7 راه برای حفظ انگیزه سفر
نویسنده: جواد عابد خراسانی
استفاده از مطالب زیر برای مقاصد تجاری ممنوع می‌باشد.
نشر و انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

شاید شما هم انگیزه برای رفتن به سفر دارید. افراد با انگیزه می‌توانند به هر چیزی که در ذهن خود دارند شکل بدهند. افراد با انگیزه می‌توانند تنظیمات ذهن خود را به درستی انجام دهند. اما چگونه می‌توان انگیزه داشت خصوصا زمانی که شما درگیر و کار و زندگی هستید. زمانی که در حال برنامه‌ریزی برای سفر خود هستید ممکن است دوستان و یا حتی افراد خانواده شما را منصرف کنند. آنها معمولا معتقدند که شدنی نیست. انگیزه یک سرچشمه نامحدود نیست. انگیزه مانند یک باتری می‌ماند که باید شارژ شود. خیلی اوقات مصائب و مشکلات زندگی مانع برنامه‌های ما می‌شود. یک مانع جدی. مانعی که ممکن است برای مدت زمان زیادی ما را از مسیر خود خارج کند. اگر ما به شارژ این باطری توجه نکنیم، باطری تخلیه می‌شود و اهداف سفرهای ما برای همیشه به کناری می‌رود. بعد از سال‌ها به گذشته نگاه می‌کنید و فقط افسوس و آهی از رویاهای شما دیده می‌شود که حتی نزدیک شما هم نیستند.
به عنوان مثال من سال‌های سال تصمیم داشتم به منطقه ممنوعه تبت سفر کنم. در مورد آن مطالب بسیاری خوانده و مطالعه کرده بودم. اما همیشه نزدیک نوروز و هنگام شروع سال جدید متوجه می‌شدم که سال دیگری گذشت و باز هم این سفر به تاخیر افتاد. تا این که یکبار به خودم گفتم دیگر کافیست و برای همیشه پرونده این سفر را بستم. از سایت هواپیمایی قطر بلیط پرواز به شهر چنگدو در چین را رزرو کردم. اینجا دقیقا نقطه‌ای بود که رویای سفر من به واقعیت تبدیل شد.
البته شکل دیگری از تمام شدن شارژ باطری هم وجود دارد. اینکه شما در حال انجام سفر باشید. در جاده هستید و به خاطر خستگی دوست دارید سفر خود را تمام کنید. برای شما که مسافرت‎های طولانی مدت می‌روید، این مورد پیش می‌آید. بریده می‌شوید. کاملا تمام می‌شوید. انگیزه خود را برای ادامه از دست می‌دهید.
وقتی در یک سفر طولانی هستید و باطری انگیزه شما تمام می‌شود، باید آن را شارژ کنید. راه حل من اینست. در یک جا بمانید. فیلم تماشا کنید. کتاب بخوانید. فقط استراحت کرده و آرامش خود را بازیابی کنید. کافیست یکی دو روز به خودتان فرصت بدهید. یک روز از خواب بیدار می‌شوید در حالی که به خودتان می‌گویید: من آماده‌ام که دوباره سفر را شروع کنم و بزنم به جاده. این یک اتفاق کاملا طبیعی است و شما باید بدانید که همه آن را تجربه کرده و یا خواهند کرد. شما هنگامی که در حال برنامه‌ریزی برای سفر خود هستید، هیچگاه به حوادثی که ممکن است در فرودگاه برای شما اتفاق بیفتد، فکر نمی‌کنید. به تاخیرهای آزار دهنده، به مسافت‌های طولانی در اتوبوس با صدای موسیقی که بیست و چهار ساعته با صدای بلند بالای سر شما پخش می‌شود. به خروپف‌های هم اتاقی شما در هاستل‌ها، به کلاهبرداری‌های عجیب و همه چیزهای دیگری که ممکن است انرژی و شادی شما را بگیرند. اما در نهایت، شما باید یک جایی متوقف شوید و باتری‌های خود را شارژ کنید. در یک مکان بمانید، و سریال‌های نت‌فلیکس را تماشا کرده و استراحت کنید.
حالا که شما در حال برنامه‌ریزی برای یک سفر هستید و یا سفر را شروع کرده و در جاده‎ها هستید، مهم است که انگیزه خود را حفظ کنید. من هفت نکته در مورد چگونگی حفظ انگیزه برای سفر با شما به اشتراک می‌گذارم. اگر شما این مطالب را مطالعه کرده و نکته جدیدی به ذهن شما رسید، خوشحال می‌شوم، آن را با من و دیگران به اشتراک بگذارید.

1. خود را پاسخگو نگه دارید.
به نظر من بهترین کاری که هر کس می‌تواند برای کمک به متمرکز ماندن خود در یک مسیر انجام دهد، پاسخگو بودن است. پاسخگویی به خود و دیگران. وقتی به اطرافیان خود، به دوستان خود و به خانواده خود پاسخگو باشید، آنها به شما کمک می‌کنند که روی اهداف خود متمرکز شوید. فشار اجتماعی برای ماندن در مسیری که انتخاب کرده‌اید، انگیزه بیشتری به شما می‌دهد که مسیر خود را پیگیری کنید و آن را به سرانجام برسانید.
وقتی پاسخگو هستید به واقع شما کسی یا کسانی را دارید که شما را بررسی می‌کنند. پیگیری اهداف شما هستند. در برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کنند. این کمک ممکن است هم مادی باشد هم معنوی. پاسخگویی شما باعث تضمین رسیدن به اهدافتان خواهد شد چون شما را مجبور به پیگیری می‌کند. دو وبسایت بسیار حرفه‌ای به شما معرفی‌ می‌کنم که ممکن است به شما کمک کند خودتان را پاسخگو نگه دارید. پاسخگو به خود و دوستان و اطرافیان و خانواده.
Coach.me مربیگری شخصی برای کمک به شما در مسیر ماندن و ایجاد عادات بهتر.
GoalsOnTrack.com برنامه تعیین هدف و بهره‌وری شخصی که شما را از طریق فرایند تنظیم (و رسیدن به اهداف) هدایت می‌کند.


2. زمانی را برای انجام کارهایتان اختصاص بدهید و به آن پایبند باشید.
مطمئنا برای همه این مسئله پیش آمده است. من تصمیم دارم این تابستان به کردستان بروم و از دیدن زیبایی‌های بی‌نظیر این منطقه از کشورمان لذت ببرم. وقتی تابستان تمام می‌شود، شما یادتان می‌آید که قرار بود به کردستان بروید. یا اینکه تصمیم دارید، امروز برای سفر پیش‌روی خود برنامه‌ریزی کنید. وقتی به خودتان می‌آیید که می‌بینید، امروز شما به شستن لباس‌ و پتو و تمیزکاری منزل گذشته است. من یک راه حل برای آن دارم. یک روز و یک زمان مشخص را انتخاب کنید که معمولا مشغول کارهای دیگری نیستید. آن زمان را به برنامه‌ریزی و فکر کردن در خصوص سفر خود اختصاص دهید. آن زمان را به یک بخش ثابت از برنامه خود تبدیل کنید تا تبدیل به یک عادت شود. وقتی تبدیل به عادت شد، دیگر احساس انجام وظیفه یا تکلیف ندارید. چیزی است که به صورت خودکار انجام خواهید داد. روزی 15 تا 30 دقیقه را برای تمرکز بر روی سفرهای خود کنار بگذارید. آن را به بخشی از روال روزمره خود تبدیل کنید. از این زمان برای انجام تحقیقات یا خواندن کتاب‌ها و وبلاگ‌ها استفاده کنید. آن‌ها برای سفر به شما ایده می‌هند. به شما کمک می‌کنند که ماجراجویی‌های خود را برنامه‌ریزی کنید. آن را در تقویم خود ثبت کنید و اجازه ندهید که بیخیالش بشوید.


3. وبلاگ‌های مسافرتی و سفرنامه بخوانید
سفر کردن آنقدر هم که از بیرون دیده می‌شود، سخت نیست. خواندن ماجراهای سفرهای دیگران و یا سفرنامه‌های کسانی که در سفر هستند به شما نشان می‌دهد که سفر کردن از آنچه فکر می‌کنید، آسان‌تر است. البته که خواندن سفرنامه‌ باعث شارژ شدن باطری انگیزه شما هم خواهد شد. بالاخره روزی خواهد رسید که شما اولین سفر خود را شروع خواهید کرد. از زندگی همیشگی خود بیرون آمده و داستان خود را آغاز خواهید کرد. وبلاگ‌های مسافرتی به شما نشان خواهند داد که سفر می‌تواند واقع بینانه، عملی و امکان‌پذیر باشد.


4. خواندن کتاب‌های سفر
خواندن یک سفرنامه کوتاه از شمال تایلند باعث شد تا در مورد مقاصد گردشگری شمال تایلند بیشتر بررسی کنم. کتاب راهنمای گردشگری چیانگ‌مای را خریدم و این شد که سال بعد در حالی که در خیابان‌های چیانگ‌مای قدم می‌زدم، به فکر کشف مسیری جدیدی از شمال تایلند به لائوس باشم. در حالی که خواندن وبلاگ‌های مسافرتی عالی است، خواندن کتاب‌های مسافرتی خیلی خیلی بهتر هستند زیرا معمولا در کتاب‌ها، مقاصد گردشگری خیلی دقیق‌تر و عمیق‌تر بررسی می‌شوند. چیزی که در وبلاگ‌ها و یا سفرنامه‌ها خیلی کوتاه به آن‌ها اشاره کرده و یا دقیق بازگو نمی‌کنند. به کتاب‌هایی که در خصوص مقصد بعدی شما هستند رجوع کنید و آن‌ها را مطالعه کنید. این کمک می‎کند که شما درک عمیق‌تری از محل داشته باشید. اگر تاریخ و گذشته جایی که سفر می‌کنید را ندانید، از سفرتان لذتی نخواهید برد.


5. یادگیری یک زبان خارجی
وقتی شروع به یادگیری یک زبان دیگر می‌کنید، چراغ شارژ باطری انگیزه شما همیشه روشن و در حال شارژ می‌ماند. یادگیری زبان و مهارت صحبت کردن با دیگران شما را وادار می‌کند که به سفر بروید. تنها راه استفاده و بهره‌مندی از چیزهایی که یاد گرفتید، سفر می‌باشد. امروزه اپلیکیشن‌های زیادی برای یادگیری زبان وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را بر روی گوشی خود نصب کرده و آموزش خود را شروع کنید. دولینگو و ایتالکی از آن‌هایی است که من به شما توصیه می‌کنم.


6. استراحت کنید.
اگر مدتی است که در جاده و سفر هستید، احتمالا کمی احساس خستگی خواهید کرد. بر خلاف تصور همگان سفر همیشه همراه با خوش‌گذرانی نیست. سبک سفرهای طولانی مدت یعنی با جوامع محلی همگون و یکی شدن. یعنی زندگی کردن. پس الزاما زندگی کردن همیشه همراه با خوشی و لذت نخواهد بود. صرف زمان زیادی در جاده‌ها و شهرها می‌تواند منجر به فرسودگی شود. فرسودگی انگیزه شما را از بین می‌برد و حتی ممکن است باعث شود که شما عمیقا  به فکر برگشت به خانه بیفتید. در این مواقع فقط یک راه به نظر من وجود دارد. به جای رفتن به مقصد بعدی خود، تا زمای که نیاز دارید در جایی که هستید بمانید و استراحت کنید. این یک راه جادویی است و کاملا جواب خواهد داد. در هاستل و یا اقامتگاهی که هستید سعی کنید کارهایی که به شما آرامش می‌دهد را انجام بدهید. در خوابگاه خود کار کنید. یک وبلاگ راه اندازی کنید. هر روز کنار ساحل بروید و غروب و طلوع خورشید را تماشا کنید. تلویزیون نگاه کنید. استراحت معجزه می‌کند.


7. دیدار با مسافران دیگر را تجربه کنید.
اگر در محیطی قرار دارید که انگیزه شما را برای رفتن به سفر از بین می‌برند و یا کسانی دور و بر خود دارید که تمایلی برای حمایت از سفرهای شما ندارند، سعی کنید ارتباط خود را با مسافران دیگر برقرار کنید. از رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید. از برنامه هنگ‌اوتس و یا رویدادهای محلی در کوچ‌سرفینگ برای ملاقات با مردم محلی و مسافرانی که در نزدیکی شما هستند استفاده کنید. حتی می‌توانید مسافران همفکر خود را در سایت میت آپ جستجو کنید.
آن‌ها به شما درمورد سفرهایشان خواهند گفت. به شما می‌گویند که دیوانه نیستید و شما را برای انجام سفرهایی که در ذهن دارید، تشویق می‌کنند.