک شهر جدید چیست؟ گم شدن یا به قول من، سرگردانی بی‌هدف.

8. همیشه به دفاتر گردشگری محلی مراجعه کنید.
دفاتر گردشگری محلی همه چیز را در مورد شهر می‌دانند. رویدادهای ویژه، فعالیت‌های رایگان، تئاترها، کنسرت‌های خیابانی و... از جمله اطلاعاتی است که می‌توانند در اختیارتان قرار دهند. آنها حتی تورهایی با تخفیت‌های زیاد در اختیارتان می‌گذارند. وظیفه آن‌ها این است که به شما کمک کنند تا مقصد را بهتر تجربه کنید. جای تعجب است که بسیاری از مسافران در هنگام بازدید از مقاصد گردشگری، از این موضوع صرف نظر می‌کنند. به عنوان یک مسافر باهوش، از این منابع عظیم اطلاعاتی استفاده کنید. این یعنی صرفه جویی در پول و هزینه.

9. از کیف کمری برای نگهداری پول و مدارک استفاده نکنید.
وقتی از یک کیف کمری استفاده می‌کنید و احتمالا مدارک شناسایی یا پول‌های خود را در آن نگهداری می‌کنید، دارید فریاد می‌زنید: «به من نگاه کنید. من یک توریست پولدار هستم.» دزدها همه جا هستند. شما خودتان را در معرض خطر قرار ندهید. از وسایل خود بهتر مراقبت کنید.

خودتان را در معرض خطر قرار ندهید. از وسایل خود بهتر مراقبت کنید.

10. هنگامی که بیرون می‌روید، فقط آنچه را که نیاز دارید بردارید.
برای ما ایرانی‌ها که دسترسی به کارت‌های اعتباری بین‌المللی نداریم، حمل پول نقد در سفر واقعا یک مشکل بزرگ است. همیشه به مقداری محدود با خود پول نقد همراه داشته باشید. برای نگهداری پول‌های نقد خود می‌توانید از صندوق امانات هاستل یا هتل خود استفاده کنید. اگر به هر دلیلی اتفاقی بیفتد، به راحتی می‌توانید، منابع مالی خود را بازیابی کنید. یادتان باشد که در هاستل‌ها حتما وسایل ارزشمند و پول‌های نقد خود را به دفتر مدیریت تحویل دهید و در هتل‌ها از سیف باکس‌ها نهایت استفاده را ببرید. پول‌های نقد خود را تحت هیچ شرایطی در داخل کمد‌های هاستل قرار ندهید.

پول‌های نقد خود را تحت هیچ شرایطی در داخل کمد‌های هاستل قرار ندهید.

11. همیشه یک قفل کوچک همراه داشته باشید.
در سفر، یک فقل کوچک به اندازه یک گاو صندوق بزرگ برای شما ارزش پیدا می‌کند. به خصوص زمانی که از خوابگاه یا هاستل خود خارج می‌شوید و نیاز دارید که وسایل خود را قفل کنید. یادتان باشد که حتما کلید یدک داشته باشید.

12. از پاسپورت و مدارک مهم خود کپی اضافی تهیه کنید.
قبل از هر برنامه‌ریزی برای یک سفر باید یک اسکن از پاسپورت، بلیط، ویزا و سایر مدارک را برای خود ایمیل کرده و چند سری برای خود کپی بگیرید. هیچوقت نمی‌دانید چه زمانی به آنها نیاز خواهید داشت. در بعضی موارد می‌توانید، به جای اصل مدارک آنها را با خود حمل کنید. علاوه بر این، اگر به هر دلیلی مدارک شما به سرقت برود، یک کپی از مدارک برای گزارش به پلیس بسیار با ارزش و مفید خواهد بود.


قبل از هر برنامه‌ریزی برای یک سفر باید یک اسکن از پاسپورت، بلیط، ویزا و  سایر مدارک را برای خود ایمیل کرده و چند سری برای خود کپی بگیرید

13. از کارکنان هاستل اطلاعات بگیرید، حتی زمانی که در آنجا اقامت ندارید.
کسانی از هاستل برای اقامت خود استفاده می‌کنند، که در حال انجام سفرهای طولانی مدت و یا سفرهای مقرون به صرفه هستند. هاستل‌ها به دلیل هزینه‌های پایین اقامت و تخت‌های اشتراکی و مزایای بی‌شمار دیگری که دارند، بسیار مورد توجه مسافران هستند. کارکنان هاستل تمام روز با این مسافران سروکار دارند. کارکنان هاستل دقیقا می‌دانند که برای غذاهای ارزن و جاذبه‌های کم هزینه به کجا باید مراجعه کرد. آنها شهر خود را به خوبی می‌شناسند و شما می‌توانید به رایگان انواع اطلاعات را از آنها بخواهید. حتی اگر در یک هاستل اقامت ندارید، فقط کافی است وارد شده و کمک بخواهید. آنها معمولا به خوبی شما را راهنمایی خواهند کرد.

هاستل‌ها به دلیل هزینه‌های پایین اقامت و تخت‌های اشتراکی و مزایای بی‌شمار دیگری که دارند، بسیار مورد توجه مسافران هستند.

14. عبارات اساسی را به زبان مادری مقصد خود بیاموزید.
اگر در هر کشوری شما عبارات و کلمات اساسی و روزمره مردم محلی را بدانید، تعامل شما با آنها آسان‌تر می‌شود. مردم محلی از این موضوع به خوبی استقبال می‌کنند. نیازی نیست شما تسلط بر زبان مقصد داشته باشید. اما چند کلمه پرکاربرد مانند: "سلام"، "خداحافظ"، "ممنونم!"، "ایستگاه اتوبوس یا مترو کجاست؟" راهی کوتاه و امتحان شده برای محبوب کردن خود در بین مردم محلی خواهد بود. آن‌ها از اینکه شما تلاش می‌کنید، به زبان محلی با آن‌ها صحبت کنید، خوشحال می‌شوند.

برای تسلط بر چند کلمه و عبارت کلیدی، فقط به مدت زمان کوتاهی نیاز دارید.


خیلی وقت‌ها وقتی وارد کشوری می‌شویم با خود فکر کرده که چرا قبل از اینکه به اینجا برسم، کمی وقت برای یادگیری اصول اوّلیه زبان این کشور نگذاشتم؟ یا شاید هم با خود فکر می‌کردید که تسلط اندک بر زبان مقصدی که قصد سفر دارید، کار بیهوده و وقت تلف کردن است. امّا یادتان باشد، حتی اگر فقط یک ماه یا یک هفته قبل از سفر و یا حتی اگر فردا پرواز دارید، باز هم وقت برای یادگیری اصول اوّلیه هست. برای تسلط بر چند کلمه و عبارت کلیدی، فقط به مدت زمان کوتاهی نیاز دارید. نیاز نیست شما نابغه زبان باشید تا بتوانید اصول اولیه را سریع یاد بگیرید. برای یادگیری اصول اولیه من چهار پیشنهاد برای شما دارم. 

  1. - اهداف خود را مشخص کنید. 
  2. - کلماتی که استفاده خواهید کرد را یاد بگیرید. 
  3. - عبارات کامل را یاد بگیرید. 
  4. - قبل از پرواز از آن استفاده کنید 

برای استفاده از لغات اولیه زبان‌های مختلف سایت omniglot.com به شما کمک زیادی خواهد کرد.

 

15. کتاب تاریخ بخوانید.!
اگر در خصوص گذشته مقصدی که قصد سفر دارید، اطلاعاتی نداشته باشید، نمی‌توانید زمان حال آن را درک کنید. در خصوص مقاصدی که قصد بازدید دارید، بخوانید. این باعث می‌شود، شما درک عمیق‌تری نسبت به مقصدی که قصد سفر دارید، داشته باشید. 


16. رفتن به کافه‌ها و کتابخانه‌ها را در برنامه کاری روزانه خود بگنجانید.
خوشبختانه همواره کافه‌ها و کتابخانه‌ها مکان‌های امن و آرامی در اختیار شما قرار می‌دهند. از رفتن به استارباکس و مک‌دونالد و یا کی اف‌سی و ساب‌وی فراموش نکنید. همه این مکان‌ها وای فای رایگان و سرویس بهداشتی عمومی تمیز دارند. 


17. همیشه پرواز مستقیم پرواز ارزان‌ترین نیست.
هنگامی که در حال رزرو پرواز هستید، بهتر است مقاصد نزدیک به فرودگاه مورد نظر خود را نیز چک کنید. گاهی اوقات نرخ پرواز مناسب این است که به فرودگاه‌های نزدیک به مقصد نهایی پرواز کرده و از آنجا با قطار یا اتوبوس به جایی که می‌خواهید، بروید. بدانید که پرواز مستقیم همیشه ارزان‌ترین پرواز نیست. موتورهای جستجوی پرواز زیادی هستند که می‎توانند به شما کمک کنند.
گوگل فلایت یکی از بهترین موتورهای جستجوی پرواز است. این موتور جستجو به شما این امکان را می‌دهد که وارد فرودگاه مبدا خود شده و پروازهای سراسر جهان را در نقشه ببینید. همچنین این موتور جستجو، لیست کاملی از امکان دیدنی مقصد را در اختیار شما گذاشته و امکانات و اطلاعات بی‌نظیری برای برنامه ریزی سفر در اختیار شما قرار می‌دهد.

اسکای اسکنر بسیاری از خطوط هوایی مختلف را جستجو می‌کند، از جمله بسیاری از پروازهای ارزان قیمت که سایت‌های بزرگتر آنها را جستجو نمی‌کنند.

از موتورهای جستجوی داخلی همچون فلای تو دی و علی بابا نیز غافل نشوید. بهترین مزیت سایت‌های جستجوی پرواز داخلی این است که شما مبلغ پروازتان را به صورت ریال پرداخت خواهید کرد. برای ما ایرانی‌ها که دسترسی به کارت‌های اعتباری خارجی نداریم، این یک مزیت مهم محسوب می‌شود. 


گاهی اوقات نرخ پرواز مناسب این است که به فرودگاه‌های نزدیک به مقصد نهایی پرواز کرده و از آنجا با قطار یا اتوبوس به جایی که می‌خواهید، بروید.


18. در فرودگاه‌ پشت سر خانواده‌ها صف نکشید.
زمانی که در خطوط امنیتی و کنترل پاسپورت هستید، پشت سر خانواده‌ها صف نکشید. همیشه پشت مسافران تجاری باشید. هنگامیکه از پرواز پیاده شده و برای کنترل پاسپورت وارد سالن می‌شوید، معمولا باصف‌های طولانی مواجه می‌شوید. البته این موضوع در فرودگاه‌های بزرگ دنیا به دلیل وجود گیت‌های بسیار زیاد کنترل پاسپورت، وجود ندارد. امّا در فرودگاه‌های کوچک همچنان یک معظل اساسی است. اگر قرار است به پرواز دیگری برسید و یا بلیط قطار به مقصد دیگری دارید و زمان برای شما مهم است، سعی کنید از قرار گرفتن در صفی که تعداد زیادی از بچه‌ها و خانواده‌ها در آن هستند، خودداری کنید. ممکن است زمان زیادی معطل شوید. سعی کنید در صفی قرار بگیرید که مسافران تجاری قرار دارند. کسانی که به خاطر بیزینس سفر می‌کنند، بسیار سبک و بدون تشریفات سفر می‌کنند.


19. هنگام ورود به هتل، از درخواست ارتقاء نترسید.
این تجربه‌ای است که من تقریبا همیشه استفاده کرده و به نتیجه رسیده‌ام. هنگامی که وارد هتل یا محل اقامت خود که از قبل رزرو کرده‌اید، می‌شوید، در خصوص ارتقاء اتاق و استفاده از آفرهای هتل بدون پرداخت هزینه اضافه سوال کنید. آنها انعطاف‌پذیری زیادی در خصوص تخصیص ارتقاء در هنگام ورود شما دارند. پرسیدن هیچوقت ضرر ندارد. اگر هتل پر نباشد، اغلب اوقات می‌توانند شما را شگفت زده کنند. فقط فوق‌العاده خوب باشید.

20. زمان ناهار بهترین زمان برای بازدید از اماکن تاریخی است.
این یک تجربه است. در هنگام نهار، تورهای بزرگ، گروه‌ها و بیشتر مسافران برای صرف نهار به رستوران یا هتل‌های محل اقامت خود بر‌ می‌گردند. بهترین زمان برای بازدید از مکان‌ها و جاذبه‌های خیلی شلوغ دقیقا این زمان است. محبوب‌ترین مکان‌ها در این زمان در اختیار شماست و لذّت بیشتری از بازدید خود خواهید داشت.‌


زمان ناهار بهترین زمان برای بازدید از اماکن تاریخی شلوغ است.

21. هرگز در یک منطقه توریستی یا نزدیک یک جاذبه توریستی غذا نخورید.
این را به عنوان یک قاعده کلی فراموش نکنید. هرگز در رستورانی که منوی غذای آن به چند زبان است غذا نخورید! این یعنی این رستوران مخصوص گردشگران و توریست‌هاست و شما باید هزینه‌های زیادتری برای غذا پرداخت کنید. قبل از اینکه جایی را برای غذا پیدا کنید، چندین خیابان را در هر جهت پیاده‌روی کنید. هر چه رستوران یا محلی که قصد صرف غذا دارید به جاذبه‌های گردشگری نزدیک‌تر باشد، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید و در بعضی موارد غذا و خدمات بدتری را نیز دریافت خواهیدکرد.
از وب‌سایت‌هایی مانند Yelp، Google Maps، Foursquare یا Open Rice برای پیدا کردن رستوران‌های خوشمزه و محبوب در اطراف خود استفاده کنید.




22. مردم محلی هر شب بیرون غذا نمی‌خورند و شما نیز این کار را نکنید.
سعی کنید در اوّلین فرصت بازارهای محلی و مکان‌هایی که مردم محلّی خرید می‌کنند را شناسایی کنید. ببینید مردم محلّی چه نوع غذایی می‌خرند. به راحتی می‌توان چیزهای زیادی در مورد رژیم غذایی افراد محلّی آموخت. این کار به شما کمک می‌کند، در هزینه‌ها صرفه جویی زیادی داشته باشید. غذای خود را بپزید. این یک راه شگفت انگیز برای پس‌انداز کردن پول‌هایتان است.


23. یک چراغ قوه کوچک در کوله پشتی خود داشته باشید.
چراغ قوه به شما این امکان را می‌دهد که در شب چشم‌هایتان بهتر ببینند. بعضی وقت‌ها از اینکه یک چراغ قوه همراه خود دارید، به خودتان آفرین خواهید گفت. در بعضی از کمپ‌ها، شب‌ها برق به مقدار کافی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد.

در بعضی از کمپ‌ها، شب‌ها برق به مقدار کافی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد.

24. یک جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید.
حادثه همیشه رخ می‌دهد. شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی به آن نیاز خواهید داشت. پس باید همیشه آماده باشید. برای بریدگی‌ها، خراش‌های جزئی و سایر آسیب‌های احتمالی باید همیشه آماده باشید. در سفر نمی‌توانید همیشه به کمک‌های اوّلیه دسترسی داشته باشید. پس بهتر است یک کیت کمک‌های اوّلیه همراه خود داشته باشید. شاید دقیقا نمی‎دانید که چه چیزهایی باید با خود داشته باشید. در اینجا مواردی را که در طول سفرهای مختلف به آن نیاز پیدا کرده‌ام لیست کرده‌ام. این جعبه کمک‌های اوّلیه قابل اعتمادی است که در طول سال‌ها تکامل یافته و اصلاح شده است و من همیشه یکی از آن‌ها را داشته‌ام. این‌ها انتخاب‌های من برای موارد ضروری است.

  • بانداژ
    بانداژها برای هر کیت کمک‌های اوّلیه ضروری هستند. داشتن مقداری بانداژ در اندازه‌های مختلف همیشه ایده بسیار خوبی است. اگر در سفرهایتان زیاد پیاده‌روی می‌کنید، همراه داشتن چند بانداژ مخصوص تاول ایده بسیار خوبی است. همیشه یادتان باشد که باید از پاهایتان به خوبی مراقبت کنید. لازم نیست تعداد زیادی همراه داشته باشید. همیشه می‌توان در صورت تمام شدن، دوباره از داروخانه تهیه کرد.
  • گاز استریل
    به جرات می‌توان گفت که جعبه کمک‌های اولیه بدون گاز استریل، امکان ندارد. از گاز استریل می‌توان برای تمیز کردن زخم‌ها، جراحات، کمک به توقف خونریزی و حتی برای استفاده در یک پانسمان اساسی استفاده کرد. گازهای بسته بندی شده استریل شده بهترین نوع گاز استریل برای حمل در جعبه کمک‌های اوّلیه شما می‌باشند. آنها نیازی به برش دادن ندارد و همیشه زخم را تمیز و استریل نگه می‌دارند.
  • بانداژهای آلاستیک
    این بانداژها برای مواقع اضطرای و فقط تا زمانی که بتوانید به مراقبت‌های پزشکی حرفه‌ای دسترسی پیدا کنید، استفاده خواهد شد. پس به همراه داشتن حداکثر یک یا دومورد کفایت می‌کند.
  • قیچی کوچک
    معمولا به صورت استاندارد در کیت‌های کمک‌های اوّلیه وجود دارند. قیچی‌ها برای کوتاه کردن گاز یا بانداژ کاربرد دارند. فقط یادتان باشد که حمل‌ آنها به داخل هواپیما ممنون است. مطمئن شوید که کیت کمک‌های اوّلیه شما در هنگام حمل و نقل، در بار دستی شما نباشد. در این صورت ماموران امنیت پرواز اجازه حمل آن‌ها را به شما نداده و از شما خواهند گرفت.
  • موچین
    موچین برای بیرون کشیدن تراشه‌ها و یا بیرون آوردن تکه‌های سنگ یا کثیفی هنگام تمیز کردن زخم‌ها کاربرد فراوانی دارد.
  • دستمال مرطوب ضدعفونی کننده
    برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن بریدگی یا زخم قبل از پانسمان عالی است. دستمال مرطوب ضدعفونی کننده یک وسیله ضروری برای کمک‌های اولیه است.
  • کاندوم
    از این وسیله کاربردی غافل نشوید. از آن می‌توان در موارد اضطراری برای حمل آب و یا حتّی به عنوان یک کیسه یخ اضطراری استفاده کرد. البته فواید آشکار دیگری نیز دارد.
  • داروهای تسکین درد
    معمولاً یک بسته کوچک استامینوفن یا ایبوبروفن یا سایر داروهای مشابه کافی است. توجه کنید که بر اساس قوانین گمرکی ورود بعضی از داروها مثل داروهای کدئین به بعضی از کشورها ممنون می‌باشد. معمولا در مرزهای زمینی، این موارد قبل از خروج به اطلاع شما رسانده می‌شود. امّا برای مرزهای هوایی از قبل باید این موارد را کنترل و دقیق چک کنید. یکی از دوستان کوهنورد من هنگام خروج از مرز زمینی ترکیه به گرجستان به دلیل وجود یک دانه قرص ممنوعه هفته‌ها بازداشت و در نهایت با گرفتن وکیل و هزینه بسیار زیاد توانست مشکل را حل کند. نادیده گرفتن این موضوع می‌تواند، بعضی مواقع منجر به صدور حکم‌های طولانی زندان بشود.
  • قرص لوپرامید
    لوپرامید با کاهش حرکات دستگاه گوارش علائم اسهال را کاهش می‌دهد. به طور معمول بهترین راه برای درمان اسهال این است که اجازه دهید همه چیز به طور طبیعی از سیستم بدن شما عبور کند و برای جایگزینی مایعات مقدار زیادی آب بنوشید. اما در مواقع اضطراری که نیاز به سوار شدن به اتوبوس یا قطار دارید مفید هستند.
  • کرم آنتی هیستامین
    گزیده شدن توسط حشرات در سفرها همیشه اتفاق می‌افتد که اکثرا همراه با خارش و شاید جوش دردناکی باشد. تقریبا در اکثریت مواقع برآمدگی‌ها و نیش‌ها اصلا جای نگرانی ندارند. یک کرم آنتی هیستامین خوب می‌تواند یک مکمل مفید برای کمک به کنترل خارش و تورم باشد.
  • کرم‌های آنتی باکتریال
    همچنین استفاده از کرم‌های ضد باکتری مانند نئوسپورین برای هرگونه بریدگی و خراش ایده خوبی است. این به بهبود سریعتر آنها و همچنین جلوگیری از هرگونه عفونت احتمالی کمک می‌کند. ممکن است بخواهید یک پماد موضعی آنتی‌بیوتیک به عنوان بخشی از جعبه کمک‌های اوّلیه در دست داشته باشید.
    بدیهی است که این لیست با توجه به نیازهای سفر شما تنظیم می‌شود. معمولا کیت کمک‌های اولیه برای سفر به جنگل‌های استوایی با سفر به شهرهای اروپا متفاوت است. با این حال موارد ذکر شد تقریبا در تمامی موارد یکسان می‌باشد. امّا نکته بسیار مهم این است که همیشه شما باید یک بیمه مسافرتی جامع به همراه داشته باشید. امیدوارم که هرگز نیازی به استفاده از جعبه کمک‌های اولیه نداشته باشید، اما برای مواقع اضطراری همیشه آن را به همراه داشته باشید. این به شما کمک می‌کند که با خیال آسوده سفر کرده و از سفر خود لذت ببرید.

نکته مهم: هنگام حمل داروهای ژنریک، ضروری است که در هنگام مسافرت در بسته بندی اصلی خود نگهداری شوند تا ماموران گمرک در صورت نیاز به بررسی بتوانند از آن بهره ببرند.

25. برای دریافت بهترین قیمت، پروازها را از ماه‌ها قبل رزرو کنید.
معمولا اگر پروازهای خود را دو یا سه ماه زودتر خرید کنید، می‌توانید با قیمت مناسب‌تری سفر کنید. برای خرید بلیط ارزان چندین سایت را چک کنید، امّا خیلی خودتان را اذیت نکنید. ساعت‌ها وقت گذاشتن و تلاش برای پس‌اندازی چند صد هزار تومانی در خرید بلیط، استرس زیادی به شما وارد می‌کند. مسیر پروازی خودتان را انتخاب کنید و ارزان‌ترین بلیط را پیدا کرده و خرید کنید. همین قدر کفایت می‌کند. شما هیچ‌ وقت نمی‌توانید قیمت‌ها را پیش‌بینی کنید. برای خرید بلیط سفر به نایروبی هفته‌ها وقت گذاشتم و ارزان‌ترین قیمت را پیدا کرده و خرید کردم. فردا دقیقا همان بلیط 50 درصد ارزانتر توسط همان شرکت هواپیمایی عرضه شده بود. می‌توانم به شما بگویم اگر با قیمتی که پرداخت کرده‌اید راحت هستید، باید آن را بپذیرید و ادامه دهید، حتی اگر بلیط هواپیما کاهش یافت.

معمولا اگر پروازهای خود را دو یا سه ماه زودتر خرید کنید، می‌توانید با قیمت مناسب‌تری سفر کنید.

26. اقامت در هاستل
هاستل‌ها به دلیل اینکه تخت‌های اشتراکی دارند، ارزان هستند. در هاستل با افراد زیادی ملاقات خواهید کرد. بعضی مواقع با افرادی آشنا می‌شوید که هرگز نمی‌خواهید آنها را ترک کنید و ممکن است روزهای بیشتری در آنجا بمانید. هاستل‌ها مکانی هستند باورنکردنی. ترکیبی از امکانات، کارکنان، امکانات رفاهی و مردمی از سراسر دنیا. در زیر توصیه‌هایی برای پیدا کردن یک هاستل خوب اشاره می‌کنم. آنها را در نظر بگیرید.

27. همیشه ارزانتر بهتر نیست.
بعضی از هاستل‌های بسیار ارزان اغلب خوابگاه‌هایی فوق العاده کثیف و ناراحت کننده هستند. دوش‌ها کثیف و بالش‌ها غیر قابل استفاده و چرکی هستند. الزاما همیشه ارزانتر بهتر نیست. برای کم کردن هزینه‌های سفر راه‌های مناسب‌تری وجود دارد. هزینه کردن چندین دلار اضافی و اقامت در یک هاستل تمیز ضروری است. خودتان از خودتان تشکر خواهید کرد. در سفر همیشه به یاد داشته باشید، که مقصود ارزان بودن نیست، بلکه کسب ارزش است.

در سفر همیشه به یاد داشته باشید، که مقصود ارزان بودن نیست، بلکه کسب ارزش است.

28. صبحانه بخورید.
بعضی از هاستل‌ها صبحانه ندارند و بعضی به شما صبحانه هم خواهند داد. به دنبال مکانی باشید که صبحانه مناسبی داشته باشد. یک صبحانه خوب به شما کمک می‌کند که روز خوبی را در سفر شروع کنید. حتی در بسیار موارد باعث کاهش بودجه غذایی شما خواهد شد. در هاستل‌ها فضای آشپزخانه وجود دارد. اگر هاستل صبحانه ندارد، ضروری است که خودتان صبحانه درست کرده و حتما صبحانه بخورید. بعضی از هاستل‌ها امکانات رایگانی مانند چای، قهوه و... در اختیار مسافران خود می‌گذارند. این هاستل‌ها هم به صرفه‌جویی در پول شما کمک می‌کنند و هم هاستل را مکانی اجتماعی‌تر می‌کنند.


29. چک-‌این هاستل را چک کنید.
من عاشق هاستل‌هایی هستم که چک-این انعطاف پذیری دارند. خیلی از هاستل‌ها اجازه نمی‌دهند قبل از ساعت 2 بعدازظهر چک-این کنید. امّا من هاستل‌هایی رادوست دارم که به محض ورود می‌گویند: تخت شما آماده است. بفرمایید. 


30. دوش‌های دکمه‌ای
هاستل‌هایی که دوش‌های دکمه‌ای دارند، نمی‌توانند انتخاب مناسبی باشند. من اغلب دوش طولانی نمی‌گیرم و فکر می‌کنم اکثر مردم اینطور باشند، چون صرفه جویی در آب مهم است. امّا اینکه در وسط صابون زدن آب قطع شود، کمی آزار دهنده است. دوش‌های دکمه‌ای فشار آب مناسبی هم ندارند. به عنوان یک اصل مهم، هنگام بررسی اطلاعات هاستل، مطمئن شوید که هاستل آب گرم دارد. بسیاری از هاستل‌ها در سراسر جهان آب گرم ندارند یا آب گرم بسیار محدودی دارند. بعد از ساعت‌ها پیاده‌روی، یک دوش آب گرم واقعا خستگی را از تن شما دور می‌کند.

به عنوان یک اصل مهم، هنگام بررسی اطلاعات هاستل، مطمئن شوید که هاستل آب گرم دارد.

31. در هاستلی که کمد ندارد، اقامت نکنید.
شاید گفتن این مطلب تعجب آور باشد، امّا من در هاستل‌هایی اقامت داشتم که کمد ندارند. یا هم دارند و بابت اجاره آنها از شما پول می‌گیرند. در سنت پیترزبورک به دلیل اینکه هاستل کمد نداشت، لب‌تاپم به سرقت رفت. شما هرگز نباید برای امنیّت هزینه کنید. هنگام رزرو و بررسی هاستل‌ها، نظرات کسانی که در آنجا اقامت داشته‌اند را مطالعه کنید تا ببینید چه گفته‌اند. همیشه ایمن بودن بهتر از غصه خوردن و متاسف بودن است. در هاستلی که کمد ندارد، اقامت نکنید.


در هاستلی که کمد ندارد، اقامت نکنید.

32. اینترنت رایگان
شاید شما جزو کسانی باشید که زیاد با اینترنت سروکار ندارید. امّا یک هاستل با وای فای رایگان همیشه یک مزیت عالی محسوب می‌شود. در حالی که این روزها بیشتر هاستل‌ها در جهان وای‌فای دارند، بسیاری از آنها هنوز فقط در اتاق‌های خاصی(مانند لابی یا اتاق مشترک) وای‌ فای دارند. 


33. چک کردن ایمیل‌ها، حساب‌های بانکی و... بر روی رایانه‌های عمومی ممنوع.
در بعضی از هاستل‌ها، رایانه‌هایی برای استفاده همگانی وجود دارد. هرگز بر روی این رایانه‌ها ایمیل‌ها، بانک‌ها و یا رسانه‌های اجتماعی خود را چک نکنید. شما هرگز نمی‌توانید از وجود بدافزار یا نرم‌افزار جاسوسی بر روی رایانه مطمئن شوید. این یارانه‌ها برای گشت و گذار اولیه در وب و خواندن اخبار سایت‌ها و یا چک کردن پروازها می‌تواند، گزینه مناسبی باشد. اگر با تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ خود به وای فای رایگان وصل می‌شوید، از ارتباطات امن برای خصوصی نگه داشتن داده‌های خود استفاده کنید(مخصوصاً اگر بانکداری آنلاین انجام می‌دهید). توصیه من این است که برای انجام اموری که نیاز به رعایت موارد امنیتی دارد، از اینترنت سیم‌کارت خود با رعایت کامل نکات امنیتی استفاده کنید.

هیچ‌گاه ایمیل‌ها، حساب‌های بانکی و... را بر روی رایانه‌های عمومی چک نکنید.

34. منطقه مشترک (لابی)
هاستل‌ها معمولا مکانی برای معاشرت و هم صحبتی مسافران با یکدیگر دارند. لابی‌ها و مکان‌های مشترک تعامل را تسهیل می‌کند و به مسافران انفرادی کمک می‌کند تا راحت‌تر با مسافران دیگر صحبت و ملاقات کنند. بهترین هاستل‌هایی که تا به حال در آنها اقامت کرده‌ام، همیشه یک منطقه مشترک شگفت انگیز داشتند. به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و خاطرات سفر در این فضاها واقعا بی‌نظیر است. 


35. فعالیت‌های سازمان یافته
بعضی از هاستل‌های واقعا خوب، فعّالیت‌های فوق برنامه و سازمان یافته‌ای مانند: تورهای پیاده‌روی، کلاس‌های یوگا و یا هر چیز دیگری که مسافران را دور هم جمع می‌کند برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند. قبل از رزرو هاستل فعالیت‌های رایگان و فعالیت‌هایی که در قبال هزینه برگزار می‌شود را چک کنید. مطمئن شوید که این مکان برای شما مناسب است. بعضی از هاستل‌ها تجهیزات رایگانی مانند: دوچرخه، تجهیزات غواصی، تخته موج سواری و... در اختیار شما قرار می‌دهند. تجهیزات رایگان همیشه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. 


بعضی از هاستل‌ها تجهیزات رایگانی مانند: دوچرخه، تجهیزات غواصی، تخته موج سواری و... در اختیار شما قرار می‌دهند.

36. کارکنان آگاه
وقتی وارد یک هاستل می‌شوید و می‌بینید کارکنان آنجا، دوستانه و برخورد مناسب و آگاهانه‌ای با شما دارند، حس بسیار خوبی را تجربه می‌کنید. هاستل مثل یک خانه است و شما دوست دارید، محیط آنجا مانند یک خانه گرم و دوستانه باشد. 


قبل از رزرو هاستل فعالیت‌های رایگان و فعالیت‌هایی که در قبال هزینه برگزار می‌شود را چک کنید. مطمئن شوید که این مکان برای شما مناسب است.

37. موقعیت هاستل نسبت به مرکز شهر
موقعیت هاستل و دوری و نزدیکی آن به مرکز شهر، تاثیر زیادی بر سفر شما خواهد داشت. گزینه مناسب این است که شما چند دلار بیشتر پرداخت کنید ولی در مرکز شهر باشید. اگر مجبور باشید هر بار که به شهر می‌روید، فقط یک ساعت برای رفت و آمد به هاستل خود وقت بگذارید، در نهایت زمان زیادی از سفر خود را تلف خواهید کرد. این تجربه را من در نایروبی داشتم. در یک هاستل بسیار تمیز با مدیریتی عالی اقامت داشتم. امّا هاستل با مرکز شهر بیش از 45 دقیقه فاصله داشت. هم هزینه زیادی برای رفت و آمد پرداخت می‌کردم و هم زمان زیادی صرف رفت و آمد به شهر می‌شد. بهترین هاستل‌ها آنهایی هستند که به مراکز اصلی شهر نزدیک‌ترند. می‌توانید در هر ساعت شبانه روز از هاستل خود بیرون رفته و وارد یک ماجراجویی شوید. قبل از رزرو، آدرس را در گوگل‌مپ بررسی کنید و ببینید موقعیت هاستل در رابطه با چیزهایی که می‌خواهید ببینید و انجام دهید کجاست. شما به سفر نرفته‌اید که وقت خود را در رفت و آمد بگذرانید.

دلیلی ندارد یک هاستل همه مواردی که گفتم را داشته باشد، اما باید اکثر آنها را داشته باشد. امّا باید امکانات اوّلیه در خصوص امنیّت و راحتی را داشته باشد. اگر در هاستل با افراد جدیدی آشنا شوید، اگر در هاستل تجربه‌های جدیدی را به اشتراک بگذارید و دوستان دائمی پیدا کنید، حتی بدترین هاستل‌ها هم عالی خواهند بود. به دنبال هاستل‌هایی باشید که بیشتر ویژگی‌هایی که ذکر کردم را داشته باشند. آنها می‌دانند شما به عنوان یک مسافر چه می‌خواهید. این هاستل‌ها به شما کمک می‌کنند تا تجربه‌های خود را افزایش دهید. برای انتخاب یک هاستل خوب به نظرات کاربران، تصاویر، امکانات رفاهی و رتبه‌بندی ستاره‌ها در سایت‌هایی مانند Hostelworld نگاه کنید. هاستلی را انتخاب کنید که اکثر مسافرها موافق هستند که عالی است.

شما به سفر نرفته‌اید که وقت خود را در رفت و آمد بگذرانید.

38. با مردم محلی مهربان و دوستانه باشید
در مسیرهای پیاده‌روی همیشه با مردم محلی گشاده‌رو باشید و به آنها سلام کنید. خیلی راحت غریبه‌ها را به دوست تبدیل کنید. یادتان باشد که آنها دقیقا مثل شما هستند. آنها هم می‌خواهند یک زندگی شاد و کاملی داشته باشند. امیدها و آرزوهای مردم در تمام دنیا شبیه به هم هست. شما که نمی‌دانید، شاید یک سلام موجب شود یک دوست همیشگی و مادم‌العمر پیدا کنید. با این وجود مراقب خود باشید. برخی از افراد گاز می‌گیرند، بنابراین شک و تردید را حفظ کنید. شما نباید درگیر کلاهبرداری‌های مسافرتی شوید یا خود را در موقعیت‌های ناراحت کننده قرار دهید. احتیاط شرط عقل است و هیچگاه نباید آن را فراموش کنید. در اینجا لازم می‎دانم به بعضی از انواع کلاهبرداری‌ها اشاره کنم.

در مسیرهای پیاده‌روی همیشه با مردم محلی گشاده‌رو باشید و به آنها سلام کنید. خیلی راحت غریبه‌ها را به دوست تبدیل کنید.

39. هزینه اضافی برای تاکسی
یکی از رایج‌ترین کلاهبرداری‌های مسافرتی توسط رانندگان تاکسی انجام می‌شود. معمولا در این مدل یا تاکسی‌متر توسط راننده روشن نمی‌شود و یا خراب است و بالاتر و سریعتر از حد معمول کار می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق خوب است که شما حد و حدود هزینه یک سواری و یا مسیری که می‌خواهید از تاکسی استفاده کنید را بدانید. من همیشه از کارکنان هتل یا هاستل این اطلاعات را به دست می‌آورم. آنها مرجع و چارچوب خوبی هستند. اگر راننده بخواهد در مورد نرخ با من مذاکره کند، من نرخ صحیح را به او پیشنهاد می‌کنم و اگر قبول نکرده و امتناع کند، یک تاکسی یا وسیله دیگر را پیدا می‌کنم.
اگر در حین استفاده از تاکسی‌متر متوجه شدید که کنتور خیلی سریع بالا می‌رود و هزینه تاکسی شما از حد معمول خارج می‌شود، باید بلافاصله از تاکسی پیاده شوید. معمولا خیلی از شرکت‌ها به شما اجازه می‌دهند که راننده‌های تاکسی خاطی را گزارش کنید. همیشه مطمئن شوید که هنگام سوار شدن به تاکسی شماره شناسایی آنها را یادداشت کرده‌اید. البته پیشنهاد بهتر این است که همیشه از کارکنان هتل یا هاستل خود بخواهید که برای شما یک تاکسی بگیرند. آنها می‌دانند که کدام شرکت‌ها معتبر بوده و کدام شرکت‌ها هزینه مناسب‌تری دریافت می‌کنند. هرگز سوار تاکسی بدون مجوز نشوید. مهم نیست که نرخ تاکسی چقدر شگفت انگیز است.

  • هتل یا هاستل محل اقامت شما "بسته" است.
    این یکی دیگر از انواع کلاهبرداری‌هایی است که به راننده تاکسی مربوط است. در این کلاهبرداری، راننده به شما می‌گوید که هتل یا خوابگاه مد نظر شما بیش از حد رزرو شده یا حتی بسته است. قطعا این حرف کاملا غلطی است، چون اگر اینچنین بود آن را رزرو نمی‌کردید، درست است؟ در این مواقع فقط باید آنها را نادیده گرفته و اصرار کنید که به آنجا برود. اگر به تلاش خود ادامه داد، به اصرار ادامه دهید. آنها معمولا بعد از اصرار شما ساکت می‌شوند. تجربه‌های زیادی در این مورد وجود دارد که مسافران گرفتار این مدل کلاهبرداری شده‌اند. معرفی یک هتل یا هاستل جدید ممکن است هم برای شما هزینه بیشتری داشته باشد و هم برای راننده تاکسی منفعت بیشتر.


  • دور زدن بی‌مورد در خیابان‌های شهر به خاطر افزایش کرایه تاکسی
    در عصر گوشی‌های هوشمند، ما قدرت واقعی خود را به دست آورده‌ایم. ما دیگر درمانده نیستیم. به راحتی می‌توانیم از روی نقشه مسیر صحیح و واقعی را ببینیم. در گوگل مپ نگاه کنید و بهترین مسیر را انتخاب کنید. اگر به نظر رسید که راننده تاکسی مسیر طولانی‌تری را طی می‌کند، نقشه را به اون نشان داده و از او بخواهید که مسیر خود را اصلاح کند. من یک بار در بانکوک تاکسی را ترک کردم زیرا راننده سعی می‌کرد با طی کردن یک مسیر طولانی پول بیشتری از من دریافت کند. اگر به کشوری می‌روید که در آن به تلفن دسترسی ندارید، نقشه آفلاین را بر روی تلفن خود دانلود کنید. جی‌پی‌اس گوشی شما حتی اگر اتصال نداشته باشید، کار می‌کند. البته سرویس‌های سواری مانند اوبر، یاندکس، ماکسیم و... مسئولیت‌پذیری را بر عهده رانندگان می‌گذارند که احتمال فریب خوردن شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.


  • بازی‌های خیابانی
    افرادی را در خیابان دیده‌ام که در حال بازی ورق هستند و یا توپی را در یک فنجان پنهان کرده و کسی که حدس بزند کجاست پول زیادی را برنده می‌شود. درگیر این ماجراها نشوید. نتیجه آن فقط باخت است. پول بیشتری شرط‌بندی کرده بارها و بارها می‌بازید.

  • برای صرف چای بیا و به من کمک کن تا نامه‌ای بنویسم.
    وقتی در مسکو بودم، شخصی این کلاهبرداری مسافرتی را روی من امتحان کرد. داشتم از یک فروشگاه بیرون می‌آمدم که مردی شروع به صحبت کرد. وقتی فهمید من اهل ایران هستم، گفت که پسر عمویی دارد که در تهران زندگی و در یک شرکت بزرگ کار می‌کند. درخواست کرد که آیا می‌توانم به مغازه او رفته و برایش یک کارت پستال بنویسم. تا اینجا مشکل خاصی نیست. اما وقتی وارد مغازه شده و از شما با یک چای یا هر چیز دیگری پذیرایی می‌کنند، شما ناخودآگاه از نظر اجتماعی و روانشناسی متقابل تحت تاثیر قرار گرفته و با این فکر که او از شما پذیرایی کرده و با شما خوب بوده، چیزی می‌خرید و از مغازه خارج خواهید شد.
    مدل‌های مشابه دیگری نیز وجود دارد. مثلا در چین خیلی رایج است که یک زن زیبای محلی به شما مراجعه کرده و می‌خواهد که انگلیسی تمرین یا هر زبان دیگری را تمرین کند. بسیاری از مردان خوشحال می‌شوند با یک خانم محلی زیبا هم صحبت شوند. او از شما دعوت می‌کند تا یک مراسم چای را امتحان کنید. شما را به یک چایخانه دعوت کرده و پس از مدتی، صاحب چایخانه صورت حساب را برای شما می‌آورند. از آنجایی که بیشتر مسافران دنبال هیچ دردسری نیستند، هزینه را پرداخت می‌کنند. این مسئله در کشورهایی مثل ترکیه، تایلند، روسیه و بعضی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکل‌های دیگری بسیار تکرار شده است. برای جلوگیری از این اتفاق، این افراد را برای رسیدن به مکان دوم دنبال نکنید. 

  • دستبند رایگان/ رزماری/ کلاه یا هر چیزی که آنها می‌توانند روی شما بگذارند.
    در این کلاهبرداری که در اروپا رایج است، یک فرد خیلی سریع و دوستانه برای یک گفتگو به شما نزدیک می‌شود، سپس یک دستبند دور مچ دست یا کلاه روی سرتان قرار می‌دهد یا کمی شاخه رزماری به شما می‌دهند. هنگامی که شما از دریافت آن امتناع کنید، شروع به ایجاد صحنه سازی و اصرار فراوان می‌کنند، به این امید که مقداری پول به آن‌ها بدهید و آنها دست از سر شما بردارند. به کسی اجازه ندهید چیزی روی بدن شما بگذارد و از پذیرش رایگان هر چیزی امتناع کنید. اگر چیزی را به شما بستند یا روی سر شما گذاشتند، به سادگی بردارید و به آنها برگردانید و در مورد آن قاطع باشید. سپس دور شوید و به برنامه خود را ادامه دهید. آنها دیگر شما را تعقیب نکرده و از شما دور خواهند شد.
  • راهب بودایی جعلی
    یکی دیگر از نمونه‌های این مدل کلاهبرداری‌ها طرح، راهب بودایی جعلی است. این یکی را در همه جا خصوصا جنوب شرق آسیا پیدا خواهید کرد. راهب یک دستبند بودایی را بر روی مچ دست شما می‌بندد و سپس از شما درخواست می‌کند مبلغی را اهدا کنید. همیشه یادتان باشد راهبان بودایی واقعی با دستبندهای ارزان قیمت در خیابان‌ها پرسه نمی‌زنند، بنابراین همیشه راهبانی را که به نظر می‌رسد خرده فروشی می‌کنند نادیده بگیرید.
    یک نمونه جالب از این کلاهبرداری را شخصا تجربه کرده‌ام. صبح زود قبل از طول خورشید برای دیدن یکی از جالب‌ترین مراسم آیینی بوداییان از در کشور لائوس و شهر زیبای لوانگ پرابانگ از هتل خارج شدم. صفی طولانی از راهبان با لباس‌های نارنجی و ظرف‌هایی که برای جمع آوری نذرهای مردم در دست دارند، خیابان‌های شهر را طی می‌کنند. مردم محلی نیز که از ساعتی قبل در کنار خیابان حاضر هستند، نذروات خود را در داخل ظرف‌های راهبان بودایی قرار می‌دهند. پیرزن سالخورده‌ای به من مراجعه کرد و تعدادی شکلات به من داد تا داخل ظرف‌های راهب‌ها قرار دهم. بعد از این که مراسم تمام شد، پول شکلات‌ها را درخواست کرد. آنهم چند برابر قیمت. 

  • کثیف کردن لباس یا کفش‌های شما
    در بعضی از مکان‌های شلوغ ممکن است به صورت مثلا اتفاقی کسی چیزی روی لباس‌های شما بریزد. در حالی‌ که بسیار متاسف هستند، پیشنهاد می‌کنند که لکه‌های ایجاد شده را پاک کنند و دائما عذرخواهی می‌کنند. در حالی که شما بسیار آشفته هستید، ممکن است جیب‌های شما را خالی کنند. زمانی شما متوجه این موضوع خواهید شد که آن‌ها مدت‌هاست آنجا را ترک کرده‌اند. مراقب نزدیک شدن افراد به خودتان باشید. اگر درگیر این موضوع شدید، مردم را از خود دور کرده و خودتان لباس‌هایتان را تمیز کنید.
    مدلی از این کلاهبرداری در هند رایج است. شخصی مقداری از مدفوع حیوانات را روی کفش شما می‌پاشد. افرادی هم هستند که بلافاصله شروع به تمیز کردن آن کرده و به شما کمک می‌کنند. اما این کمک رایگان نیست و در نهایت هزینه گزافی برای آن طلب می‌کنند. در هر صورت، اگر روی کفش‌تان مدفوع شد، مراقب باشید.

  • کلاهبرداری با موتور یا دوچرخه اجاره‌ای
    این مدل کلاهبرداری در جنوب شرقی آسیا و سایر مناطق در حال توسعه بسیار اتفاق می‌افتد. شما برای دیدن شهر یک موتور سیکلت اجاره کرایه می‌کنید. وقتی آن را بر می‌گردانید، مالک درخواست پرداخت وجه اضافی بابت تعمیر آن می‌کند. زیرا آسیب‌هایی در موتور وجود دارد که از آن اطلاعی نداشتند. از آنجایی که احتمالا شما پاسپورت خود را به عنوان وثیقه به مالک موتور داده‌اید، مجبور به پرداخت مبلغ خسارت خواهید شد. برای جلوگیری از این امر، ابتدا از دوچرخه یا موتورسیکلت در مقابل مالک عکس بگیرید. این عکس‌ها می‌تواند، در بسیاری موارد آسیب قبلی وسیله نقلیه را اثبات کند. در بعضی موارد نادر اتفاق افتاده که مالک شخصی را فرستاده تا دوچرخه یا موتور سیکلت را به سرقت ببرند. آنوقت هزینه آن را از شما بگیریند. خیلی مراقب این نوع کلاهبرداری باشید.

  • عشوه‌گر محلی
    بسیار اتفاق افتاده که مسافران برای استراحت یا صرف غذا به یک بار یا رستوران می‌روند. در آنجا یک خانم زیبا برای صحبت کردن نزد شما می‌آید. از اینکه شانس به شما رو کرده بسیار خوشحال هستید و چند نوشیدنی و مکالمه شگفت انگیز خواهید داشت. پیشنهاد رفتن به یک کلوب شبانه و یا یک بار دیگر، چیزی است که شما را به شدت درگیر یک کلاهبرداری بزرگ خواهد کرد. پس از یک شب زیبا و رویایی و صرف نوشیدنی‌ها و غذاهای زیاد، خانم زیبا به ناپدید شده و شما مجبور هستید، یک صورتحساب سنگین را بپردازید. اتفاق بدتر این است که ممکن است شما را با مواد مخدر یا نوشیدنی‌های خواب آلود درگیر کرده و هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، متوجه شوید همه چیز شما را ربوده‌اند. راه حل ساده این است که مراقب افراد محلی جذاب باشید. وقتی برای شما نوشیدنی می‌آورند و یا بیش از اندازه خود را به شما نزدیک می‌کنند از آن‌ها فاصله بگیرید. 

  • محلی که قصد بازدید آن را دارید بسته است.
    بعضی مواقع افراد محلی خیلی دوستانه نزدیک شده و به شما اطلاع می‌دهند، محلی که قصد بازدید آن را دارید به هر دلیلی مثل مراسم مذهبی، تعطیلات و غیره بسته است. سپس آن‌ها شما را به یک جاذبه دیگر یا یک فروشگاه متفاوت راهنمایی می‌کنند. جایی که شما را تحت فشار قرار می‌دهند تا چیزی بخرید یا هزینه زیادی برای ورود آن بپردازید. برای جلوگیری از این امر، باجه اصلی بلیط را خودتان پیدا کنید و در این خصوص سوال کنید. یادتان باشد که جاذبه‌های گردشگری برای ناهار بسته نمی‌شوند. بهتر آن است که قبل از رفتن به محل، از طریق اینترنت زمان‌های باز و بسته شدن آن را بررسی کنید. امروزه تقریبا تمامی اماکن به صورت آنلاین در دسترس هستند.

  • امضای دادخواست جعلی
    به عنوان یک اصل همیشه یادتان باشد که در یک سفر خارجی شما اجازه ندارید، چیزی را امضاء کنید. حتی در زمانی که بابت موضوع خاصی در اداره پلیس هستید از امضاء کردن هرگونه برگه‌ای اکیدا خودداری کنید. حتما بخواهید که به سفارت کشورتان اطلاع بدهند و آنوقت در حضور آن‌ها نسبت به امضاء کردن هر چیزی اقدام کنید. اما این اتفاق افتاده است که در یک مکان توریستی محبوب هستید و یک زن یا بچه(اغلب تظاهر به ناشنوا بودن دارند.) سعی کرده شما را وادار به امضای طوماری کنند. شما نمی‌دانید آن‌ها چه می‌گویند و یا چه چیزی را امضاء می‌کنید. به امید اینکه آن‌ها شما را رها کرده و بروند آن را امضاء می‌کنید اما بعد از آن درخواست کمک نقدی می‌کنند. در بهترین حالت، هر کسی که گرفتار این کلاهبرداری شود مقداری پول از دست می‌دهد. در بدترین حالت هم آنها هنگام دعوا و سروصدا اقدام به جیب‌بری می‌کنند. برای جلوگیری از این کلاهبرداری، کافی است افرادی را که برای امضای یک دادخواست یا عریضه به شما مراجعه می‌کنند، نادیده بگیرید، به خصوص زمانی که آنها گروهی هستند و سعی می‌کنند شما را احاطه کنند. فقط کافیست به آن‌ها توجه نکرده و به راه رفتن ادامه بدهید.

  • معامله مواد مخدر و یا مواد ممنوعه
    این کلاهبرداری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه رایج است به ویژه کشورهای جنوب شرق آسیا. شما در حال قدم زدن در یک منطقه توریستی محبوب هستید. شخصی به شما نزدیک شده و پیشنهاد عرضه مواد مخدر و یا مواد ممنوعه می‌کند. اغلب پلیسی از قبل در محل حضور دارد. وقتی شما تهدید به دستگیری شوید، احتمالا برای رهایی حاضر به پرداخت جریمه نقدی در همان محل خواهید شد. برای جلوگیری از گرفتار شدن در این نوع کلاهبرداری، هیچوقت داروها و مواد غیرقانونی را در کشورهای دیگر خریداری نکنید.

  • پول‌های اشتباه
    این اتفاق در کشورهایی که اسکناس‌های متنوع و شبیه یکدیگر زیاد دارند، بارها اتفاق افتاده است. پول‌هایی که می‌دهید و پول‌هایی که می‌گیرید را به دقت شمرده و بررسی کنید. 

  • کارت‌های اعتباری
    اگر کارت اعتباری دارید و از دستگاه خودپرداز می‌خواهید استفاده کنید، مراقب استفاده از اسکیمر کارت و سرقت اطلاعات کارت اعتباری خود باشید. اغلب افرادی در صف هستند که وانمود می‌کنند مشتری بوده و قصد کمک دارند. همیشه از دستگاه‌های خودپرداز داخل شعبه بانک استفاده کرده و در نهایت زمانی که در حال استفاده از دستگاه خودپرداز هستید، اجازه ندهید کسی به شما نزدیک شود. مراقب رمز خود باشید. 

  • کودکان متکدی
    این کلاهبرداری تقریباً در همه جا یافت می‌شود. معمولاً یک کودک خردسال به اتفاق مادرش به شما نزدیک شده و درخواست پول می‌کنند. متاسفانه بسیاری از این کودکان به گروه‌های تبهکارانه تبدیل شده‌ و از طرف آن‌ها پول جمع‌آوری می‌کنند. بعضی مواقع همدستان آن‌ها در همان نزدیکی منتظر هستند تا ببینند کیف پول خود را کجا نگهداری می‌کنید تا بعدا نسبت به سرقت آن اقدام کنند. به عنوان یک اصل به متکدیان خیابانی کمک کنید. می‌توانید کمک‌های خود را به یک موسسه خیریه انجام دهید.

  • شبکه‌های ناامن اینترنت و وای فای
    از آنجا که در سفر نیاز به اینترنت و وای فای رایگان زیاد احساس می‌شود، افرادی با ایجاد یک وای فای رایگان اقدام به سرقت اطلاعات شما می‌کنند. هرگز به هیچ شبکه ناامنی نپیوندید. اگر به هر دلیلی به یک شبکه ناامن پیوستید، اجازه دسترسی به داده‌های حساس خود را ندهید. اگر مطمئن نیستید به چه شبکه‌ای وصل شده‌اید، از کارکنان محلی اطراف خود بپرسید. کار از محکم کاری عیب نمی‌کند.

  • تبدیل ارز
    در شهرهایی که صرافی‌های زیادی در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری مهم وجود دارد، افرادی هستنند که اقدام به مبادله ارز و تبدیل آن به پول رایج محلی می‌کنند. سعی کنید برای تبدیل ارز به صرافی‌های معتبر و یا بانک‌ها مراجعه کنید. ممکن است بعضی از پول‌های رایج محلی که دریافت می‌کنید، تقلبی باشد. بنابراین به مراکز ارز معتبر پایبند باشید.

40. غذاهای جدید را امتحان کنید.
یکی از لذت‌های سفر، تست کردن غذاهای جدید است. توصیه من این است که اگر غذای جدیدی دیدید، کافیست که فقط آن را در دهان خود بگذارید. ببینید آیا آن غذا را دوست دارید یا خیر. اگر زیاد مواظب خودتان باشید، بسیاری از غذاهای محلی خوشمزه را از دست خواهید داد. این غذای محلی را در سریلانکا سفارش دادم. واقعا بی‌نظیر و خوشمزه بود. 


41. از وبسایت‌های مهمان نوازی برای ملاقات با مردم محلی استفاده کنید.
این وبسایت‌ها به شما کمک می‌کنند با برقراری ارتباط با افراد محلی در مکان‌هایی که بازدید می‌کنید، دیدگاه خوبی را در مورد مقصد خود به دست آورید. وبسایت‌های مهمان‌نوازی روش سفر مردم را تغییر داده است و به شما امکان می‌دهد با مردم محلی ملاقات کنید، از چارچوب یک سفر توریستی خارج شوید و در هزینه‌های بزرگ صرفه‌جویی کنید.! این یک برد به معنای واقعی است.
این‌ها برخی از وب سایت‌های اقتصادی اشتراک‌گذاری و مهمان نوازی مورد علاقه من هستند:

  • Couchsurfing
    کوچ سرفینگ (Couchsurfing) این وبسایت به شما امکان می‌دهد تا به صورت رایگان روی کاناپه‌ها یا در اتاق‌های اضافی افراد بمانید. این یک راه عالی برای صرفه جویی در هزینه‌ها در سفر است. در هنگام ملاقات با مردم محلی می‌توانید اطلاعات بسیاری در مورد یک شهر، مردم، اجتماع، آداب و رسوم، جشن‌ها، مراسمات و... کسب کنید. بسیار بیشتر از آنچه در هاستل یا هتل به شما می‌گویند. این واقعا بی‌نظیر است.

  • Airbnb
    ایر بی ان بی (Air b n b) یکی دیگر از جایگزین‌های مناسب برای اقامت است. این سایت با صاحب خانه‌هایی که خانه یا آپارتمان خود را به شما اجاره می‌دهند ارتباط برقرار می‌کند.

  • BlaBlaCar
    بلابلاکار(Bla Bla Car) یک وبسایت اشتراک‌گذاری ماشین است. بلابلاکار بازاری آنلاین برای همسفری است. وبسایت و برنامه‌های تلفن همراه آن، رانندگان و مسافرانی که مایل به تردد میان شهرهای مختلف و اشتراک هزینه آن هستند را به یکدیگر متصل می‌کند. شما به سادگی برای مسیر خود درخواست یک صندلی می‌دهید، راننده آن را تایید می‌کند و شما می‌روید. به همین سادگی.

این وبسایت بیش از ۷۰ میلیون کاربر در ۲۲ کشور دارد که تقریباً همه اروپایی هستند. کشورهایی مانند: بلژیک، کرواسی، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، صربستان، روسیه، اسلواکی، اسپانیا، اوکراین، انگلستان و کشورهای دیگری مثل برزیل، هند و حتی ترکیه. قسمت جالب ماجرا نام‌گذاری این سرویس بر اساس رتبه‌بندی ترجیح رانندگان برای میزان گفتگو در ماشین است: «بلا» برای کم‌حرف، «بلابلا» برای کسی که دوست دارد صحبت کند، و «بلابلابلا» برای آدم‌های پرحرف. 


42. از تاکسی اجتناب کنید.
تاکسی‌ها همیشه بودجه سفر را افزایش داده و هزینه‌های شما را افزایش می‌دهند. هرگز، هرگز از تاکسی استفاده نکنید، مگر اینکه کاملاً بتوانید ظرفیت یک تاکسی را تکمیل کنید. در این صورت هزینه‌های تاکسی بین همه همسفران تقسیم شده و استفاده از آن مقرون به صرفه خواهد بود.

43. از تورهای پیاده‌روی رایگان استفاده کنید.
این تورها علاوه بر رایگان بودن، جهت‌گیری و پس زمینه خوبی از شهری که در حال بازدید هستید به شما می‌دهد. من عاشق تورهای پیاده‌روی در سفر هستم. در حین پیاده‌روی می‌توان، سوالات بی‌شماری از راهنما پرسید و چیزهای زیادی در مورد جایی که هستیم یاد گرفت.


44. از چمدان و لباس های خود عکس بگیرید.
قبل از حرکت به سمت فرودگاه برای آغاز سفر، از چمدان، کوله‌پشتی و محتویات داخل آن عکس بگیرید. اگر به هر دلیلی چمدان یا کوله‌پشتی شما مفقود شود و یا در فرودگاه آسیب ببیند، می‌توان برای شناسایی آسان‌تر آن و تسریع در روند بازپرداخت بیمه مسافرتی و یا اخذ خسارت از شرکت هواپیمایی از آن استفاده کرد.


45. پول نقد اضطراری همراه داشته باشید.
اگر احیانا در سفرهای خود از کارت‌های اعتباری بین‌المللی همچون مسترکارت یا ویزاکارت و... استفاده می‌کنید، همیشه مقداری در حدود 100 یا 200 دلار پول نقد برای شرایط اضطراری همراه خود پس‌انداز داشته باشید. اتفاق هیچوقت خبر نمی‌کند. بعضی مواقع دستگاه‌های خودپرداز در دسترس نیستند. 


46. برای پاهای خود هزینه کرده و کفش خوب بخرید.
هنگام سفر زیاد پیاده‌ روی می‌کنید. مواظب پاهایتان باشید و نگذارید آن‌ها کوبیده شوند. هنگامی که بعد از کیلومترها پیاده‌روی به هاستل و یا هتل خود برمی‌گردید، در حالی‌ که کوچکترین خستگی در پاهای خود احساس نمی‌کنید، به خودتان آفرین خواهید گفت و از هزینه‌ای که برای خرید کفش‌هایتان کرده‌اید شادمان خواهید بود. آنها هستند که شما را به مکان‌های شگفت انگیزی خواهند برد.


47. واکسن بزنید
بسیاری از کشورها از شما می‌خواهند، قبل از سفر واکسینه شوید. صرف نظر از این موضوع که ممکن است برای اخذ ویزای بعضی از کشور مجبور به واکسینه کردن خود شوید، درگیر شدن با بیماری در یک کشور خارجی اصلا سرگرم کننده نیست. پس بدون توجه به نظرتان در این خصوص، خود را واکسینه کنید.


48. غذای خود را برای کاهش هزینه‌های سفر کم نکنید.
بعضی از مسافران را دیده‌ام که برای کاهش هزینه‌های سفر خود از صبحانه و نهار خود کم کرده، اما در روز مبلغ زیادی هزینه تاکسی و حمل و نقل و... می‌کنند. پروتئین و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهید. از شرکت در یک میهمانی شام با دوستان خود نترسید. محصولات تازه بیشتری در روز مصرف کنید. بودجه غذایی خود را کمی افزایش دهید تا بتوانید، کیفیت سفر خود را به شکل چشمگیری افزایش دهید. خوردن یک غذای بی‌کیفیت ممکن است، حسابی شما را زمین‌گیر کند. سفر با یک رژیم غذایی گیاهی آسان نیست. سعی کنید سالم و پر انرژی باقی بمانید.


49. چانه زدن را یاد بگیرید.
من خودم جدا اهل چانه زنی نیستم و یاد تمایلی ندارم که برای خرید یک کالا شروع به چانه زنی کنم. اما باید اعتراف کنم که چانه زنی هنر مذاکره است. هنری که در تمام شئون زندگی به شما کمک می‎کند، نه فقط در بازار و هنگام خرید. بیایید چانه زنی را یاد بگیریم.


50. برای سفر رایگان از امتیازات و مایل شرکت‌ها استفاده کنید.
هنر هک کردن سفر را بیاموزید. بعضی از کارت‌های اعتباری بین‌المللی برای خرید‌های روزانه شما امتیار پرداخت می‌کنند. البته ما از داشتن این مدل کارت‌های اعتبار محروم هستیم. بعضی از شرکت‌ها برای خرید بلیط قطار و یا هواپیما امتیاز پرداخت می‌کنند. می‌توان با جمع‌آوری این امتیازات، بعضی از هزینه‌های سفر را کاهش داد.


51. یک ژاکت بردارید.
همان اندازه که داشتن یک جوراب اضافه شما را خوشحال می‌کند، داشتن یک ژاکت می‎تواند شما را شاد سازد. شب‌ها سرد می‌شود. یک لباس گرم به فراخور جایی که سفر می‌کنید، همراه داشته باشید.

52. غذاهای خیابانی بخورید.
اگر از غذاهای خیابانی صرف نظر کنید، فرهنگ را از دست خواهید داد. نترسید. اگر نگران این هستید که غذای خیابانی باعث آلودگی و یا مریضی شود، به دنبال مکان‌هایی باشید که بچه‌ها در آن غذا می‌خورند. اگر برای آنها بی‌خطر است، برای شما هم بی‌خطر است. گرایش به غذاهای خیابانی در کشورهای مختلف به یک اندازه نیست. به عنوان مثال در کشور بنگلادش جمعیت بسیار کمی از زنان به عنوان فروشنده در خیابان دیده می‌شود در حالی که در تایلند، اغلب فروشندگان مواد غذایی زنان هستند. با اینکه در بعضی از فرهنگ‌ها، قدم زدن در خیابان در حال خوردن غذا یک کار غیر مودبانه است، اما اگر جایی غذاهای خیابانی عرضه می‌شود، تست کنید. 


53. بیمه مسافرتی بگیرید
بیمه مسافرتی مهم‌ترین چیزی است که برای یک سفر هزینه می‌کنید ولی هرگز مایل نیستید از آن استفاده کنید. من نمی‌توان پرداخت بیمه بعد از یک خسارت جدی در یک سفر خارجی را تایید کنم، چون تا به حال هیچ‌گاه درگیر آن نشده‌ام و امیدوارم که هیچوقت، هیچ‌کس نیازی به استفاده از آن را پیدا نکند. با این وجود یادتان باشد که حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند. در حال حاضر اکثر شرکت‌های بیمه امکان خرید آنلاین بیمه مسافرتی را فراهم کرده‌اند. قبل از سفر بیمه را دریافت کنید. بدون داشتن یک بیمه مسافرتی خوب، سفر را شروع نکنید.

بدون داشتن یک بیمه مسافرتی خوب، سفر را شروع نکنید.

54. در طول سفر صبور و محترم باشید.
همه چیز در نهایت درست خواهد شد. نیازی به عجله نیست. به موقع به جایی که می‌خواهید برسید، خواهید رسید. سفر مربوط به سفر است نه مقصد. با مردم محلی که مایل هستند به شما کمک کنند، در نهایت احترام رفتار کنید. اگر چیزی مطابق میل شما نیست، خونسردی خود را حفظ کنید.

با مردم محلی که مایل هستند به شما کمک کنند، در نهایت احترام رفتار کنید.

55. برای طول سفر خود بیش از حد برنامه‌ریزی نکنید.
اجازه بدهید روزهای شما به طور طبیعی پیش برود. دو یا سه چیز اصلی و مهم را برنامه‌ریزی کنید و بگذارید اتفاقات و تجربه‌های روزانه خود به خود روز شما را پرکند. در طول روز از دیدن فرصت‌های جذاب زیادی که برای سفرتان به وجود می‌آید، شگفت زده خواهید شد. استرس را از خود دور کنید. اگر قسمتی از برنامه سفر مطابق خواسته شما انجام نشد، نگران نباشید. راه‌های حل مشکل و رسیدن به نقطه امن خود را در آرامش بررسی کنید.


دو یا سه چیز اصلی و مهم را برنامه‌ریزی کنید و بگذارید اتفاقات و تجربه‌های روزانه خود به خود روز شما را پرکند.

56. صرفه‌جو باشید؛ اما خسیس نباشید.
هنگام سفر به دنبال استفاده از تخفیف‌ها و آفرهای مختلفی باشید که ممکن است وجود داشته باشد. با کمی پرس و جو می‌توانید به موارد بی‌شماری برخورد کنید که از هدر رفتن پول‌تان جلوگیری می‌کند. ولی تجربیات عالی را به خاطر چند دلار صرفه‌جویی از دست ندهید. ده‌ها کیلومتری پیاده‌روی نکنید تا چند دلار پس‌انداز کنید. وقت طلاست. هر دو را عاقلانه خرج کنید. 

57. گوش‌گیر همراه خود داشته باشید.
اگر از هاستل‌ها زیاد استفاده می‌کنید، این وسیله کاربردی را همیشه همراه داشته باشید. در یک اتاق که چند نفر دیگر حضور دارند، شما نیاز دارید که شب‌ها خواب خوبی داشته باشید. خروپفان همه جا هستند و شما به خواب خوب نیاز دارید.


58. همیشه یک شارژر USB و یک پاوربانک داشته باشید.
حال خوب یک سفر با تمام شدن شارژ باطری موبایل و یا شارژ باطری دوربین و.... از بین می‌رود. باطری‌ها تمام می‌شوند. این موضوع نباید روز خوب شما را خراب کند.

59. از مردم و با آنها زیاد عکس بگیرید.
من حاضرم هزینه زیادی برای خرید یک دوربین عکاسی خوب داشته باشم، اما بابت خرید یک دوربین فیلم‌برداری نه. البته این یک تجربه شخصی است. شاید شما نظر متفاوتی داشته باشید. من فیلم‌های بسیار زیادی از سفرهای خود دارم با این حال همیشه ترجیح می‌دهم که عکس‌های سفرهای خود را تماشا کنم. حس و حال خوبی که در عکس‌های گروهی و یا عکس‌هایی که از مردم و با آنها وجود دارد، در عکس‌های شخصی و یا طبیعت و مناظر وجود ندارد. سال‌ها بعد این عکس‌ها واقعا شما را سرشار از لبخند، خاطره و شادی خواهند کرد. تا می‌توانید در سفرهای خود با مردم محلی عکس بگیرید. آنها از این که در قاب دوربین شما قرار می‌گیرند، خوشحال خواهند شد.

50. بلیط‌های خود را آنلاین رزرو کنید.
این موضوع فقط شامل بلیط پرواز نمی‌شود. اگر قصد دارید در سفر خود فعالیت یا گردشی انجام دهید، آن‌ها را به صورت آنلاین رزرو کنید. شرکت‌ها معمولاً در مقایسه با خرید حضوری، قیمتی مناسب‌تر و با تخفیف ارائه می‌دهند. البته این برای ما که دسترسی به کارت‌های اعتباری نداریم شاید کمی سخت باشد. بسیاری از کارت‌های اعتباری بابت خرید‌های آنلاین امتیاز سفر محاسبه می‌کنند. این امتیازات قسمت‌هایی از هزینه‌های سفر را پوشش می‌دهند.

61. در خبرنامه‌های خطوط هوایی ثبت نام کنید.
معمولا خطوط هوایی سراسر جهان دارای خبرنامه‌های خبری آنلاین هستند. تخفیفات مسیرهای پروازی ابتدا در این خبرنامه‌ها اعلام می‌شود و شما سریعتر از دیگران می‌توانید به این اطلاعات دسترسی داشته باشید. این خبرنامه‌ها را بلافاصله در صندوق‌ ورودی ایمیل خود دریافت می‌کنید. این یعنی صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما.

62. بلیط‌های خود را برای دیدن جاذبه‌های گردشگری از قبل به صورت آنلاین رزرو کنید.
احتمالا شما هم تجربه صف‌های چند ساعته موزه هرمیتاژ در سنت ‌پیترزبورگ، دخمه‌های پاریس، موزه لوور، اتاق‌های جنگ چرچیل در لندن، کلیساها، معابد، قلعه‌های تاریخی و... را داشته‌اید. بسیاری از جاذبه‌های گردشگری اصلی به شما این امکان را می‌دهند که بلیط خود را از قبل رزرو کرده و یا خریداری نمایید. این به شما کمک می‌کند تا از اتلاف وقت در صف‌های چند ساعته خودداری کنید و بدون معطلی وارد شوید و در طول روز مکان‌های بیشتری را بازدید نمایید.

63. از TripAdvisor اجتناب کنید.
تریپ ادوایزر وقتی به ساعات کاری یا آدرس نیاز دارید خوب است، اما وقتی نوبت به نظرات میرسد کاملا آن‌ها را نادیده بگیرید. مردم همیشه وقتی اتفاق بدی می‌افتد، نظر منفی می‌گذارند، اما وقتی اتفاق خوبی می‌افتد، به ندرت نظر مثبتی از خود می‌گذارند. علاوه بر این، ایجاد نظرات جعلی و ایجاد یک مکان بهتر از آنچه هست، بسیار آسان است. بسیاری ازهتل‌ها و رستوران‌ها شرکت‌هایی را استخدام می‌کنند تا به طور مصنوعی نظرات خود را در این پلتفرم افزایش دهند. علاوه بر این، تریپ ادوایزر به حذف نظرات بیش از حد منفی و همچنین بررسی‌های مربوط به تجاوز جنسی معروف است. از TripAdvisor با احتیاط استفاده کنید. یا بهتر است اصلا از آن استفاده نکنید.


64. در نهایت از ضد آفتاب استفاده کنید.
 اگر می‌توانستم فقط یک نکته برای آینده به شما ارائه کنم قطعا این نکته خواهد بود. کرم ضد آفتاب. فواید طولانی کرم ضد آفتاب توسط دانشمندان ثابت شده است، در حالی که باقی توصیه‌های من هیچ مبنایی غیر از تجربه‌های پرپیچ و خم من در طول سفرهای مختلف ندارند.