شماره تلفن تماس با ما

051-34227301

 

My title

قزوین

قزوین

وسعت قزوین در سال ۲۵۳ هجری را می توان از روایت تاریخ گزیده دریافت كه پس از بركشیدن حصار شهر توسط موسی بن بوقا، دارای دویست و شش برج و هفت دروازه بوده است. تعمیر باروی شهر درسال ۳۷۳ هجری به وسیله صاحب بن عباد – وزیر دانشمند آل بویه – و بنای صاحب آباد در شمال خاوری شهر، بازسازی آن در سال ۴۱۱ توسط امیر شریف ابوعلی جعفری، اقدامات گسترده عمرانی امیر خمارتاش عمادی در دهه نخستین سده ششم و ساخت باروی تازه ای از آجر به سال ۵۲۷ نشان از توسعه دایمی منطقه دارد.

انتخاب الموت به عنوان مركز اسماعیلیان نزاری و چالش های فرهنگی ، سیاسی و نظامی مربوط به آن ، منطقه قزوین را حدود ۲۰۰ سال به كانون اصلی رویدادهای مهم كشور تبدیل كرد و بارها شاهد لشكركشی های وسیع و آثار ویران گر آن بود. هرچند امیران سلجوقی ناگزیر از فعالیت های عمرانی نیز بودند و آثار پراكنده سلجوقی در جای جای استان نشان گر این نكته و گسترش قزوین در قرن ششم هجری است .

مولف «آثار البلاد» قزوین را در آغاز قرن هفتم – پیش از حمله مغول –چنین توصیف كرده است: « شــهری بسیــار بزرگ و پر جمعیت است. در دشتی بسیار پهناور و هموار بنا شده و مهندسان در بنای شهر نقشه ای كشیده اند كه نظیرش وجود ندارد. زیرا دو شهر است یكی در آغوش دیگری آرمیده. شهر كوچك را كه در وسط قراردارد شهرستان می نامند كه برای خود دروازه و بارو دارد. شهر بزرگ تر كه پیرامون شهرستان واقع شده دارای برج و باروی دیگری است. باغستان ها و تاكستان ها گرداگرد باروی خارجی شهر دوم را فراگرفته و پس از آن كشت زارهای سرسبز دو شهر را در بر دارد و دو رودخانه دیزج و ارنزك از آن می گذرد»

وسعت این شهر درهنگامه حمله ویران گر مغول به ایران به حدی رسیده كه به گزارش مستوفی در ظفرنامه افزون از یك میلیون نفر جمعیت داشته است. شهر قزوین در دوره ایلخانی پس از ركودی نسبی دوباره زندگی خود را باز می یابد و چنان كه جهانگردان آورده اند در زمان تیموریان پس از سمرقند بزرگ ترین و آبادترین شهر ایران بوده است.

انتخاب قزوین به عنوان پایتخت صفویان درقرن دهم علاوه بر بازنمایی اهمیت شهر، دوره درخشانی از عمران و توسعه شهری را رقم می زند كه درآثار سفیران و بازرگانان غربی كه به ایران آمده اند؛ مشهود است. طراحی و ساخت نخستین خیابان ایرانی، چهارباغ ها، میدان ها، كاخ ها، مدارس، مساجد، بوستان های شهری و … كه به الگویی برای شهرسازی در سراسر ایران تبدیل شد؛ از این منطقه آغاز می شود. حتی انتقال پایتخت در قرن یازدهم نیز رنگ فراموشی به آن نمی زند و تا پایان دوره افشاریان شاهد سازه های فراوانی در جای جای شهر هستیم كه عمارت باشكوه ایوان نادری از آن جمله است.

در سراسر دوره قاجاریه، قزوین به عنوان یك منطقه حاكم نشین مستقل مرتبط با پایتخت مطرح بود و با وجود ركود نسبی اقتصاد و فرهنگ در آن دوره از اندك مراكز پر رونق ایران به شمار می رفت.

پایداری قهرمانانه مردم این سامان در برابر هجوم سپاه مغول و یورش ویران گر تیمور، به ویژه وارد كردن نخستین شكست به مهاجمان افغانی دردشت قزوین پس از سقوط اصفهان از نقش انكار ناپذیر قزوینیان در تاریخ ایران حكایت دارد. مشاركت مردم قزوین در نهضت ضد استبدادی مشروطه سر آغاز فصل نوینی در تاریخ معاصر ایران است كه تا انقلاب اسلامی تداوم می یابد. پس از بی مهری های چند دهه حکومت خاندان منحوس پهلوی و تخریب بناهای شكوهمندی هم چون ایوان و حیاط نادری، عمارت خورشید، عمارت ركنیه، دروازه ها و … ، رفته رفته استان قزوین به سوی عمران شهری گام برداشت واین روند پس از استقرار تشكیلات استانی شتابی بیش از پیش گرفت.

● مشخصات جغرافیایی
استان قزوین در حوزه مركزی ایران بین ۴۸ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۵۰ درجه و ۵۰ دقیقه درازای خاوری و ۳۵ درجه و ۳۷ دقیقه تا ۳۶ درجه و ۴۵ دقیقه پهنای شمالی قرار گرفته است. این استان از شمال به استان گیلان، از جنوب به استان مركزی، ازخاور به استان تهران و از باختر به استان های زنجان و همدان محدود می شود و ۱۳۰۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. استان قزوین با توجه به موقعیت جغرافیایی خود مانند پلی، پایتخت ایران را به مناطق شمالی و باختری و كشورهای اطراف متصل می كند. قزوین به دلیل موقعیت مناسب و توسعه كشاورزی، ‌صنعتی، مركزی و خدماتی یكی از قطب های مهم توسعه ایران به شمارمی آید.

آب وهوای ناحیه شمالی استان قزوین؛ كوهستانی است و ناحیه دشتی آن زمستان های سرد و تابستان های گرم وخشكی دارد. رشته كوه های البرز مركزی و كوه های رامند و خرقان از سه جهت استان قزوین را در بر گرفته و دشت گسترده ای را به وجود آورده اند كه از شمال به جنوب ۷۵ كیلومتر و از خاور به باختر حدود ۹۵ كیلومتر است.

كم ترین نقطه استان قزوین از سطح دریا با ۳۰۰ متر در منطقه طارم سفلی و كناره های دریاچه سد سفید رود واقع شده كه تفاوت آشكاری را از نظر توپوگرافی به وجود آورده است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۷۵ جمعیت استان قزوین ۹۶۸۲۵۷ نفراعلام شده است. این استان از لحاظ ساختار اجتماعی، ‌تركیب قومی متنوعی دارد. مهم ترین عشایر استان، از نظروابسته گی قومی عبارتند از: لرها و کردها، شاهسون ها و مراغی ها یا کله بزی ها. مسیرهای دسترسی به استان قزوین مناسب است و عبارت است از:

۱) اتوبان بزرگ تهران- قزوین- زنجان.

۲) جاده آستارا به درازای ۵۱۴ كیلومتر که در كیلومتر ۱۴۸ به قزوین می رسد.

۳) مسیر عبوری تهران- خسروی به طول ۷۴۳ كیلومتر.

۴) هم چنین قزوین در مسیر قطار سریع السیر تهران- زنجان و قطار های عبوری دیگر قرار گرفته است. قزوین دارای یک فرودگاه محلی نیز هست.

● شهرهای استان:
بویین زهرا -آبیک - تاکستان - قزوین .(اطلاعات و آمار مربوط به سرشماری سال ۱۳۷۵ می‌باشد).

 

 

منبع: http://www.aftabir.com

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه پس از تائید مدیریت منتشر می شود.