16 پیشنهاد برای کاهش هزینه‌های خود و پس انداز بیشتر برای سفر
نویسنده: جواد عابد خراسانی
استفاده از مطالب زیر برای مقاصد تجاری ممنوع می‌باشد.
نشر و انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

 یک برگه یادداشت بردارید و تمام هزینه‌های خود را بنویسید. اجاره، وام مسکن، قسط ماشین، قبوض مختلف، تلفن همراه، بیمه، شهریه مدرسه و دانشگاه و ... حالا تمام هزینه‌های اختیاری خود را بنویسید. هزینه‌هایی که برای غذا، سینما، نوشیدنی، خرید قهوه، سیگار، باشگاه، میان وعده روزانه و سایر چیزهای مشابهی که صرف می‌کنید. اگر نمی‌دانید برای چه چیزی پول خرج می‌کنید، هزینه‌های خود را برای یک دوره دو هفته‌ای پیگیری و یادداشت کنید. ببینید برای چه چیزی خرج می‌کنید. حالا همه اینها را جمع بزنید؟ چه مبلغی شد؟ احتمالا مبلغ زیادی پول هزینه شده است.
مطمئن هستم هزینه‌های زیادی وجود دارند، که شما نمی‌دانستید. کارشناسان مالی به این هزینه‌ها، "هزینه‌های فانتوم" می‌گویند. ما اصلا از وجود آن‌ها خبر نداریم، چون اینقدر این هزینه‌ها ناچیز و کم هستند که به چشم نمی‌آیند. مردم بدون آن‌که متوجه شوند، سرمایه‌های مادی خود را هزینه می‌کنند. مقداری در اینجا و مقداری در آنجا. حتی یک بطری آب یا آدامس نعنایی در طول یک سال می‌تواند عدد قابل توجهی باشد.
خوب این‌ها چه ربطی به سفر دارد؟
یکی از دلایل اصلی که آدم‌ها فکر می‌کنند، نمی‌توانند به دور دنیا سفر کنند، پول است. با هر کسی صحبت می‌کنم در خصوص سفر می‌گوید: " پولش را از کجا بیاورم" یا "پول ندارم." یا " هزینه‌های زیادی دارم و به سفر نمی‌رسد." البته کاملا صحیح است که همه ما هزینه‌هایی داریم که نمی‌توانیم آن را کاهش دهیم. (هر چند به یاد داشته باشید، زمانی که شما به یک سفر دراز مدت می‌روید، بسیاری از این هزینه‌ها از بین می‌روند.) اما اگر فقط بتوانیم هزینه‌های فانتوم خود را کاهش دهیم، و کمی هزینه‌های دیگر خود را کاهش دهیم، می‌توانیم صندوق سفر خود را بسیار سریع‌تر بسازیم. به طور خلاصه، اگر می خواهید بیشتر سفر کنید یا برای یک سفر خاص پس انداز کنید، باید بودجه ایجاد کنید. کاهش هزینه‌های روزانه، صرفه جویی بیشتر و تبدیل زندگی به یک روش ساده تربه شما اجازه می‌دهد تا برای سفر خود در سراسر جهان بدون نیاز به پیدا کردن منابع اضافی درآمد، پس انداز کنید. من می‌دانم که این راهنمایی‌ها به خوبی کار می‌کنند، چون سال‌هاست که من آن‌ها را امتحان و استفاده می‌کنم. البته کاملا روشن است که هر چه درآمد پایین‌تر باشد، پرکردن صندوق سفر زمان بیشتری خواهد کشید. اما زمانی طولانی به معنی هرگز نیست. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است. برای مدتی هزینه‌ها را کنترل کنید.
در ادامه چند راه ساده و خلاقانه برای کاهش هزینه‌ها و کسب درآمد ارائه می‌کنم. این‌ها کمک می‌کند که زود قدم در مسیر سفر و تحقق رویاهایتان بگذارید.

1. هزینه‌هایی خود را کنترل کنید
همانطور که در مقدمه ذکر شد، اکثر مردم بودجه‌بندی برای هزینه‌های خود ندارند. یعنی سقف هزینه‌های خود را مشخص نمی‌کنند تا بتوانند برآوردی برای هزینه‌های خود داشته باشند. بنابراین اولین کاری که باید برای پس‌انداز پول انجام دهید این است که بدانید کجا ان را خرج می‌کنید. با وجود برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های متعددی که الان به صورت رایگان در دسترس شما قرار دارد، ثبت و ضبط هزینه‌ها کار آسانی شده است. یک ماه هزینه‌های خود را کنترل و پیگیری کنید. احتمالا شگفت‌زده خواهید شد وقتی می‌بینید، پول شما به کجا می‌رود. شروع به ثبت و ردیابی هزینه‌های خود کنید و به این کار ادامه دهید تا بتوانید رد هزینه‌های اضافه خود را شناسایی و قطع کنید. جاهایی که پول خرج می‌کنید را پیدا کنید. نرم افزار کاربردی حسابداری همراه پارمیس را نصب کنید و به صورت بسیار کاربردی هزینه‌های خود را شناسایی کنید.

2. یک حساب بانکی جداگانه برای پس‌انداز در نظر بگیرید.
کارشناسان مالی مدت‌هاست که این کاررا توصیه می‌کنند. یک حساب بانکی جداگانه ایجاد کنید و قسمتی از درآمد خود را به طور خودکار به آن حساب واریز کنید. مهم نیست که چقدر در انجا سرمایه گذاری می‌کنید، قراردادن این پول در یک حساب بانکی جداگانه به این معنی است که در معرض هزینه‌های شما قرار ندارد. به عبارت ساده‌تر وقتی پولی نباشد، هزینه‌ای هم در کار نیست. البته یادتان باشد که این صندوق سفر شماست و شما حق ندارید غیر از سفر آن را هزینه کنید.
خوردن قهوه روزانه را قطع کنید.کافی شاپ رو دوست دارید؟ کافی‌شاپ‌ها عاشق پول شما هستند. هزینه یک قهوه ساده روزانه الان پنجاه هزارتومان است. درماه شما یک میلیون و پانصد هزارتومان هزینه خوردن قهوه روزانه می‌کنید. باورتان می‌شود که این هزینه در سال هجده میلیون تومان خواهد شد؟ چه چیزی مهم‌تر است. یک فنجان قهوه روزانه یا یک سفر زیبا به سواحل تایلند یا کاوش در کوچه پس کوچه‌های استانبول.

3. از آشپزخانه‌ها غذا سفارش ندهید.
همه ما باید غذا بخوریم اما رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها گران هستند. برای پایین نگه داشتن صورتحساب غذا، بیشتر آشپزی کنید. یا غذای محل کار خود را از منزل با خود ببرید. اگر تنها زندگی می‌کنید، حتما خودتان آشپزی کنید. از بیرون غذا سفارش ندهید و تا حدا امکان پول بیشتری پس‌انداز کنید. 

4. از حمل و نقل عمومی استفاده کنید.
تا به حال به هزینه‌های ماشین خود فکر کرده‌اید، بیمه، تعمیرات، اقساط خرید، بنزین، تعویض روغن و سرویس ماهانه و... اکر قصد ندارید ماشین را بفروشید و ازهزینه‌های آن خلاص شوید، پس بهتر است استفاده از آن را تا جایی که امکان دارد کم کنید. با دوچرخه به محل کار بروید. پیاده روی کنید و از حمل و نقل عمومی برای کارهای روزمره استفاده کنید. البته قابل درک است که در شهرهای کوچک‌ سیستم حمل و نقل عمومی گسترده نیست. امروز با گسترش تاکسی‌های آنلاین مثل اسنپ می‌توان کمترین و حداقل‌ترین هزینه را برای جابجایی پرداخت نمود. با این حال یکی از جاهایی که می‌توان هزینه‌های زیادی را کنترل کرد، همین‌جا می‌باشد.

5. در مصرف آب، برق، گاز و تلفن صرفه جویی کنید.
این هزینه‌ها از آن هزینه‌هایی است که معمولا تا وقتی یک قبض بزرگ و سنگین با رقم‌های زیاد برایمان نیاید، به آن توجه نمی‌کنیم. اما واقعیت این است که هیچکس را سراغ ندارم که این هزینه‌ها را در یکسال لااقل برای خود محاسبه کرده باشد. با پیشرفت سیستم‌ها و اپلیکیشن‌های بانکی، قبوض به صورت خودکار از حسابمان پرداخت می‎شود و اصلا به مبلغ ومیزان آن هم توجهی نمی‌کنیم. اگر به طور متوسط سه ماه هزینه‌ها را بررسی و کنترل کنیم، خواهیم دید که با کمی صرفه‌جویی در مصرف آن‌ها می‌توانیم صندوق سفرمان را با سرعت بیشتری پر نماییم.

6. مصرف اینترنت را کاهش دهید.
تا به حال محاسبه کرده‌اید که در سال چقدر هزینه اینترنت پرداخت می‌کنید؟ تکنولوژی و پیشرفت سریع همه چیز ما را وادار کرده است که از گوش‌های هوشمند و تلفن‌های همراه استفاده کنیم. استفاده از یک تلفن ارزان قیمت صورتحساب مصرف تلفن و اینترنت شما را به صورت خارق العاده‌ای کم می‌کند. البته که امروزه استفاده از تلفن‌های هوشمند، ضروری است اما یک صرفه جویی چندین میلیونی در سال کمک می‎کند تا چندین سفر جذاب برنامه‌ریزی و اجرا کنید. از گوشی هوشمند خود فقط در زمان‌های ضروری استفاده کنید.

7. در خبرنامه‌های خطوط هوایی و شرکت‌های مسافرتی ثبت نام کنید.
در تمامی خبرنامه‌های شرکت‌های هوایی و شرکت‌های مسافرتی ثبت‌نام کنید. معمولا سفرهای مناسب و پروازهای ارزان زودتراز طریق این خبرنامه‌ها اعلام و اطلاع رسانی می‌شوند.

8. در کوچ سرفینگ ثبت نام کنید.
ایجاد یک شبکه در Couchsurfing  می‎تواند به شما در پیدا کردن دوستان جدید و ارتباط با مردم محلی کمک کند. در هنگام سفر می‌توانید درخواست محل اقامت رایگان بدهید و هزینه‌های سفر خود را به شدت کاهش دهید. کوچ سرفینگ بر پایه نظرهای اعضای آن که تایید شده‌اند، کار می‌کند. در شبکه‌ها محلی حضور پیدا کرده تا دوستان جدیدی پیدا کنید. آن‌ها شما را تایید می‌کنند. اگر در آپارتمان خود فضایی برای میزبانی از مسافران دارید، می‌توانید آمادگی خود را اعلام کنید. وقتی میزبان مسافری هستید، او نتیجه حضور در منزل شما و بازخورد آن را منعکس می‌کند. این به شما کمک می‌کند تا زمانی که به دنبال یک میزبان هستید، بتوانید آن را بیابید. در صورت امکان حساب خود را تایید کنید. داشتن یک حساب تایید شده شانس میزبان برای پذیرش درخواست شما را افزایش می‌دهد. برای تایید حساب خود باید هزینه‌ای پرداخت کنید.

9. از لامپ‌های کم مصرف استفاده کنید.
استفاده ازلامپ‌های کم مصرف صورتحساب مصرفی برق شما را کاهش چشمگیری خواهند داد. قبوض برق به صورت پلکانی محاسبه می‌شوند. پس اگر مصرف برق شما از حد مجاز خارج شود، به صورت پلکانی هزینه آن افزایش پیدا می‌کند. این در خصوص قبوض آب و گاز هم صادق هست.

10. پول خود را برای خرید لوازم نو، هدر ندهید.
چرا شما باید قیمت کامل یک کالا را پرداخت کنید، در صورتی که می‌توانید نیمی از آن را پرداخت کنید؟ از سایت‌هایی مثل دیوار و شیپور استفاده کنید. شانس خود را برای خرید دست دوم لوازم و کالاهایی که لازم دارید امتحان کنید. 

11. لوازم اضافه خود را بفروشید
قبل از اینکه سفر طولانی مدت را شروع کنم، به اطراف آپارتمانم نگاه کردم و چیزهای زیادی دیدم که دیگر نیازی به آن‌ها نداشتم مثل: تلویزیون، مبل، میز، تجهیزات استریو و...  البته این‌ها ممکن است برای من مورد نیاز نباشد و نظر شما چیز دیگری باشد. اما اگر کمی دقت کنید، اطراف خود وسایل زیادی را خواهید دید که مورد نیاز نیستند و سال‌هاست که استفاده نشده‌اند. از آن‌ها برای سفر خود استفاده کنید. 

12. مصرف نوشیدنی‌های الکلی را کاهش داده و یا حذف کنید.
نوشیدنی‌های الکلی گران هستند. کاهش مقدار نوشیدنی تاثیر زیادی بر بودجه شما خواهد داشت. یک راه آسان برای صرفه جویی درپول.

13. سیگار نکشید.
سیگار کشیدن نه تنها شما، بلکه کیف پول شما را نیز می‌کشد. اگر نمی‌خواهید به خاطر سلامتی خود سیگار کشیدن را متوقف کنید، این کار را برای سفر خود انجام دهید. 

 14. خوردن میان وعده‌ها را حذف کنید.
اگر در طول روز وعده‌های غذایی کامل مصرف کرده باشید، در کوچه و بازار با استشمام بوی یک همبرگر سرخ شده از خود بی خود نمی‌شوید. خوردن یک ساندویچ ، اسنک دونات و یا هر غذای دیگری در بیرون هم مصرف کالری شما را بالا می‌برد و هم کیف پول شما را خالی می‌کند. این‌ها مثال دقیقی از هزینه‌های فانتومی هستند که ما زیاد به آن‌ها فکر نمی‌کنیم زیرا هزینه آنها بسیار کم بوده و زیاد به چشم نمی‌آیند. اگر می‌خواهید میان وعده بخورید، کمی تنقلات از خانه بردارید و استفاده کنید. به این ترتیب هم تنقلات ارزان‌تر و هم سالم‌تر مصرف کرده و هم پول خود را با خرید چیپس و شکلات و سایر خوردنی‌های گران قیمت هدر نمی‌دهید.

15. از اقتصاد اشتراکی برای کسب درآمد استفاده کنید.
اجاره دادن آپارتمان یا اتاق اضافی خود، کار داوطلبانه و راهنمایی تورها از جمله کارهایی است که در ایران می‌توان برای کسب درآمد در کنار درآمد اصلی استفاده کرد. در خارج از ایران اما شرایط متفاوت است و وبسایت‌های زیادی در خصوص اقتصاد اشتراکی فعال هستند. 

16. یک قمقمه آب بخرید.
در هر صورت شما برای سفرهای خود نیاز به یک قمقمه آب دارید. حساب کنید اگر روزی فقط یک بطری آب معدنی یا آب آشامیدنی بخرید، حداقل در ماه نزدیک به سیصد هزارتومان هزینه کرده‌اید. در سال هزینه قابل توجهی خواهد شد. یک قمقمه بخرید و آن را در منزل با آب شیر و یا آب تسویه شده پرکنید.