10 مقصد برتر گردشگری در پاکستان
نویسنده: جواد عابد خراسانی
استفاده از مطالب زیر برای مقاصد تجاری ممنوع می‌باشد.
نشر و انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

پاکستان کشوری ناشناخته است که خیره‌کننده‌ترین و منحصر به فردترین مقاصد گردشگری برای کاوش را دارد. چه به دنبال ماجراجویی باشید یا صرفا دنبال یک استراحت آرام، در پاکستان متناسب با سلیقه شما، یک مقصد گردشگری وجود دارد. از قله‌های پوشیده از برف هیمالیا گرفته تا دره‌های سرسبز در سوات، بهترین و زیباترین و رویایی‌ترین مکان‌ها برای بازدید در دسترس شما هستند. در این نوشتار 10 مقصد برتر و محبوب این کشور معرفی می‌شود.

1. اسلام آباد

پایتخت پاکستان، اسلام آباد، یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای کسانی است که به دنبال کشف شگفتی‌های پاکستان هستند. با محیط سرسبز و آب و هوای زیبا. به راحتی می‌توان فهمید که چرا این شهر به مقصدی برای تورهای پاکستان تبدیل شده است. این شهر مملو از بناهای تاریخی، پارک‌ها و مکان‌های تاریخی شگفت انگیز است که مطمئناً افکار گردشگران را به چالش می‌کشد.

در اسلام آباد جاذبه‌های متعددی برای بازدید وجود دارد. مانند مسجد فیصل که یکی از بزرگترین مساجد جهان است. همچنین می‌توانید با همراهی یک راهنما، شهر قدیمی را دوباره کشف کنید. همچنین می‌توانید در فعالیت‌های دیگری همچون طبیعت‎گردی و کمپینگ شرکت کنید. جای تعجب نیست که اسلام‌ آباد در بین 10 مقصد برتر پاکستان برای بازدید قرار دارد.


2. چیترال

چیترال در شمال پاکستان قرار دارد. چیترال برای کسانی که به دنبال تجربه یک تعطیلات منحصر به فرد و به یاد ماندنی هستند، به شدت توصیه می‌شود. چیترال با مناظر خیره‌کننده، کوه‎های خیره کننده و دره‌های سرسبز یک مقصد مناسبی برای گردشگران است. طبیعت‌گردی، کوهنوردی، کمپینگ و عکاسی از مناظر بکر و زیبا گوشه‌ای از فعالیت‌های این منطقه زیبا می‌باشد.
دره کالاش، کوه تیریچ‌میر، گذرگاه لواری و تاپ شاندرو از جاذبه‌های اصلی چیترال هستند. دره کالاش محل زندگی مردم کالاش می‌باشد که به خاطر جشن‌های رنگارنگ و لباس‌های سنتی خود مشهور هستند. کالاشا در میان سه دره دورافتاده که توسط کوه‌های هندوکش معروف به بومبورت، رامبر و بیریر احاطه شده است، قرار دارد. کلاشاها دارای باورهای دینی حیوانی جالبی هستند که به ریشه‌های پیش از زرتشتی و هندوآریایی باز می‌گردد. زنان کلاش لباس‌های بلندی می‌پوشند که با صدف‌های کاوری و کلاه‌های صنایع دستی معروف به کوپاس گلدوزی شده است. اوج بیان فرهنگی میراث کالاشا از طریق موزه کالاشا در دسترس است که در آن آثار و اشیاء نمایش داده شده تاریخ دره زیبا را به تصویر می‌کشند. کوه تیریچ‌میر، مناظری دیدنی از رشته‌کوه هندوکش و یخچال‌های طبیعی آن ارائه می‌دهد. قله تیریچ میر که در شمال چترال واقع شده با ۷۷۰۸ متر مرتفع‌ترین قله هندوکش است. گردنه لواری یک گردنه مرتفع است که برای پیاده‌روی و ماجراجویی‌های پیاده‌روی ایده‌آل است و شاندورتاپ نیز مناظر خیره کننده رشته کوه‌های هندوکش را در تیررس چشمان گردشگران قرار می‌دهد.
برای کسانی که به فرهنگ عمومی علاقمند هستند، مکان‌های شگفت انگیزی مانند شاهی قیل و بازار چیترال برای کاوش وجود دارد. شاهی قیل قلعه‌ا است که توسط حاکمان افغان در چیترال ساخته شده است. این‌ها بینش عالی از تاریخ و فرهنگ منطقه ارائه می‌دهند. در بازار شلوغ چیترال می‌توان صنایع دستی و سوغاتی‌های سنتی خرید کرد. در سفر به پاکستان بازدید از چیترال را به لیست مقاصد خود اضافه کنید. چیترال با مناظر خیره کننده و جاذبه‌های فرهنگی منحصر به فرد، سفری به یاد ماندنی برای شما می‌سازد.


3.گیلگیت

یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در پاکستان، گیلگیت می‌باشد. گیلگیت در منطقه شمالی پاکستان قرار دارد. گیلگیت برای کوهنوردان، ماجراجویان و کسانی که دنبال دیدنی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی در جهان هستند، با مناظر خیره‌کننده، دریاچه‌های بی‌نظیر و قله‌های سر به فلک کشیده شناخته شده است. گیلگیت "سوئیس کوچک" پاکستان نیز نامیده می‌شود.

برای کسانی که به دنبال افزایش آدرنالین هستند، پیاده‌روی به سمت کمپ‌های اصلی کی 2 و نانگاپاربات در گیلگیت ضروری است. این سفرها چالش برانگیز هستند، اما تجربه‌ای فراموش نشدنی را در برخی از بلندترین ارتفاعات جهان ارائه می‌دهند. منظره‌ای که از این قله‌های کوهستانی مرتفع دیده می‌شود، چیزی نیست که بتوان توصیف کرد. در طول این مسیر با فرهنگ منحصر به فرد مردم محلی ساکن آنجا نیز آشنا و از نزدیک تجربه خواهید کرد. برای همه چیزی برای دیدن وجود دارد. چه بخواهید آثار باستانی منطقه را کاوش کنید و چه بخواهید در امتداد ساحل رودخانه قدم بزنید. اگر به دنبال یک مقصد کوهنوردی در پاکستان هستید، به گیلگیت نگاه کنید. اینجا از زیباترین مکان‌های روی زمین است.


4. هونزا

هونزا با مناظر خیره کننده، فرهنگ پر جنب و جوش و مردمی مهربان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در پاکستان است. این شهر در منطقه گیلگیت-بالتستان واقع شده است و مقصد مناسبی برای تعطیلات آخر هفته یا تعطیلات طولانیتر است. هونزا پر از فعالیت‌هایی است که بازدیدکنندگان از آن لذت می‌برند. این دره به خاطر فرصت‌های پیاده‌گردی و مناظر دیدنی‌اش معروف است. این یک مقصد ایده‌آل برای کسانی است که به دنبال ماجراجویی هستند.

هونزا همچنین با مناظر ناهموار و دهکده‌های عجیب و غریبش که چشم اندازهای باشکوه آن را پر کرده است، مقصدی عالی برای گشت و گذار است. جاذبه‌های متعددی از جمله قلعه بالتیت، قلعه آلتیت و کریم آباد و همچنین مکان‌های فرهنگی دیگر برای کاوش وجود دارد. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند در اجرای موسیقی سنتی و جشنواره‌های محلی مانند جشنواره فرهنگی هونزا شرکت کنند. به طور کلی، هونزا چیزی برای همه جور سلیقه ارائه می‌دهد و یکی از بهترین مقاصد پاکستان برای تورهای پیاده‌روی است. چه به دنبال یک سفر پرماجرا به کی2 باشید، چه به دنبال یک سفر آرام از مناظر، هونزا همه چیز را یکجا دارد.! از دیگر مکان‌های دیدنی هونزا می‌توان به دریاچه عطا آباد، مخروط‌های پاسو و پل معلق حسینی اشاره کرد. همه این مکان‌ها به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهند که فرهنگ و زیبایی منحصر به فرد منطقه را تجربه کنند. از انتخاب هونزا پشیمان نمی‌شوید.


5. دره نولتار

دره نولتار یک مقصد خوش منظره و آرام در پاکستان است که به خاطر دریاچه‌های دلربا و مناظر کوهستانی خیره‌کننده‌اش مشهور است. اگر به دنبال آرامش هستید، این دره مکان مناسبی برای بازدید است. آرامش به دور از شلوغی و زندگی روزمره. دره نولتار یکی از زیباترین جاهای دیدنی پاکستان است. اگر به پاکستان سفر می‌کنید، باید این منطقه را ببینید. این منطقه خیره‌کننده همه چیز برای ارائه به همه سلیقه‌ها دارد، از دره‌های سرسبز گرفته تا دریاچه‌های آبی عمیق آلپ. چه به دنبال تجربه دیدن برخی از حیات وحش متنوع پاکستان هستید و چه دنبال کاوش در نقاط دیدنی تاریخی و یا صرفاً لذت بردن از مناظر باشکوه طبیعت باشید، دره نالتار شما را ناامید نمی‌کند. بنابراین هنگام برنامه‌ریزی سفر بعدی خود به پاکستان برای تجربه ای واقعا فراموش نشدنی، مطمئن شوید که دره نالتار را به لیست خود اضافه کرده‌اید.


6. بیس‌کمپ قله کی2
یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مقاصد کوهنوردی در پاکستان، بیس کمپ کی2 (K2) خواهد بود که تجربه‌ای هیجان انگیز را برای مسافران ماجراجویش فراهم می‌کند. این راهپیمایی در کوه‌های قراقروم، در امتداد یخچال بالتورو واقع شده است و از میان رشته کوه گاشربروم و گوندوگورولا می‌گذرد. بیس کمپ کی 2 یک راهپیمایی سخت اما پربار است که انجام آن حدود 8 روز طول می‌کشد. در طول سفر، مسافران می‌توانند شاهد برخی از دیدنی‌ترین مناظر کوه‌های اطراف، از جمله نانگاپاربات باشند. در طول مسیر، مسافران همچنین این شانس را خواهند داشت که دره های بکر هوشه، ماچولو و شهر شیگر را کشف کنند. بازدید از بیس کمپ کی2 یکی از بهترین راه‌ها برای تجربه زیبایی و فرهنگ منحصر به فرد پاکستان است. این بخشی ضروری از هر سفرطبیعت‌گردی به پاکستان است و یکی از 10 مقصد برتر پاکستان است که نباید از دست داد. 


7. بالتستان

بالتستان که به بام دنیا معروف بوده و منطقه‌ای در شمال پاکستان است که مقصد برخی از دیدنی‌ترین مناظر جهان است. بالتستان که در بخش شمالی پاکستان و هم مرز با هند واقع شده است، به مقصدی محبوب برای کسانی تبدیل شده که به دنبال گشت و گذار در فضای باز و طبیعت زیبا هستند. از دریاچه‌های باشکوهی مانند شانگریلا، ساتپارا، شووسار، کاچورای بالا و دریاچه‌های کور گرفته تا کوه‌هایی مانند قراقورام و هیمالیا همه در این قسمت از پاکستان قرار دارند. بالتستان مکانی عالی برای سفر به پاکستان و یا یک مقصد کوهنوردی در پاکستان است. شهر اسکاردو، مرکز اصلی بالتستان است که در سواحل رودخانه سند واقع شده است. مسافران می‌توانند برخی از برجسته‌ترین بناهای باستانی مانند قلعه خارفوچو را بازدید و کشف نمایند. برای بیشتر علاقمندان به ماجراجویی، سفر به کی2 و نانگاپاربات نیز از اینجا امکان پذیر است. از دیگر جاذبه‌های بالتستان می‌توان به صحرای سرد سرفا رنگا و کویر سرد کاتپانا اشاره کرد. این منطقه به دلیل آب و هوای خشک و مناظر کوهستانی خیره کننده‌اش شناخته شده است. این یک مقصد ایده‌آل برای کسانی است که می‌خواهند به پاکستان سفر کنند و از مناظر خیره کننده آن دیدن کنند.


8. کمپ مرتع رویایی نانگاپاربات (Fairy Meadows Nanga Parbat)
کمپ مرتع رویایی نانگاپاربات که در پای قله نانگاپاربات واقع شده است، یکی از پرطرفدارترین مقاصد کوهنوردی در پاکستان است. این یک نقطه ایده‌آل برای عکاسان، دوستداران طبیعت و جویندگان ماجراجویی است. سفر به K2 و نانگاپاربات یکی از هیجان انگیزترین تورهای پاکستان است، زیرا شامل صعود چالش برانگیز از نهمین کوه مرتفع جهان است. منظره زیبا از کمپ شامل چمنزارهای سرسبز، قله‌های پوشیده از برف و آسمان آبی روشن است. همچنین می‌توانید یخچال‌های طبیعی، رودخانه‌ها و آبشارهایی را ببینید که منظره‌ای خیره‌کننده را به وجود می‌آورند. این سفر همچنین برای دوستداران حیات وحش عالی است زیرا ممکن است در طول مسیر با حیات وحشی مانند خرس سیاه، پلنگ، روباه و مارموت‌های هیمالیا روبرو شوید. زمانی که در کمپ هستید، می‌توانید روزهای خود را به کاوش در یخچال‌های طبیعی و کوه‌های اطراف بگذرانید و به فعالیت‌های مختلفی مانند ماهیگیری و کایاک سواری بپردازید. همچنین می‌توانید به کمپینگ بروید و از طبیعت نهایت لذت را ببرید.
کمپ اصلی مرتع رویایی نانگاپاربات مقصدی است که هنگام سفر به پاکستان باید از آن بازدید کرد. اگر به دنبال تجربه‌ای هیجان‌انگیز و در عین حال ارزشمند هستید، اینجا بهترین مکان است! اگر می خواهید سفر خود را به پاکستان خاطره انگیزتر کنید، حتماً آن را در برنامه سفر خود قرار دهید.


9. لاهور، شهر زیبای پاکستان
شهر شلوغ لاهور یکی از محبوب‌ترین شهرهای پاکستان است که ارزش دیدن دارد. به عنوان مرکز استان پنجاب، لاهور به دلیل فرهنگ رنگارنگ و میراث غنی خود مشهور است. گردشگران به دیدن مناظر نمادین آن مانند باغ‌های شالیمار، شهر دیواری لاهور، منار پاکستان، مسجد بدشاهی و مقبره جهانگیر جذب می‌شوند. لاهور محل برخی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین موسسات آموزشی در جنوب آسیا است. دانشگاه پنجاب یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های منطقه است که سابقه طولانی در تولید علما و روشنفکران برجسته دارد. علاوه بر این، این شهر به خاطر گالری‌ها و موزه‌های هنری بسیار مشهور است. موزه لاهور، شورای هنر پنجاب و کالج ملی هنر قسمتی از آن‌ها هستند. شهر لاهور واقعاً گوهر پاکستان و مقصدی است که در سفر به این کشور زیبا باید از آن دیدن کنید. چیزی در اینجا وجود دارد که مطابق با سلیقه و بودجه هر مسافری باشد. بنابراین مطمئن شوید که لاهور را به لیست مکان‌های دیدنی خود در پاکستان اضافه کنید!


10. پیشاور

اگر به دنبال کشف فرهنگ و تاریخ باستانی در هنگام بازدید از پاکستان هستید، پیشاور مکان ایده‌آلی برای شما است. پیشاور واقع در استان خیبر پختونخوا کشور، مقصدی عالی برای کسانی است که به دنبال نگاهی عمیق به میراث غنی پاکستان هستند. تاریخ غنی آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد و محل تلاقی تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف بوده است. پیشاور جاذبه‌های متنوعی مانند مکان‌های تاریخی، بازارهای شلوغ و باغ‌های زیبا را ارائه می‌دهد. این شهر دارای بناهای تاریخی متعددی از دوران مغول است، که می‌توان از، قلعه بالاحصار، بازار قیسا خوانی و مقبره بزرگ امپراتور بابر نام برد. کوچه‌های باریک شهر قدیمی مملو از مغازه‌های سنتی و دست‌فروش‌های خیابانی است که تجربه خرید لذت‌بخشی را برای شما رقم می‌زند. پیشاور همچنین چندین باغ از جمله مجموعه ورزشی حیات آباد و شاهی باغ را در خود جای داده است. به طور خلاصه، پیشاور یکی از مقاصد پربار برای بازدید در تورهای پاکستان است که با فرهنگ غنی، بازارهای پر جنب و جوش، و مکان‌های باورنکردنی، هیچ کمبودی برای کسب تجربه گردشگران وجود نخواهد داشت. به این شهر شگفت‌انگیز سفر کرده و آن را کاوش کنید.