مردم کوشی اقلیتی کوچک از جمعیت کنیا را تشکیل می‌دهند. آنها به زبان‌های متعلق به خانواده افروآسیایی صحبت می‌کنند و در اصل از اتیوپی و سومالی آمده‌اند. با این حال، برخی از قبیله‌های قومی بزرگ سومالی بومی منطقه‌ای هستند که در کنیا به نام NFD شناخته می‌شد. این افراد اهل سومالی نیستند، اما قومیتی مشابه اکثریت در سومالی دارند. تقریباً به طور کامل اسلام را پذیرفته‌اند. کوشی‌ها در شمالی‌ترین استان شمال شرقی، که با سومالی هم مرز است، متمرکز شده‌اند.
مردم کوشی به دو دسته تقسیم می‌شوند: کوشی‌های جنوبی و کوشی‌های شرقی.
کوشی‌های جنوبی دومین ساکنان اولیه کنیا پس از گروه‌های شکارچی-گردآورنده بومی و اولین مردم کوشی زبان بودند که حدود 2000 سال پیش از سرزمین خود در شاخ آفریقا مهاجرت کردند. آنها به تدریج در جهت جنوب آواره شدند یا توسط گروه‌های Nilotic و Bantu جذب شدند تا اینکه در تانزانیا منحرف شدند. دیگر هیچ کوشی جنوبی در کنیا باقی نمانده است. ( داهالو در اصل مردمان پیش از کوشیتی بودند که زبان همسایگان کوشیتی جنوبی خود را در حدود هزاره آخر قبل از میلاد پذیرفتند.)

کوشیت‌های شرقی شامل اورومو و سومالی هستند. پس از اینکه منطقه مرزی شمالی (استان شمال شرقی) در پایان حکومت استعماری بریتانیا در کنیا به ملی‌گرایان کنیایی واگذار شد، سومالیایی‌های این منطقه در جنگ شیفتا علیه نیروهای کنیایی شرکت کردند تا به اقوام خود در جمهوری سومالی در شمال بپیوندند. اگرچه جنگ با آتش بس به پایان رسید، اما سومالیایی‌ها در منطقه همچنان روابط نزدیک خود را با خویشاوندان خود در سومالی حفظ می‌کنند و خود را یک قوم می‌دانند. آنها که یک جامعه کارآفرین بودند، خود را در بخش تجارت، به ویژه در ایستلی، نایروبی، تثبیت کردند.