قبل از سفر به ویتنام این 21 نکته را بخوانید.
نویسنده: جواد عابد خراسانی
استفاده از مطالب زیر برای مقاصد تجاری ممنوع می‌باشد.
نشر و انتشار این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.


ویتنام کشور زیبایی‌هاست. برنامه ریزی کنید و به این کشور شگفت‌انگیز سفر کنید. در اینجا 15 گام آسان برای برنامه‌ریزی سفر وجود دارد. در ویتنام می‌توانید از ارتفاعات بالا بروید و یا در آب‌های همیشه آبی آن غواصی کنید. خود را در فرهنگ بومی مرد غوطه‌ور کنید یا بر روی شن و ماسه‌های سواحل زیبا قدم بزنید با اطمینان از اینکه در پایان روز یک وعده غذایی فوق‌العاده در انتظار شماست. ویتنام یک بهشت است با این وجود قبل از رفتن به آنجا و به خاطر جلوگیری از مشکلات نکات مهم زیر را  مطالعه کنید. 


1. آب و هوا
شاید مهمترین نکته در هنگام برنامه‌ریزی برای سفر به ویتنام، آب و هوا باشد. جنوب این کشور به طور کامل در مناطق استوایی مرطوب قرار دارد با این حال هوا به طور فزاینده‌ای معتدل می‌شود، در عین حال ارتفاعات اطراف ساپا می‌تواند در زمستان کاملا سرد باشد. اگر قصد دارید هم جنوب و هم شمال ویتنام را ببینید، لباس‌هایی برای ارتفاعات خنک‌تر و لباس‌هایی برای دلتای مرطوب مکونگ همراه داشته باشید. همچنین برای آب و هوای موسمی و باران‌های آن آماده باشید. اجازه ندهید که باران لذت تفریح شما را متوقف کند.


2. برای باران آماده باشید.
از  ماه می تا سپتامبر یعنی از اردیبهشت تا شهریور هوای ویتنام به دلیل بادهای  موسمی جنوب غربی و از اکتبر تا اوریل یعنی از مهر تا فروردین توسط بادهای  موسمی شمال شرقی هوا مرطوب و بارانی است. بنابراین آب و هوا را در مناطقی که قصد بازدید دارید، بررسی کنید. به عنوان مثال، پیاده روی در شمال غربی و سفر با قایق در خلیج هالونگ می‌تواند یک تجربه بارانی در ماه‌های ژوئیه و اوت یعنی مرداد و شهریور باشد، در حالی که این زمان برای  حمام کردن و آفتاب گرفتن در سواحل مرکزی می‌تواند عالی باشد. یادتان باشد که حتی در فصل بارانی، تمام روز باران نمی‌بارد. بنابراین یک چتر با خود بیاورید و از خلوتی و پایین بودن قیمت‌ها بهترین استفاده را ببرید.


3. اگر در مناطق ساحلی هستید، خطر طوفان را جدی بگیرید.
ویتنام بین ماه‌های مه و نوامبر یعنی اردیبهشت تا مرداد با طوفان‌های دوره‌ای مواجه می‌شود و بیشترین خطر طوفان از ماه اوت تا سپتامبر یعنی مرداد و شهریور است. اگر در طول فصل باران سفر می‌کنید، گزارش‌های آب و هوایی محلی را نظارت و پیگیری کنید و اگر یک طوفان بزرگ به طور مستقیم پیش‌بینی شد، از  مناطق ساحلی فاصله بگیرید. در صورت بروز سیل، با سفارت یا کنسولگری خود تماس بگیرید و از توصیه‌های مقامات محلی پیروی کنید.


4. بررسی گزینه‌های اخذ ویزا
حداقل یک ماه قبل از سفر به ویتنام برای اخذ ویزا اقدام کنید. راه‌های متعددی  برای گرفتن ویزای ویتنام وجود دارد. هم می‌توانید خودتان شخصا به سفارتخانه مراجعه کنید و هم می‌توانید مراحل اخذ ویزای ویتنام را به یک کارگزار  ویتنام یا یک آژآنس مسافرتی بسپارید. با اینکه امکان اخذ ویزای فرودگاهی در مواردی وجود دارد، اما ریسک دریافت ویزای در فرودگاه را نپذیرید و ویزای  خود را به صورت لیبلی در ایران تهیه کنید. مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای ویتنام به شرح زیر می‌باشد:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت با اعتبار حداقل 7 ماه
  • کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی
  • 2 قطعه عکس 6*4
  • ترجمه نامه تمکن مالی به همراه      
  • پرینت گردش حساب سه ماهه حساب به همراه مهر بانک

اطلاعات تماس سفارت ویتنام در تهران
تلفن سفارت ویتنام:021-22411670
ایمیل سفارت ویتنام: vnemb.ir@mofa.gov.vn
سایت سفارت ویتنام در ایران: www.vnembassy-tehran.mofa.gov.v
ساعات کاری سفارت ویتنام: ساعت کاری سفارت روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 9 صبح الی 16:30 می‌باشد.
آدرس سفارت ویتنام در ایران: زعفرانیه – خیابان اعجازی (آصف)، نبش خیابان برزو، پلاک 54


5. واکسیناسیون خود را انجام دهید.
در مناطق استوایی، بیماری‎های گرمسیری وجود دارد. این مختص ویتنام نیست و در  کلیه مناطق استوایی صادق است. حداقل یک ماه قبل از سفر به پزشک خود مراجعه کنید تا واکسیناسیون را به روز کنید و اگر قصد بازدید از مناطق روستایی را  دارید، داروهای ضد مالاریا را تهیه کنید. هنگام ورود از آب شیر ننوشید. از  ژل دست ضد باکتری برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های معده استفاده کنید. استفاده از ماسک می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی را کاهش دهد. 


6. از اتوبوس‌های تخت خوابی و قطار استفاده کنید.
با  این‌ که پروازهای داخلی در ویتنام ارزان هستند، اما جایگزین بهتری برای آن وجود دارد. هنگام برنامه‌ریزی برای سفرهای طولانی از قطارها و اتوبوس‌های شبرو استفاده کنید. هزینه اقامت یک شب برای شما صرفه جویی می‌شود و مسافت‌های طولانی را بدون از دست دادن روزها طی می‌کنید. هم اتوبوس‌ و هم قطار جای خواب دارند و می‌توانید شب یک خواب راحت داشته باشید. سایت رزرو  12Go Asia مکان خوبی برای شروع و بررسی گزینه‌ها است.


7. برای دیدن ویتنام زمان لازم را در نظر بگیرید.
ویتنام 1650کیلومتر طول دارد. از مرز چین در شمال تا دلتای مکونگ در جنوب کشیده شده است. بنابراین مسافت‌ها طولانی است و زمان زیادی برای رفت و آمد بین  شهرها وجود دارد. اگر فقط زمان کوتاهی برای ویتنام در نظر گرفته‌اید در آن تجدید نظر کنید و یا اگر فقط زمان کوتاهی دارید، برنامه سفر خود را بر روی  یک منطقه کوچک متمرکز کنید. هانوی و اطراف آن و یا شهر هوشی مین و دلتای مکونگ.

8. به فضاهای مذهبی احترام بگذارید.
هنگام بازدید از معابد بودایی، هندو، کنفوسیوس و تائوئیست، کلیساها و سایر ساختمان‌های مذهبی، با احترام لباس بپوشید - بهتر است پاها و بازوهای خود را بپوشانید و ممکن است  برای ورود به کفش و کلاه خود نیاز داشته باشید. هرگز سر کسی را لمس نکنید و اگر در معابد برای استراحت نشستید، پاهای خود را چه در مقابل یک راهب بودایی و چه در معبد دراز نکنید. هر دو نشانه بی احترامی در فرهنگ بودایی  است.

9. نحوه استفاده از چاپستیک را یاد بگیرید.
به عنوان یک چالش در  سفر به ویتنام ممکن است ناچار به استفاده از چاپستیک شوید. دو عدد چوب تراشیده نسبتا بلند که اکثرا در جنوب شرق آسیا برای خوردن غذا از آن استفاده می‌کنند. قبل از سفر آن را در ایران تهیه و تمرین کنید. به شدت به کار شما  خواهد آمد.


10. غذاهای محلی را تست کنید.
غذا در ویتنام مقدس است. مردم محلی انرژی خود را بر روی وعده غذایی عصرانه متمرکز می‌کنند. اگر برای  غذا به یک رستوران رفتید به جای سفارش یک غذای اصلی، غذاهای متعدد را  سفارش بدهید تا ترکیبی غنی از طعم‌ها و بافت‌‎های مختلف غذاها را بتوانید تست کنید. غذاهای خیابانی هم فراوان است. اگر در طی روز گرسنه شدید هم می‎توانید از انواع غذاهای خیابانی استفاده کنید و هم از انواع میوه‌ها که به وفور در دسترس هستند.


11. در امکان عمومی محبت زیادی از خود نشان ندهید.
نمایش عمومی محبت و حرکت‌های عاشقانه در فرهنگ ویتنامی زیاد پسندیده نیست. خصوصا  زوج‌های جوان به این نکته توجه کنند که بوسیدن، بغل‌کردن و حتی نگه داشتن دست یکدیگر در اماکن عمومی زیاد پسندیده نیست. این حرکات عاشفانه را تا زمانی که در کشور ویتنام هستید، کاهش دهید. با وجود نابرابری‌های قانونی در  این کشور، زوجهای LGBTIQ+ به مشکلات جدی روبرو نیستند و در شهرهای هانوی و  هوشی مین، صحنه‌های پرجنب و جوشی می‌توان دید.


12. هنگام عکاسی از مردم اجازه بگیرید.
شما چه احساسی خواهید داشت اگر یک غریبه یک لنز بلند را در ایوان جلویی شما قرار داده باشد؟ همیشه قبل از گرفتن عکس از مردم، به ویژه در روستاهای کوچک، اجازه بگیرید. بسیاری از مردم آن را نوعی مزاحمت می‌دانند و با یک سوال ساده متوجه می‌شوید که آیا مردم با آن راحت هستند یا خیر. در برخی از قبیله‌ها، برخی از روستاییان برای گرفتن عکس درخواست مبلغی پول خواهند کرد که کاملا عادلانه است. 


13. وارد مباحث سیاسی ویتنام نشوید.
به هیچ عنوان در تظاهرات‌های عمومی و اعتراضات سیاسی شرکت نکنید. اگر بدون خواسته قبلی در مسیر این جریانات قرار گرفتید هر چه سریعتر خود را از محل دور کنید. دوربین خود را در هنگام این‌گونه اعتراضات مخفی کرده و تحت هیچ شرایطی عکس نگیرید. دولت ویتنام با منتقدان خود برخوردهای شدیدی انجام می‌دهد. با مردم محلی نیز در این خصوص صحبت نکنید.


14. چانه زدن را یاد بگیرید.
چانه زدن یک واقعیت در زندگی ویتنامی‌هاست. به ویژه در بازارها و مغازه‌های سوغاتی. سعی کنید چانه زدن را یاد بگیرید و قیمت اجناس را واقعی‌تر کنید. اگر فروشنده قبول نکرد، می‌توانید مودبانه خرید آن را رد کرده و فروشنده  دیگری را امتحان کنید. 


15. برای استفاده از سرویس‌های عمومی دستمال توالت همراه خود داشته باشید.
با اینکه توالت‌های فرهنگی به طور روزافزونی در ویتنام در حال گسترش هستند، اما اغلب برای استفاده از آن‌ها مجبور به پرداخت هزینه خواهید بود. معمولا در سرویس‌های عمومی دستمال توالت به ندرت ارائه می‌شود. بعضی‌ها شلنگ آب و یا آفتابه دارند. پیشنهاد می‌کنم در کوله خود همیشه دستمال توالت به همراه داشته باشید. ژل دست برای ضد عفونی و صابون هم همچنین. 


16. هزینه‌های خدمات توریستی را کنترل کرده و زیاد نپردازید.
مردان و زنان زیادی در اماکن گردشگری وجود دارند که برای استفاده از تورها، هتل‌ها، مغازه‌ها و... تبلیغ می‌کنند. اگر مجبور به استفاده هستید، خودتان مستقیم به آنجا مراجعه کنید. اگر از خدمات این تبلیغ کننده‌ها استفاده کنید، هزینه بیشتری پرداخت خواهید کرد. در واقع پورسانت آن‌ها را شما باید پرداخت کنید. در اینجا 64 نکته برای بهتر سفر کردن وجود دارد. توصیه می‌کنم، این مطلب را مطالعه کنید.


17. از صنعت گردشگری جنسی فاصله بگیرید.
گردشگری جنسی یک میراث ناخواسته از جنگ آمریکا است و معمولا خیلی آسان در دسترس است. از مکان‌هایی که تجارت جنسی انجام می‌شود دوری کنید. آن‌ها را شناسایی و از رفتن به آنجا اجتناب کنید. مراقب کافه‌ها، سالن‌های کارائوکه، سالن‌های ماساژ و تعداد زیادی نئون صورتی یا قرمز باشید. بعضی از هتل‌ها از ورود زنان ویتنامی به اتاق مسافران خودداری می‌کنند. از ورود آن‌ها به اتاق‌های خود در هتل خودداری کنید.


18. مراقب سوداگران مواد مخدر باشید.
پیدا کردن مواد مخدر غیر قانونی در مدار مسافرتی ویتنام اصلا کار دشواری نیست. اما اگر شما توسط پلیس دستگیر شوید، می‎تواند مجازات شدیدی به دنبال داشته باشید. بسیاری از مسافران به دلیل جرایم مواد مخدر در زندان‌های ویتنام به سر می‌برند و در بعضی موارد مجازات اعدام برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. 


19. مسئولانه خرید کنید.
ویتنام دارای برخی از انواع صنایع دستی و آثار هنری فوق‌العاده است که سوغاتی‌های عالی محسوب می‌شود. آن‌ها ممکن است با آثار هنری مدرن کاور شده باشند. یادتان باشد که خارج کردن عتیقه‌جات از کشور غیرقانونی است. همچنین مراقب سوغاتی‌های ساخته شده از قطعات حیوانی مانند پوست، شاخ، استخوان، دندان و پَر باشید. چنین مواردی معمولا از حیوانات وحشی گرفته می‌شود که با خرید و حمل آنها شما می‌توانید کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر (CITES) را نقض کنید . 


20. مراقب فرصت طلبان و سارقان باشید.
در شهرهای شلوغ که جیب‌برها و سارق‌ها از موتور سیکلت استفاده می‌کنند، همیشه باید مراقب بود. این مشکل منحصر به ویتنام نیست. تقریبا در همه شهرهای بزرگ شایع است. اقدامات احتیاطی را انجام دهید. از کیف کمری برای حمل وسایل ارزشمند، پاسپورت و یا پول‌های خود استفاده نکنید. در اماکن عمومی و بیرون کافه‎ها استفاده از لب تاپ و یا موبایل غیرعاقلانه است. کیف‌های دستی که با یک بند به شما آویزان هستند، هدف محبوبی برای سارقان محسوب می‎شوند. مراقب باشید. در این‌جا مطلبی در خصوص آشنایی با 18 روش کلاهبرداری در سفر وجود دارد.


21. مراقب مهمات جنگ آمریکا در ویتنام باشید
حجم وحشتناکی از مهمات در طول جنگ آمریکا بر فراز ویتنام انداخته شد و مهمات منفجر نشده هر ساله به کشتن و معلول کردن مردم ادامه می‌دهد. مناطق گردشگری و توریستی معمولا امن هستند، اما در مورد پیاده روی در جاده‌ها و مناطق روستایی محتاط باشید. اگر جایی به مواد منفجره قدیمی برخورد کردید، هرگز به آن‌ها دست نزنید و نزدیک آن‌ها نشوید. آن‌ها می‌توانند برای دهه‌ها مرگبار باقی بمانند.